מה עושים עם תואר ראשון בחינוך?

מה עושים עם תואר ראשון בחינוך

מה עושים עם תואר ראשון בחינוך

 

כשאתם מצוידים בתואר ראשון בחינוך, תוכלו לתרום לסביבות חינוכיות רבות. תוכלו ללמד בבתי הספר היסודיים או בתיכון ותוכלו לפתח גם קריירות אחרות כמו ייעוץ חינוכי, ניהול במערכות החינוך או התמחות בגיל הרך.

לימודי תואר ראשון בחינוך אשר משולבים בלימודים בתחום נוסף, מציעים לכם תכנית לימודית דו חוגית, אשר תקנה לכם ידע בסיסי הן בתחום החינוך והן בתחום אחר במדעי החברה, לפי בחירתכם. מערכת לימודים זו, פותחת בפניכם את האפשרות לקבל החלטה מושכלת לגבי תחום ההתמחות המועדף עליכם.

לא קל לבחור בקריירה בגיל צעיר, על אחת כמה וכמה כשהסטודנט נדרש להתחייב ללמוד 3 שנים בתחום אחד בלבד. אין ספק, ההחלטה קשה מאוד. כדי להקל על המצב, עומדת בפניכם האפשרות לבחור בתוכנית לימודים המציעה שילוב של דיסציפלינות. כלומר, במקום להתרכז אך ורק בתחום אחד תוכלו להתפרש על פני עולמות שונים, ואגב כך להגדיל ולהעשיר את יכולת הבחירה שלכם בקריירה העתידית לאחר סיום הלימודים.

לדוגמה, כאשר אתם מתחילים במסלול לימודי חינוך תוכלו לבחור בין שתי מתכונות לימוד:

-       מתכונת חד חוגית – תכנית המציעה לימודים לתואר ראשון בחינוך

-       מתכונת דו חוגית – תכנית המציעה לימודים לתואר ראשון בחינוך ובתחום נוסף כגון:

o      תואר בחינוך וסוציולוגיה

o      חינוך וקרימינולוגיה

o      חינוך ורב תחומי

o      ניהול וחינוך

האפשרות ללמוד במתכונת דו חוגית מאפשרת לסטודנטים להשיג תואר רב תחומי שיאפשר להם להיחשף לעולמות תוכן חדשים, לרכוש ארגז כלים עשיר ולזכות ביתרון משמעותי בשוק התעסוקה. תואר אקדמי שיאפשר להם להשתלב במגוון של סוגי העבודות, חשוב בעיקר בעידן בו אנו חיים. עידן, המאופיין בתנודות ובשינויים בשדה התעסוקה, עד כדי היעלמותן של מקצועות וותיקים וחדירתם של רובוטים משוכללים (רק חשבו על הרכב האוטומטי).

להכין את הבוגרים לעולם החדש או ׳מותר האדם מן הרובוט׳

אי אפשר להכחיש לעובדה שהעולם משתנה, וכנראה בקצב מהיר מכפי שרובנו יכולים לעמוד בו. השינויים הכלכליים ברמת המאקרו – בשילוב עם ההתקדמות הטכנולוגית, השינויים הדמוגרפיים בכוח העבודה, האינטגרציה הגלובלית והתחרות הגואה וגוברת – הביאו לשינוי בגישות ובעמדות כלפי עולם העבודה. ולמען האמת, עולם העבודה כמעט ולא ניתן לזיהוי בהשוואה לעולם שהכירו המבוגרים יותר בתחילת הקריירה שלהם.

הטכנולוגיה זינקה קדימה בעשורים האחרונים והיא ממשיכה לדהור בקצב מואץ. זה לא חזון דיסטופי (dystopia) שבו הכול רע והרובוטים השתלטו על בני האדם. יחד עם זאת, האיומים וההבטחות שנחשפים לעינינו בעולם המדע הבדיוני נראים קרובים יותר מאי פעם.

למרות התפתחותן המואצת של מערכות אוטונומיות, מתוחכמות ומתפתחות בתעשייה (כמו ייצור, תחבורה, אנרגיה, חקלאות), נראה כי המגמה הנוכחית היא להשלים ולשפר את הכישורים והיכולות של בני האדם, על ידי שיפור היעילות והאפקטיביות של העובדים, במקום החלפתם.

ההתמקדות העיקרית היא בשאלה: כיצד עיצבה ההתקדמות הטכנולוגית את הצרכים והציפיות המשתנים של בני האדם?

האתגר שעומד היום בפני אנשי המקצוע בתחום משאבי אנוש הוא הצורך להכיר ולטפל בשינויים שחלו בערכים, בציפיות ובשימוש יעיל בטכנולוגיות, על מנת למקסם את ביצועי העובדים ואת מעורבותם.

-       בינתיים הטכנולוגיה דווקא יוצרת יותר ג׳ובים, לא להיפך

הרובוטיקה והאוטומציה מאיימות לכאורה על הצרכים העתידיים בעבודה אנושית. אבל, על פי המומחים, הטכנולוגיה דווקא יצרה יותר מקומות עבודה, ולאו סילקה אותם. יחד עם זאת, בעולם העבודה החדש, העובדים נדרשים לקחת אחריות רבה יותר לשמירה על הרלוונטיות והעדכניות של הכישורים שלהם, על מנת שהם עצמם יישארו רלוונטיים לשוק התעסוקה. לדוגמה, הופעתה של מדפסת תלת ממד שיכולה להדפיס גם בתים שלמים, אומרת שנצטרך יותר אדריכלים ופחות אנשים עם מיומנויות בתחום הבנייה.

מתכונת דו חוגית כהכנה לעולם העבודה בעידן החדש



 תכנית לימודים דו חוגית מציעה לסטודנטים מסלול לימודים איכותי המכשיר את הבוגרים להתמודד עם אתגרי התעסוקה המאפיינים את עולם העבודה המורכב כפי שתואר לעיל.

השילוב בין שתי דיסציפלינה תיאורטית לבין התמחות פרקטית הוא רעיון שנועד לתת מענה למגמות האחרונות של עולם התעסוקה. היום, ההתפתחות הטכנולוגית המואצת מעלה סימני שאלה רבים לגבי חלק מהמקצועות שטרם עברו מן העולם, ומשנה באופן עקבי את אופי ההתנהלות שלנו לא רק בחיים עצמם, אלא גם בעולם העבודה.

תואר רב תחומי כפי שמציע המסלול ׳חינוך וסוציולוגיה׳, או ׳ניהול וחינוך׳, מעניק לסטודנטים כלים ששום טכנולוגיה (בכול אופן לא בעתיד הנראה לעין) לא תוכל להחליף, מבחינת היתרון החשיבתי הבא לביטוי במאפיינים כגון:

-       חשיבה אנושית

-       חשיבה מופשטת

-       ראייה ביקורתית, יוזמת, חינוכית וחברתית

למעשה, תואר רב תחומי, ואם תרצו היברידי משהו, מצליח לבדל את הסטודנטים ולייחד אותם מכול השאר, בכול הקשור ליכולות שלהם במגוון תחומים.

לדוגמה, שילוב בין חינוך לבין סוציולוגיה מבטיח לסטודנט הלומד חינוך, ידע תיאורטי סוציולוגי שהוא בסיס חשוב מאוד לכול עשיה חינוכית. למעשה, באמצעות הרחבת התואר הראשון על ידי לימוד שני תחומים, נחשפים הסטודנטים לעולמות תוכן נוספים שיהיו להם לעזר רב בהמשך החיים והקריירה.

  לימודים בתואר משולב – למי זה מתאים?

 

לימודי תואר משולב מחברים בין מדעי הרוח והחינוך למדעי החברה (לדוגמה, חינוך וקרימינולוגיה). לאור זאת, לימודים אלה מתאימים:

-       לסטודנטים אשר מתעניינים בעולם החברתי והאנושי.

-       לסטודנטים המבקשים לקנות ידע מעמיק (תיאורטי והתנסותי) הן במדעי הרוח והחינוך והן במדעי החברה.

-       לסטודנטים אשר שואפים לפתח את יכולת החשיבה בד בבד עם היכולת הניתוחית והביקורתית.

-       לסטודנטים שרוצים בסופו של דבר להשפיע על המציאות החברתית בה הם חיים.

התכנית הדו חוגית מציעה:

-       העמקה בדיסציפלינה מדעית

-       רכישת כלים פרקטיים

-       ידע כללי מעשיר בתחום מדעי הרוח

המסלול הדו חוגי תורם להעשרת עולם הסטודנטים בידע שמהווה בסיס ליצירת קריירה משגשגת במגוון תחומים שונים.

 

מה יוכל להיות כיוון הקריירה שלי?

לימודים רב תחומיים, המחברים בין מדעי החברה והרוח, נותנים מענה אולטימטיבי לעולם התעסוקה אשר חווה טלטלות מרובות ככול שהטכנולוגיה מתפתחת, משתנה ומשנה הכול. לימודים במסלול רב תחומי מקנים למעשה יתרון לסטודנטים בהמשך הקריירה התעסוקתית שלהם, כי הם פותחים לפניהם אפשרויות תעסוקה רבות יותר מאלה שפתוחות בפני סטודנטים שהתמקדו במסלול חד חוגי בלבד.

מה חשוב שתדעו על האופי המשתנה של הקריירה בימינו?

כדי שתכינו את עצמכם לחיים שלאחר סיום הלימודים, הנה כמה מאפיינים של הקריירות בעידן החדש.

לרעיון המסורתי של הקריירה יש שלושה מרכיבים – מומחיות, המשכיות וגמולים:

-       קריירה מייצגת את המומחיות שלנו, המקצוע שלנו ובסופו של דבר את הזהות שלנו.

היא מגדירה מי אנחנו ומה אנחנו עושים. צורה זו של זהות עצמית הופכת את הקריירה המשתנה לקשה עד מאוד: מה יקרה אם נחליף וניכשל? מי נהיה אז?

-       קריירה היא משהו שבונים לאורך זמן אשר מלווה גם בסבל. הקריירה מעניקה את

ההזדמנות להתקדם ולהמשיך להרגיש גאים. כאשר אנו מתבקשים לשנות את הקריירה או את הנתיב שלנו, מה יקרה לכול מה שלמדנו? אנחנו פשוט נזרוק הכול לפח? או שנוכל לקחת את הידע איתנו ולהמשיך קדימה.

-       קריירה מעניקה לנו תגמולים כספיים ופסיכולוגיים.
היא מעניקה לחיים משמעות ומטרה ומאפשרת לנו לחיות טוב. מה קורה אם הקריירה שלנו כבר לא כל כך שווה, גם אם אנמשיך ליהנות ממנה? האם עדיף להמשיך להרוויח פחות כסף, או לקפוץ על הצעה חדשה?

עולם העבודה המשתנה שיבש את כל שלושת היסודות הללו: מומחיות, המשכיות וגמולים. זה אמנם די מפחיד עובדים אשר מנסים להישאר בחוד החנית, אבל באותה מידה זה מקשה גם על מעסיקים אשר חייבים לשכור כוח עבודה שיתאים לצרכים של היום, מחר או של עוד חמש שנים.

לימודים ״היברידיים״ (רב תחומיים) על רקע הופעתן של עבודות היברידיות

עבודות היברידיות יוצרות קטגוריות עבודה חדשות על ידי ריסוק הגבולות הדיסציפלינות. אותן עבודות המזכירות את מגוון המיומנויות שהייתה מנת חלקו של איש הרנסנס, משלבות מומחיות טכנית (בתחום אחד או יותר), עם מומחיות בתכנון, בניהול פרויקטים או באינטראקציה עם צרכנים ולקוחות. עובדים אלה נדרשים להפגין יכולת לפתרון בעיות, לניהול פרויקטים וכן הלאה.

תפקידים חדשים בעבודה, המכונים גם משרות עם ״גנום חדש״, דורשים שילוב של מיומנויות מהתפקיד הקודם והעברתן לתפקיד החדש. בין אם הם נקראים מנהלי משאבי אנוש וכוח אדם, או מנהלי שיווק דיגיטלי – משרות אלה משלבות מיומנויות טכניות עם מומחיות בתחום נבחר כלשהו.

תפקידים אלה דורשים היום סוגים חדשים של מה שנקרא ״מיומנויות רכות״, כלומר: מיומנויות מחקר, כישורי כתיבה ומיומנויות לפתרון בעיות, יחד עם יכולת לעבודת צוות ויצירתיות. אלה מתפתחים רק לעתים רחוקות מדיסצפלינה אחת, ונוטים יותר לצמוח משילוב בין שתי הדיסציפלינות כמו: מדעי החברה עם מדעי הרוח או מדעים מדויקים עם מדעי הרוח.

 

 

מאמרים נוספים