לימודי חינוך


במסגרת לימודי החינוך תוכלו לקבל כלים מעשיים ועיוניים לאחד האספקטים החשובים בחייה של חברה - חינוך הדור הבא. ניתן לבחור באחד מאשכולות הלימוד המוצעים לבחירה. אתם מוזמנים לעיין ולבחור את ההתמחות המועדפת עליכם.

תואר ראשון בחינוך

 
 
תכנית הלימודים בחוג לחינוך במתכונת החד-חוגית והדו-חוגית מעניקה היכרות עם מדעי החינוך. כלימודים לתואר ראשון, תחומי הידע הספציפיים נועדו להקנות ידע בסיסי על מהות החינוך ולהמחיש את זיקת התיאוריות החינוכיות אל המציאות של מערכות החינוך בשטח ואל אפשרויות התעסוקה וההתמחות בחינוך.
במרכז תכנית הלימודים אשכול לימודים עיוני בסיסי, המציג את מדעי החינוך, תולדותיו ומטרותיו. ממנו מסתעפים תחומי ידע והתמחויות.
ההיכרות עם מדעי החינוך ועם מגוון עיסוקים בחינוך, מאפשרת בחירה מושכלת של תחום ההתמחות בהמשך.
 
תכנית לימודי חינוך מוצעת בשני מסלולים: תואר ראשון בחינוך חד-חוגי ותואר ראשון בחינוך דו-חוגי. כחוג דו-חוגי ניתן לצרף לימודים מתחומים שונים. לחצו לרשימה המלאה.
 
תוכנית הלימודים החד-חוגית מכילה חמישה חלקים. לימודי ליבה, שיעורי בחירה בחינוך, אשכולות למידה, קורסים מתודולוגיים ולימודי העשרה.
לימודי הליבה הם שיעורי חובה. הקורסים מעניקים ידע על מדעי החינוך כתשתית ללימודים מתקדמים למורים, לגננות ולנושאי תפקידים במערכת החינוך.
תוכנית הלימודים הדו-חוגית:
החלק הראשון של תוכנית הלימודים במתכונת זו נגזר מהמתכונת החד-חוגית ומכיל את כל לימודי הליבה ושיעורי המתודולוגיה.
בנוסף, מוצעים לסטודנטים מבחר שיעורים מאשכולות הידע הספציפיים הנלמדים בחוג לחינוך.
 
במסגרת השעורים הניתנים בחוג לחינוך מתקיימות הרצאות אורח בנושאים מגוונים. הרצאות האורח יעסקו בסוגיות חינוכיות איתן מתמודדים הורים, אנשי חינוך, סטודנטים וילדים. למידע על ההרצאות לחצו כאן
 

אשכולות הלמידה ותחומי הידע בחוג לחינוך:

  • ליקויי למידה
  • הגיל הרך
  • ייעוץ חינוכי
  • ניהול במערכות חינוך
  • אוריינות שפה ומתמטיקה

חדש! BA בחינוך כולל מסלול תעודת הוראה בחינוך מיוחד ובגיל הרך*

באשכולות: ליקויי למידה, הגיל הרך, ייעוץ חינוכי, אוריינות, שפה ומתמטיקה, ניהול במערכות חינוך

*מתכונת הלימודים:

שנה א' + ב': לימודים באקדמית גליל מערבי
שנה ג' משולב: לימודים באקדמית גליל מערבי + יום לימודים נוסף במכללת אורנים
שנה ד': לימודים והתנסות מעשית
 
מסלול תעודת ההוראה יכלול השלמות לימודים בהתאם לקורסים שנלמדו בכל אחד מאשכולות הלימוד.

 

תנאי הקבלה לתעודת הוראה:

ממוצע 80 בשנים א'+ ב' , מימוש % 80 מלימודי התואר בסיום שנה ב' ללימודים, לימודי דיסציפלינה כחלק מלימודי התואר הראשון, ראיון קבלה במכללת אורנים.

"תואר תואר" בחינוך

אנו מזמינים אתכם ללמוד במסלול "תואר תואר" בחינוך בו  תקבלו גם תואר ראשון וגם הסמכה למקצוע!
למידע נוסף על תואר תואר

תנאי קבלה לתואר בחינוך

  • ממוצע בגרות 85 ומעלה. או
  • זכאות לתעודת בגרות וציון פסיכומטרי 500 ומעלה. או
  • סיום מכינה קדם אקדמית בממוצע 85 ומעלה. או
  • סיום מכינה קדם אקדמית וציון פסיכומטרי 500 ומעלה. או
  • תעודת סיום תיכון שקולה מחו"ל וציון פסיכומטרי 500 ומעלה. או
  • קבלה באמצעות "אפיק מעבר" של האוניברסיטה הפתוחה: מועמדים שלמדו וסיימו בהצלחה ארבעה קורסים שונים של האוניברסיטה הפתוחה בהיקף נקודות כולל של 20 נקודות ומעלה בממוצע 80 ומעלה. מועמדים שעמדו בתנאים אלו לא יחוייבו בתעודת בגרות.
  • אנגלית: ציון בגרות ב- 4 יח”ל - 60 ומעלה / מכינה ייעודית באנגלית בציון 60 ומעלה.
  • בוגר ביה״ס ששפת ההוראה בו אינה עברית נדרש בבחינת יע״ל בציון 115.

תכנית לימודים

תכנית הלימודים בחוג לחינוך מעניקה היכרות עם מדעי החינוך – ליבת  לימודי החינוך: תולדות החינוך, הפסיכולוגיה והסוציולוגיה של החינוך, תיאוריות למידה, תכנון לימודים, צורות למידה בבית-הספר ובמסגרות חינוכיות אחרות, והערכת הישגים לימודיים. התכנית מאפשרת התוודעות לתחומי ידע ספציפיים של החינוך, המאורגנים באשכולות למידה.
לפירוט תכנית הלימודים
איך תעזרו לילדיכם לקרוא טוב יותר? פרופ' ורד וקנין-נוסבאום
אשכול ליקויי למידה

אשכול ליקויי למידה

אשכול לקויי למידה עוסק בהבנה, זיהוי ואיתור לקויי למידה.
לקויי למידה הם בד"כ מולדים, מקורם הוא ביולוגי במערכת העצבים המרכזית ומשפיע על הפעילות המוחית של האדם.

לקויי למידה באים לידי ביטוי בקשיים בלמידה בתחומים של קריאה, כתיבה ומתמטיקה, ויכולים להיות מלווים בקושי בתחומים קוגניטיביים אחרים כגון זיכרון, שטף מילולי, תפקודי שפה, קשב וריכוז ועוד.

בשנות ביה"ס, לקויי למידה יכולים להתבטא באיחור ברכישת הקריאה ובקריאה משובשת, הישגים נמוכים מהמצופה לגילו של הילד, קושי באיות, הבנת משמעות המספר וחשיבה כמותית.

לקויי למידה אינם קשורים לאינטליגנציה, נכות, או פגיעות בחושים (לדוגמא ראייה, שמיעה), או פיגור או הזנחה סביבתית.

אחוז לקויי הלמידה באוכלוסייה בגיל ביה"ס הוא 5%-15%.
לקויי למידה אינם חולפים, אך טיפול נכון מסייע לילד לפתח אסטרטגיות קוגניטיביות חלופיות ולרכוש כלים שיסייעו לו "לעקוף" את הקשיים שלו ויגיע להישגים.

קשיי למידה לעומת זאת, הם קשיים שהמקור שלהם סביבתי בעיקר. לדוגמא, חסכים בהתפתחות שפה הנובעים מתמיכה מועטה מדי בהתפתחות השפה של הילד, מצוקות רגשיות או משפחתיות.
ניתן לטפל בקשיי למידה אם מסלקים את מקור הקשיים הסביבתיים או מפצים עליהם באמצעות תגבור הלמידה.

במסגרת הלימודים באשכול, הסטודנטים לומדים כיצד לזהות לקויי למידה וקשיי למידה, ולסייע בטיפול בהם.
מרבית לקויי הלמידה בבתי הספר מתגלים ברכישת הקריאה ויכולת חשיבה מתמטית. שני גורמים אלו משפיעים על ההישגים בלמידה לאורך שנות הלימודים בבית הספר ובמהלך החיים.

נודעת חשיבות רבה לאיתור מוקדם של לקויי למידה, וזיהוי נקודות הקושי של הילד, כדי להתאים לו את הסיוע הנדרש לפרופיל הקשיים הייחודי לו.

בין השיעורים הנלמדים באשכול: למידה וקשיי למידה, מבוא לילד עם צרכים מיוחדים, שפה ומוח, קשיים בקריאה ובכתיבה, איתור מתקשים, טיפול בלקויות למידה, קשיי קשב וניתוח התנהגות. בחלק מתכניות הלימודים הסטודנטים מתנסים בסיוע לתלמידים מתקשים ותלמידים לקויי למדיה בבתי הספר.

 

אשכול חינוך בגיל הרך

אשכול חינוך בגיל הרך

אשכול חינוך בגיל הרך עוסק בהתפתחות הילדים בגיל הרך ובהבנה לצרכיהם מלידתם עד כניסתם לבית הספר. התכנית מעניקה ידע על היבטים של החינוך בגיל הרך, מבחינה  התפתחותית ופדגוגית. הלימודים מתייחסים במיוחד לדרכי החשיבה והלמידה של הילד לפני הכניסה לבית-הספר, ולעולמו הרגשי. היא מציגה לסטודנטים את השיקולים בבניית פעילות לימודית ההולמת את הילדים בגיל הרך, ומראה כיצד ניתן לעצב סביבה חינוכית ההולמת את צרכיהם.
 
התכנית מטפחת מנהיגות חינוכית בעלת ידע אקדמי וניסיון עבודה עם ילדים. בין השיעורים הנלמדים: התפתחות רגשית וחברתית בגיל הרך, התפתחות פיסית, מוטורית, וקוגניטיבית, תיאוריות של האישיות, התפתחות נורמלית ואב-נורמלית, המשחק וחשיבותו בגיל הרך, התפתחות שפה, קריאה וכתיבה, קידום חשיבה מתמטית בגיל הרך, התנהגות ילדים בגן הילדים. לתכנית הלימודים על החינוך בגיל הרך נודעת עתה חשיבות גדולה מתמיד לאור החלטת הממשלה להנהיג חינוך חובה וחינם לילדים בגיל הרך.

 
 
 
אשכול ייעוץ חינוכי

אשכול ייעוץ חינוכי

התוכנית בייעוץ חינוכי מעניקה לסטודנטים ידע בסיסי על היבטים נפשיים של תלמידים,הורים, מורים ואנשי הצוות המקצועי במוסדות החינוך למיניהם ומטרתה לסייע להם בבית-הספר ומחוצה לו ולבנות יסודות להתפתחות תקינה ומיטבית. הלימודים יעסקו בעיקר באוכלוסייה הרגילה של ביה"ס וכן בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, בתלמידים הנתקלים  בקשיי הסתגלות מבחינה לימודית חברתית רגשית ובצעירים בסיכון. התוכנית מכוונת להעצמה ולטיפוח התלמידים והמורים וההורים כאחד.
הלימודים מקנים את הבסיס הראשוני על מצבי לחץ ומשבר וידע על ליווי והנחייה של הצוות החינוכי וההורים בנושאים השונים שהדינמיקה בביה"ס ובחברה מזמנת כגון מצבי מלחמה רעידות אדמה וכדומה.
התוכנית מקנה לסטודנטים גישה מערכתית רחבה ומתייחסת לעבודה עם כלל המערכת הבית-ספרית וגם לעבודה עם מערכות ארגוניות שמחוץ לבית הספר. הלימודים נשענים על הצגת חומר לימודי תיאורטי עדכני ומתן דוגמאות מן השדה.  התוכנית משמשת בסיס, (המורחב בלימודי התואר השני) לטיפוח יועצים חינוכיים אקטיביים, יוזמים, ומחוללי שינוי.


 

 

אשכול ניהול במערכות חינוך

אשכול ניהול במערכות חינוך

האשכול לניהול במערכות חינוך פועל להכשיר את בוגריו לתפקוד כאנשי חינוך וניהול במערכת החינוך השונות. במציאות ימינו, יותר ויותר אנשים במערכות החינוך השונות ממלאים תפקידים הכוללים היבטים שונים של ניהול והצורך לרכוש מיומנויות ניהול הולך וגדל.
 
אנו מכוונים לכך שבוגר האשכול יוכל להתמודד בהצלחה עם אתגרים ניהוליים במערכות החינוך השונות כשהוא מצויד בידע ובכלים החיוניים לכך.
תכנית הלימודים באשכול מתמקדת ביצירת בסיס ידע על נושאים שונים הקשורים לחינוך וכן יצירת בסיס ידע על היבטים שונים הקשורים לניהול והנהגה בחינוך.
 
בין השיעורים הנלמדים במסגרת האשכול: מבוא למינהל חינוכי, מנהיגות חינוכית, ניהול עובדים בשירות הציבורי, בית-הספר בפרספקטיבה של תורת הארגון, סוגיות בחינוך לקראת עתיד לא ידוע, דפוסי קבלת החלטות, הערכת פרויקטים, אתיקה בניהול, ניהול בית הספר בסביבה מתוקשבת ועוד.
אשכול לימודי אוריינות, שפה ומתמטיקה

אשכול לימודי אוריינות, שפה ומתמטיקה

אשכול לימודי אוריינות עוסק במיומנויות היסוד של הלמידה, ומעניק לסטודנטים הבנה מעמיקה של יכולות הלמידה, תהליכי הלמידה ושיטות שונות לפיתוח האוריינות - היכולת לשלוט במגוון מיומנויות הנחוצות לצורך תפקוד נאות בחברה.
 
כיום, נהוג לעשות הבחנה בין מיומנויות למידה לבין למידה כרכישת ידע (למשל, באמצעות קריאת ספרים). מיומנויות למידה קשורות לכישורים בסיסיים, כדוגמת, רכישת הקריאה והיכולת להבין טקסט ורכישת מושגי יסוד של חשבון וחשיבה כמותית.
 
רכישת מיומנויות למידה היא חיונית לכל אדם בחברה המודרנית על-מנת שיוכל להמשיך את לימודיו בהצלחה, למצות את הפוטנציאל האישי שלו, להשתלב בפעילויות שוטפות כאזרח במדינה מודרנית ולתרום לקידומה של החברה.
 
תכנית הלימודים באשכול מתמקדת באוריינות לשונית (שפה וקריאה) ואוריינות מתמטית מהגיל הרך ועד הבגרות, תוך מתן דגש על הקשר בין תיאוריה, מחקר ומעשה.
 
בין השיעורים הנלמדים: ניצני אוריינות, מבוא לאוריינות דיגיטלית, פיתוח מיומנויות שפה במסגרת חינוכית, למידה והוראת מתמטיקה, טיפוח יצירתיות בגיל הרך ושפה ומוח.
 
פרוייקטים המרכז לאוריינות
ד"ר מוטי מרדלר
ד"ר מוטי מרדלר
מרצה בביה"ס לניהול ובחוג לחינוך

מה עושים עם תואר ראשון בחינוך?

מקומות עבודה פוטנציאלים: 

  • מלווים, חונכים, מדריכים ורכזים
  • פעוטונים, גני ילדים, צהרונים, קייטנות
  • פנימיות, תנועות נוער, חוגי העשרה, מתנ"סים
  • ארגוני חינוך בלתי פורמלי
  • ארגוני מגזר שלישי – עמותות, מלכ"רים
  • משרות הדורשות השכלה רחבה בתחומים מגוונים
  • התפתחות לתפקידי ניהול זוטר או ניהול בכיר

כיווני התפתחויות עתידיים ואפשרויות לפיתוח קריירה:

הוצאת תעודת הוראה והתפתחות כצוות הוראה במסגרת החינוך הפורמלי

  • תארים מתקדמים והתמקצעות בתחומים ספציפיים
  • מחקר
  • התפתחות כאנשי אקדמיה
  • פתיחת פעוטון או עסק המפסק שירותי הדרכה/ חוגי העשרה הקשור להדרכות בחוגי העשרה
  • התקדמות לתפקידי ניהול בכיר בארגוני חינוך פורמליים ובלתי פורמליים

קורסים נלמדים במסגרת התואר

הלימודים בחינוך הינם במסלול של שלוש שנים - 120 נקודות זיכוי.
בשנה ג' הסטודנטים יעברו התנסות מעשית- פרקטיקום.

קורסי

ליבה

  • מבוא לתורת החינוך וההוראה
  • יסודות בפסיכולוגיה חינוכית
  • יסודות בסוציולוגיה חינוכית
  • מבוא לפילוסופיה של החינוך
  • מבוא למערכת החינוך בישראל
לרשימה המלאה

קורסים

מתודולוגיים

  • שיטות מחקר
  • מבוא לסטטיסטיקה והסתברות
  • שימושי המחשב א'
  • שימושי המחשב ב'
לרשימה המלאה

קורסי

בחירה

  • מבוא לטכנולוגית המידע
  • שילוב הילד בעל צרכים מיוחדים
  • מוטיבציה ללמידה וההקשר החברתי
  • התקשוב בחינוך או החינוך המתוקשב?
  • שילוב הילד החריג במסגרות רגילות
לרשימה המלאה

ניוזלטר החוג לחינוך

אנו מזמינים אתכם להיות מעורבים בחוג לחינוך באקדמית גליל מערבי ולקרוא על פעילויות החוג, פרסומי מרצים, כנסים ועוד.
היכנסו לקריאת הניוזלטר
ניוזלטר החוג לחינוך

כנסים של החוג לחינוך

החוג לחינוך באקדמית גליל מערבי מקיים כנסים במגוון נושאים העוסקים בעולם החינוך, אוריינות, ליקויי למידה ועוד.

 

יצירת קשר עם רכזי החוג לחינוך

יצירת קשר עם רכזי החוג לחינוך

דוא"ל טלפון
גב' חיה שנאר- רכזת החוג ‎04-9015385
גב' שלומית אזוגי- רכזת החוג ‎04-9015317
אורטל גז - מזכירת החוג ‎04-9015175