למה כדאי ללמוד הנחיית קבוצות?

שיח קבוצתי הוא מנגנון רב עוצמה ללמידה פעילה, כאשר הדיון הקבוצתי מאפשר לכל משתתף לחקור רעיונות חדשים תוך הכרה בתרומה של שאר החברים. אם גם אתם מתעניינים בהנחיית קבוצות, ואם תמיד חלמתם על עיסוק שיאפשר לכם להשפיע על חיי אחרים ולגרום לשינוי – נראה שקורס הנחיית קבוצות עשוי להיות המסלול הנכון שיוביל אתכם לקריירה שבה תהיו משמעותיים מאוד לאנשים רבים.

הנחייה של שיח קבוצתי, תוך כדי הכרה בנקודות המבט השונות של כל משתתף ושימוש במיומנויות המאפשרות יצירת אווירה מכילה – נמצאים בליבת העשייה של מנחה הקבוצות.

עבודה בקבוצה הפכה לשיטה יעילה הנהוגה:

-        הן בתחומים החברתיים, בעיקר בהקשרים של מסגרות טיפוליות כמו קבוצות הורים או בני נוער.

-        והן במקומות עבודה, בעיקר לייעול עבודת הצוות או לחיזוק תחושת השייכות.

הנחיית קבוצות מופעלת במגוון צורות, כמו:

-        עבודת צוות ארגונית

-        טיפול קבוצתי להעלאת המודעות, לעזרה עצמית, לתמיכה, לחינוך ועוד.

 

האם מתאים לי ללמוד הנחיית קבוצות?

קורס ׳מנחי קבוצות בארגונים׳ פותח בפניכם דלת לקריירה מעניינת ומרגשת שמתמקדת בהתפתחות אנושית המתרחשת לנגד עיניכם, והוא מתאים למגוון רחב של מועמדים, כמו:

-        סטודנטים – הלומדים במכינה (כמו מכינה קדם אקדמית) או במסלול לתואר ראשון (כמו לימודי ניהול או לימודי משאבי אנוש), מתכננים את העתיד ומחפשים מקצוע מאתגר.

-        עובדים ותיקים – המעוניינים בהסבה מקצועית שתפגיש אותם יותר עם בני אדם ופחות עם מסך המחשב.

-        בוגרי קורס משאבי אנוש ועובדים בתחום – המעוניינים בלימודי חוץ במסלול הנחיית קבוצות, שיצייד אותם במיומנויות ובכישורים שיסייעו להם לחזק את צוותי העובדים והמנהלים בארגון באופן יצירתי, מעמיק ומשמעותי.

 

עבודה קבוצתית, במה בדיוק מדובר?

כולנו מכירים את אותן מתנות לעובדים שנועדו, בין השאר, לחזק את תחושת השייכות של הצוות. מחווה זו עשויה אמנם לעודד מוטיבציה, אבל זו אינה הדרך היחידה!

עבודה קבוצתית היא דרך אחרת, יעילה, המגייסת את האינטליגנציה הקולקטיבית של כלל חברי הקבוצה ומפעילה חוויות קבוצתיות כדי להשיג יעדים, כמו: לחדש, לפתור בעיות או לקבל החלטות באופן מושכל.

 

מנחי קבוצות – תומכים, עוזרים ומדריכים

מנחה הקבוצה אמור להקל על חברי הקבוצה המשתתפים בשיחה ולכוון אותם בדרך הרצויה, באמצעות מגוון רחב של כלים שרכש במהלך הלימודים, כגון:

-        לתמוך בחברי הקבוצה להבנת היעדים המשותפים.

-        לסייע למשתתפים לעבור את התהליך המבוקש, כקבוצה.

-        להבנות את השיחות וליישם טכניקות הנחיה שיבטיחו דיון יעיל.

-        לטפח את השתתפות חברי הקבוצה ולגרום להם להמציא רעיונות, מחשבות ונקודות מבט שיוסיפו ערך לדיון.

-        לגרום לכול המשתתפים בחדר להרגיש שהם קבוצת אנשים עם עניין משותף.

 

מנחה קבוצה – כזרז, כמנצח, כמאמן

ניתן לתאר את תפקידו של מנחה הקבוצות מתוך שלוש נקודות מבט שונות, כך שייתפס כ:

-        זרז

כזרז הדיון, המנחה מאפשר להפוך את הקלט (הרעיונות והדעות שהועלו בדיון) לתוצאה הרצויה (רעיונות מחודדים, החלטות, אסטרטגיות וכן הלאה) – מבלי שהוא עצמו ייקח חלק פעיל בדיון.

-        מנצח

כמנצח, המנחה מסנכרן בין כל ה״נגנים״, ומדריך אותם בצורה המיטבית לשימוש בכלים שיבטיחו את התוצאה הרצויה שתיתן ביטוי הרמוני:

o      לכלל האינטראקציות המורכבות

o      ליצירתיות

o      ולמומחיות

ה״מנצח״ מנחה את ה״נגנים״ תוך יצירת מערכת אורגנית שבה הוא מסייע למשתתפים לעמוד בכללים ובנורמות ההתנהגותיות המוסכמות על הקבוצה. בדרך זו, מאפשר המנחה לכל ״נגן בתזמורת״ ליצור משהו שהוא גדול יותר ממנו עצמו.

-        מאמן,  coacher

כמאמן, המנחה עוזר לקבוצה ליצור דרך קונסטרוקטיבית לעבודה משותפת שתאפשר לזהות את הצרכים והרצונות של חברי הקבוצה כך שיוכלו להגיע לתוצאה שהיו שמחים להשיג יחדיו.

 

מה מאפיין את מורכבות התפקיד?

ניטרליות מול התערבות בתכנים – באופן אידיאלי, מנחה הקבוצה אמור לשמור על עמדה ניטרלית. הוא פשוט ״גורם לשיחה להתרחש״ או מסייע ומנחה, תוך שהוא:

-        משפיע על הקבוצה באופן טבעי, עוזר לחברים לא לסטות מהמסלול אבל נמנע מלהכתיב.

-        מאפשר לקבוצה להרגיש שיש לה בעלות על התוצאות אליהן הגיעה באמצעות ההדרכה למצוא פתרונות משלה, מבלי שייאמר לה או יוצע לה פתרון זה או אחר.

 

למה בכלל צריך מנחה לקבוצה?

יש כמה סיבות לכך שנוכחותו של מנחה מועילה לפגישות הקבוצה, כגון:

-        ככול שהקבוצה גדולה יותר, כך נדרש מאמץ גדול יותר לשלוט בה ולנהל את הדיונים. כששני עמיתים יושבים לדון בשאלה טכנית, כנראה שאין צורך ביותר מדי ארגון ותכנון, אבל כשמארגנים סדנה של יומיים עם 15 משתתפים, צריך לתכנן ולהכין את התהליך מראש. כישורי ההנחיה עוזרים  למנחה ליצור מערך קבוצתי יעיל ומקלים על ניהול דיוני הקבוצה.

-        קיומו של מנחה חיצוני וניטרלי, מאפשר לכל המשתתפים להיות מעורבים בדיון. אדם מבחוץ הוא נטול אינטרסים פנימיים ולכן מסוגל להתמקד באופן שבו חברי הקבוצה עובדים יחד ולעזור להם להשיג את יעדיהם ביעילות, ללא הטיות או דעות קדומות.

-        ככל שהמפגש הקבוצתי כרוך בהימור גבוה יותר, כך חשוב שאדם מקצועי ינהל את הפגישות. לדוגמה, הצורך להפגיש שוב את בעלי המניות בגלל שהפגישה הראשונה לא הניבה תוצאות ולא הייתה פרודוקטיבית, עלולה לגרום לנזקים חמורים. מנחה קבוצות מקצועי יכול להבטיח את הצלחת הפגישה מלכתחילה.

 

מנחה קבוצות – מה הוא בעצם עושה?

עבודתו של מנחה הקבוצות כוללת מספר משימות, למשל הוא:

-        קובע את כל ההתאמות הנכונות לקראת המפגש הקבוצתי.

-        מעצב ומתכנן כל פגישה, תוך שהוא מבין מהם יעדי הפגישה ופועל להשגתם.

-        מוביל את תהליך הפגישה, מעודד השתתפות ועוזר למשתתפים להשיג את יעדי הקבוצה.

-        קובע את כללי ההתנהגות בפגישות.

-        מקל על הדיונים, תוך שמירה על ניטרליות, הדגשת נקודות ההסכמה וסיכום הפרטים המרכזיים.

הנחיית קבוצות היא מלאכת אומנות! מלאכת מחשבת שהופכת את מפגשי הקבוצה ליעילים ולמועילים יותר – הן לחברי הקבוצה והן לארגון.

 

אולי יעניין אותך גם?

·       שילוב עבודה ולימודים

·       קורסים בשיתוף עם מיקרוסופט

·       לימודי רפואה סינית

·       כך תעברו את הסמינריון בשלום

·       מידע מלא על תואר ראשון בניהול