כנס לקויות למידה- תקצירי הרצאות


הכירו את המציגים בכנס למידה, לקויות למידה, הפרעת קשב ומה שביניהן.

<h2>פרסונליזציה בכיתת הלימוד -מערכת אקסון סקול ככלי למיפוי יכולות לימוד ובניית תוכניות התערבות בקרב תלמידים - מר ערן סנדל</h2>

פרסונליזציה בכיתת הלימוד -מערכת אקסון סקול ככלי למיפוי יכולות לימוד ובניית תוכניות התערבות בקרב תלמידים - מר ערן סנדל

התמורות החלות כיום במשרד החינוך הישראלי אמורות להוביל לכך שכל מורה ידע ויוכל להתאים את המטלה הלימודית לתלמיד הזקוק לכך באמצעות ערוצי הלמידה המתאימים עבורו באופן אישי.
אל מול מטרה זו, פותחה מערכת ה-AXONTM-School, מערכת חדשנית, פורצת דרך בעולם החינוך, המאפשרת באמצעות בדיקת קשב קצרה וממוחשבת, את מיפוי פרופיל יכולות הקשב והלמידה של התלמיד, הכיתה והשכבה ועונה לצרכים העכשוויים של מערכות חינוך בארץ ובעולם מבחינת היבטים של הוראה מותאמת אישית, שיפור חווית הלמידה ובניית שיח אל מול ההורים ורתימתם לתכנית העבודה. הדוחות המתקבלים לאחר ביצוע המבדק כוללים, מעבר למיפוי יכולותיו הקשביות של התלמיד, מערך המלצות המותאם אישית לתלמיד. המידע המתקבל מהווה בסיס לבניית תכניות עבודה אישיות וקבוצתיות עבור הצוות החינוכי עם יתרונות ברורים לגורמים השונים בתהליך.
 
שוויון הזדמנויות "זה כל הסיפור": יישום תיקון חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות - ד"ר אורנה שמחון

שוויון הזדמנויות "זה כל הסיפור": יישום תיקון חוק החינוך המיוחד, הכלה והשתלבות - ד"ר אורנה שמחון

ביולי 2018 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק החינוך המיוחד (תיקון מס' 11), התשע"ח 2018. קדמו לאישור החוק שנים של דיונים וועדות שעסקו בבחינת מדיניות משרד החינוך בתחומי החינוך המיוחד והשילוב ובין היתר בבחינת השלכותיה של שיטת חלוקת התקציב.
החל משנת הלימודים התשע''ט החל במחוז צפון פיילוט ארצי ליישום תיקון החוק. חזון יישום החוק צמח מתוך גישת שוויון ההזדמנויות ומתן הזדמנות שווה לכלל התלמידים במערכת החינוך תוך התחשבות בצרכי הפרט.
התפיסה העומדת בבסיס תיקון החקיקה היא לשנות את הסדר והטיפול הפרטני בתלמידים שוני צרכים מהמחונן ועד למתקשה. לא עוד הוראה ולמידה בגישת  one size fits all אלא הוראה ולמידה המותאמות באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה על פי צרכיו הייחודיים – היכולות, הידע הקודם שלו, החוזקות, הקשיים, הרקע האישי ותחומי העניין שלו.
במסגרת שינוי החוק ניתנת להורים הזכות לבחור את סוג המסגרת בה ילמד ילדם ולמוסדות החינוך מוקצים משאבים ייחודיים להכלה והשתלבות. מהלך דרמטי מסוג זה דורש היערכות לבניית תשתיות מחוזיות ובית ספריות, קליטת כח אדם ייעודי, הכשרות מקצועיות והכשרת הלבבות. מחזון למציאות.
 

אודות המרצה

אורנה שמחון בוגרת תואר ראשון במדע המדינה וייעוץ חינוכי, תואר שני במנהל ציבורי ותואר שלישי (ד"ר) בחינוך.
למדה בתוכנית וקסנר למנהיגות בכירה בשירות הציבורי , Kennedy School, הרווארד, ארה"ב.
כיהנה במגוון תפקידי מפתח חינוכיים וניהוליים במערכת החינוך. את ראשית דרכה התחילה כיועצת חינוכית באורט "הורוביץ" כרמיאל, לאחר מכן מונתה למנהלת החטיבה העליונה ושימשה כמנהלת התיכון במשך שבע שנים. בהמשך, כיהנה במשך שבע שנים כמנהלת איזור ברשת אורט ישראל. בשתיים עשרה השנים האחרונות מנהלת ד"ר אורנה שמחון את מחוז הצפון במשרד החינוך ובמקביל מכהנת כמנכ"לית הטלוויזיה החינוכית מיום 9/17 ועד היום.
 במסגרת כלל תפקידיה הניהוליים משמשים ערכי איכות ומצוינות-
 נר לרגליה.

 

 

"תוכנית עידוד" לטיפול בילדים עם הפרעת קשב וריכוז - מר דורון אבן פז

"תוכנית עידוד" לטיפול בילדים עם הפרעת קשב וריכוז - מר דורון אבן פז

 
בחמש השנים האחרונות, פועלת בעיר קרית ים "תוכנית עידוד" שהינה אחד הפרויקטים המופעלים על-ידי התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון (360), בשיתוף פעולה עם אגף פסיכולוגיה במשרד החינוך ועם משרד הבריאות, במטרה לבנות מענה הוליסטי לילדים עם הפרעת קשב. בשנים האחרונות הופעלה התוכנית בתקופות שונות ב-15 רשויות מקומיות. את התוכנית מוביל יועץ חינוכי, ויחד איתו מנחות שתי פסיכולוגיות מהשפ"ח.
הוגה התוכנית היה ד"ר שמחה צ'סנר, ביחד עם איריס קירשהיימר. גישתם היא נוירו-התנהגותית-קוגניטיבית ומתייחסת להתמודדות כתגובה הקיימת בו-זמנית במישורים: הפיזי, הנוירולוגי, הקוגניטיבי והרגשי. הגישה עוסקת בקשר באינטראקציה בין המזג העצבי של הילד לבין דרישות הסביבה.
תוכנית עידוד מבקשת לשפר את יכולת בית הספר לתת מענה מותאם לתלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז; לחזק את הקשר בין בית הספר והמשפחה; לבנות קשרים מעצימים עם הילדים המשתתפים בתוכנית; לשפר יכולות תלמידים הסובלים מהפרעת קשב במישור התנהגותי, רגשי, חברתי ולימודי; ולשפר קשר ויכולות התמודדות של ההורים עם ילדיהם. למעשה, התוכנית פועלת ליצירת שפה משותפת בין כל המבוגרים המעורבים בחייו של הילד עם הפרעת הקשב, מעניקה להם ידע וכלים, מספקת לילדים תמיכה רגשית וחברתית ומסייעת בשיקום ובשיפור הדימוי העצמי שלהם.
מטרות התוכנית: לאתר ילדים עם הפרעת קשב בגיל צעיר (בי"ס יסודי) ולהעניק להם מענה רחב ומערכתי, הכולל תמיכה רגשית קבוצתית, הדרכת הורים והדרכת הצוות החינוכי בבית הספר. זאת בהתאם לספרות המחקרית, המתארת חשיבות רבה הן לאיתור מוקדם והן לטיפול מערכתי, הכולל את הורי הילדים ומוריהם.
עד היום, פעלה תוכנית עידוד ב-4 בתי ספר יסודיים בקרית ים וטיפלה ב-120 ילדים ומשפחותיהם. כמו-כן, 4 חדרי מורים קיבלו הדרכה דו-שנתית או תלת-שנתית בנושא הפרעת קשב וריכוז. התוכנית פועלת במכוון בתוך מסגרת בית הספר, על-מנת לחזק את התמיכה בסביבה הטבעית והיומיומית של הילדים.
את התוכנית מלווה צוות קבוע, הנפגש אחת לחודש בבית הספר ומורכב מ: מוביל התוכנית, פסיכולוגית ביה"ס, מנהלת ביה"ס, יועצת ביה"ס, מנהלת השפ"ח, מנהלת התוכנית הלאומית, קב"סית ועו"ס רווחה. בצוות מועלות סוגיות הנוגעות לאיתור תלמידים, דילמות בתהליכים קבוצתיים, אתגרים פרטניים, פתרון בעיות טכניות ועוד.
 
מעגלי העבודה בתוכנית:
 
  1. ילדים: בכל בית ספר פועלות שתי קבוצות, 6 ילדים בקבוצה, שכולם אותרו עם חשד ל-ADHD (חלקם אובחנו בעבר, חלקם לא). האיתור נעשה באמצעות שאלוני סינון מבוססי DSM-5. הדגש בקבוצות הוא על היבטים רגשיים, חברתיים, דחיית סיפוקים וכלים להתמודדות עם מטלות שונות שביה"ס מזמן. כל קבוצה נפגשת לשעה קבועה בשבוע, לאורך שנת לימודים. מנחי הקבוצות הם מוביל התוכנית ופסיכולוגית מהשפ"ח.
  2. הורים: בכל בית ספר קבוצת הורים אחת, מורכבת מהורי הילדים משתי הקבוצות יחד. קבוצת ההורים נפגשת לאורך השנה, אחת לחודש להדרכה בת שעה וחצי. סה"כ 10 מפגשים. את ההדרכה מנחים מוביל התוכנית והפסיכולוגית מהשפ"ח. מושם דגש על חשיבות השותפות החינוכית עם בית הספר.
  3. צוות חינוכי: מוביל התוכנית מנחה את חדרי המורים בבתי הספר, בתדירות של אחת לחודש למשך שנתיים או שלוש. ההנחיה מתבססת על תוכנית "לגעת מבעד לשריון" של שפ"י. סה"כ 10 מפגשים בשנה.


אודות המרצה

דורון אבן פז, בוגר אוניברסיטת חיפה בפסיכולוגיה ותקשורת (B.A.) ובייעוץ חינוכי (M.A.) במסלול מחקרי. בעשור האחרון יועץ חינוכי בתיכון לנוער בסיכון ובבי"ס יסודי. מנחה סדנאות הורים והשתלמויות צוותים חינוכיים בנושאים שונים, ביניהם התמודדות עם הפרעת קשב וריכוז, כישורים חברתיים, מתבגרים, ילדי המסכים ועוד.
משנת 2014 מוביל את "תוכנית עידוד" בקרית ים, לטיפול מערכתי בילדים עם הפרעת קשב וריכוז.
 
הורים לילדים בעלי לקויות למידה - ד"ר מאיה קלמן- הלוי

הורים לילדים בעלי לקויות למידה - ד"ר מאיה קלמן- הלוי

הורות הינה אחד התפקידים המורכבים והמשמעותיים ביותר ,אשר כפי שידוע, אינו נלמד בשום בית-ספר. הורות לילד המגלה קשיים בהתפתחותו הנה אתגר לא רק לילד עצמו אלא גם להוריו ולבני משפחתו.
ילדים בעלי לקויות למידה הינם ילדים הסובלים מ"לקות הסמויה מין העין" (פלוטקין, 2008). אלו ילדים שאין כל סימן חיצוני המעיד על כך שיש להם קושי מסויים. בהרצאה נבין את המאפיינים היחודיים לילדים בעלי לקויות למידה, את מאפייני ההתקשרות הורה-ילד בראי לקות הלמידה (מאפייני הלקות של הילד והשפעתם על ההתקשרות, מאפייני הלקות של הורים והשפעתם על התקשרות ומאפייני אובדן הפנטזיה על הילד המושלם) וכן נבחן עקרונות המאפשרים להורים להתמודד טוב יותר עם האתגר שבהורות זו .

 

אודות המרצה

ד"ר מאיה קלמן-הלוי, מרצה באקדמית גליל מערבי בחוג לחינוך מזה כתשע שנים.
לימודים:
תואר ראשון בהצטיינות באוניברסיטת חיפה בפסיכולוגיה ויעוץ חינוכי
תואר שני בהצטיינות באוניברסיטת בן-גוריון במסלול לפסיכולוגיה חינוכית       
תואר שלישי באוניברסיטת בן גוריון במסלול משולב במחלקה לחינוך
בהנחיית פרופ' אבי עשור ופרופ' גיא רוט.                                          
תחומי המחקר שלי הינם השפעתן של אסטרטגיות הוריות על תהליכי הפנמה והתנהגות של ילדים, התפתחותם של דפוסים שונים לוויסות רגשות בילד וכן טיפוח סביבה חינוכית "מקדמת צמיחה" התורמת להתפתחות חברתית ורגשית אופטימלית בקרב הורים, מורים, גננות וילדים. בנוסף, פסיכולוגית בשפ"ח עכו.
לקויות למידה והפרעת קשב- מסלולי התערבות בכלים של הוראה מתקנת - גב' יונה פליישר

לקויות למידה והפרעת קשב- מסלולי התערבות בכלים של הוראה מתקנת - גב' יונה פליישר

"הוראה מתקנת"- מונח המשמש מילה כוללת לסיוע לימודי אקדמי עבור לקויי למידה וקשיי קשב.  מורים מומחים להוראה מתקנת , הינם  מטפלים בעלי ידע מעמיק בלקויות למידה והתמודדות עם קשיי קשב.
מתוך הבנה של הקשיים  שנלווים לחיים עם לקות למידה  ו/או הפרעת קשב,  במסגרת המפגשים עם הילד/ה  מורות להוראה מתקנת מציעות ומתרגלות עם הילד/ה  "ארגז כלים" - אוסף מיומנויות  אשר  נלמדות ומתורגלות באופן מפורש ושיטתי .  עיקר תכנית ההתערבות הנה  לתת  תמיכה ו"תחזוקה" במהלך  השנים שבהם  הילד/ה לקויי הלמידה ו/או עם הפרעת הקשב לומדים בבית הספר. לרוב המטרה היא לקדם  מיומנויות קריאה, כתיבה, הבנה, הבעה, חשבון ועוד...
במפגש הנוכחי  אפתח צוהר אל עולמה המקצועי של המורה להוראה מתקנת. נדון בעקרונות  הסיוע שניתן , כיצד נבנית תכנית הסיוע,  אילו כלים אופייניים, מהי  צורת הטיפול/התערבות הזו ומה ההבדל בין שיעור להוראה מתקנת לבין שיעור בכיתה
 

אודות המרצה

 יונה פליישר  MA  
מומחיות בטיפול  ואבחון  לקויות למידה בהיבט הכללי והרחב של חיי הפרט . 
מלמדת  סטודנטיות שנה ג' אקדמית גליל מערבי בקורס הפרקטיקום בלקויות למידה. מדריכה בתכנית MA  של אוניברסיטת חיפה "שפה ואוריינות".
מנהלת "ניצן " נהרייה, משמשת כרכזת מקצועית של תחום האבחונים הדידקטיים- פסיכולוגים והוראה מתקנת במקביל לריכוז  והובלת  פרויקטים בבתי ספר בנהרייה ובגליל מערבי  בשיתוף מספר מערכות בקהילה תוך גיוס  משאבים מקרנות כמו הג'וינט , סוכנות יהודית, רווחה  ורשויות מקומיות.
מנחת מורים במרכז השתלמויות פסגה נהריה ועכו, תחום התמחות והנחייה הינו  טיפול ואבחון לקויות למידה .
ניסיון מקצועי לאורך השנים כולל הוראה בכיתות לקויי למידה, יועצת בחינוך המיוחד, מתלי"ת ורכזת מתי"א קריות על כיתות מקדמות ושילוב בחטיבות ביניים. חברה בצוות המקצועי של "ניצן" ארצי, עמותת אגד"ל  .

"חושבים שפה בגן הילדים"- תפקודים ניהוליים, יכולות מטה-קוגניטיביות וקוגנטיביות כבסיס להקניית מיומנויות שפתיות לקראת כיתה א' - גב' נעה פלד

רוב תכניות ההתערבות בגילאי הגן מתמקדות בלמידת תוכן או תחום ספציפי, אך ממצאי מחקרים מעידים כי בכדי להוביל לשיפור גדול יותר יש להתמקד ביכולות כלליות כגון: תפקודים ניהוליים, קשב, תכנון, בקרה ופתרון בעיות. למידה ואימון של תפקודים ניהוליים ומטא-קוגניציה בהקשר של פעילויות שונות בתכנים ספציפיים, יביאו לשיפור הן בתוכן הספציפי והן ביכולות התפקודים הניהוליים והמטא-קוגניציה. ככל שתכנית ההתערבות מורכבת יותר ומכוונת לתהליכים גבוהים יותר, השפעת התכנית על ההישגים האקדמיים של הילדים תהיה גבוהה יותר, וכך גם שימור השיפור לאורך זמן וההעברה לתחומים אחרים.
תכנית "חושבים שפה בגן הילדים" מבוססת על עקרונות אלו והתכנים השפתיים והאקדמיים הנדרשים לקראת כיתה א' נלמדים על ידי הפעלת תהליכים גבוהים. עקרונות התכנית מותאמים לאוכלוסיות שונות ביניהן לקויי שפה, לקויי למידה ומעמד סוציואקונומי נמוך.

 

אודות המרצה

נעה פלד- מומחית בתחום לקויות הלמידה ופיתוח כשרי למידה. דוקטורנטית, בעלת תואר שני בהתפתחות הילד. מרכזת את תחום האבחון וההוראה לקראת כיתה א‘ במרכז חדד לחקר דיסלקסיה ולקויות למידה, מרצה בבית הספר לחינוך ובהשתלמויות מורים באוניברסיטת בר-אילן. מדריכת גננות ומורים בתחומי החשיבה והשפה, פיתחה אבחונים ותכניות התערבות בתחומים אלו לילדי גן חובה וכיתה א'.

הפרעת קשב וקומורבידיות - ד"ר ויקטור חזנוב

הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) מוכרת כהפרעה נוירו-התפתחותית, שמאפיינת כ 10% מכלל האוכלוסיה. מחקרי הדמיה לאורך השנים חוזרים ומראים שלהפרעת קשב בסיס אורגני, שמאופיין באנומליות בתפקוד רשתות עצביות במוח האחראיות על ויסות ובקרה. אבחון הפרעת קשב נעשה על פי אמות מידה רפואיות, וכולל בדיקה קלינית-רפואית מקיפה שכוללת הערכה רגשית. ממצאים של אבחון קשב מאפשרים ניתור הגורמים לקשיים של המטופל, ומסייעים בניית תוכנית התערבות שתתאים לכל צרכיו.
שני היבטים חשובים מאוד באבחון וטיפול באנשים עם הפרעת קשב שיש לקחת בחשבון:
1.      אבחנה מבדלת – גורמים אחרים העשויים להסביר את התמונה הקלינית של המטופל.
2.      תחלואה נלוות – גורמים קליניים נוספים היכולים להשפיע על התמונה הקלינית של המטופל, ומחייבים התייחסות בטיפול.
הספרות מראה שב 80% מהמקרים קיימת תחלואה נלוות עם הפרעת קשב, שמחייבת התייחסות באבחון ובטיפול.
במסגרת ההרצאה נסקור מעט מההפרעות הקליניות השכיחות עם הפרעת קשב , בעיקר בילדים ונוער, וכיצד כל אחת מהם משפיע על התפקוד הכולל של המטופל, כאשר זו משולבת עם הפרעת קשב.
 
ד"ר ויקטור חזנוב, פסיכיאטר ילדים ונוער מומחה | מנהל מערך בריאות הנפש ילדים ונוער מחוז חיפה וגליל מערבי
לקחת את השליטה בחזרה על המוח, ללמידה מיטבית - ד"ר חיים מזרחי

לקחת את השליטה בחזרה על המוח, ללמידה מיטבית - ד"ר חיים מזרחי

בעולם המשתנה בקצב מהיר מתמיד, אנו מנסים למצוא את האיזון בין העובדות שאיננו יכולים לאצור במוחנו לבין הרצון למידע.
המוח הוא כלי עוצמתי מאין כמוהו והדינמיות המאפיינת אותו, מאפשרת קישורים וזיכרונות בכל עת. לאור הממצאים במחקרים האחרונים על המוח והלמידה נשאלות שאלות רבות : איך נוכל לבחור מה לשמֵר ועל מה לוותר? מה גורם ללמידה להיטמע בזיכרוננו באופן משמעותי ? כיצד נוכל להשתמש במוח שלנו בצורה המיטבית ללמידה?
מטרת ההרצאה היא להיחשף לטכניקות זיכרון ולמידה יעילות היכולות לעזור לנו במגוון המשימות היום יומיות בצורה יעילה. ולהציג את הרציונל שעומד מאחורי טכניקות ישנות שסייעו להיווצרותן של טכניקות חדשות לאור החדשנות הטכנולוגית.
 

אודות המרצה

ד"ר חיים מזרחי הוא מורה מומחה לחינוך מיוחד, ומלמד הוראה מתקנת. מורה ותיק לאמנות, לציור, לקולנוע ולדרמה, ומלמד ילדים אוטיסטים דרך תאטרון. בעבר שימש מדריך ליהדות במולטי מדיה במחוז חיפה. חיים הוא מאבחן דידקטי, מרצה במכון למורים ובמכללת בית חנה בתחום חינוך המיוחד ובעל תואר שלישי בסוציולוגיה. לאורך שנים תורם מכישוריו לגיוון דרכי ההוראה.
ומשלב טכניקות של קולנוע, ציור, אמנות, דרמה ומולטי מדיה לגיוון והמחשה במגוון מקצועות ובכך פותח צוהר ללמידה אסטרטגית בעלת ניחוח של חדשנות.