אודות האמנים | About the Artists


שטח / נפח / מקום | Surface / Area / Volume
עירית תמרי | Irit Tamari
עירית תמרי | Irit Tamari
 
נ. 1976
גרה בגבעתיים ויוצרת בתל אביב.
 
בלב העשייה של תמרי עומדים שני אלמנטים הנוגדים את המהות של הפורמט הצילומי: השתנות וחיים .
גוף העבודות שלה בוחן מה קורה לדימוי הצילומי כשמשנים אותו, כיצד ניתן לשנותו וכיצד השתנותו משנה את הדרך שבה אנו רואים צילום. הצילום המודפס הוא תמיד הבסיס לעבודותיה: בין אם כנייר המשמש חומר גלם ובין אם כתפיסה שניתן לערער עליה ולפתח אותה. בה בעת, הדבר האחרון שהצופה פוגש הוא תצלום מרובע על קיר, שכן תמרי מנסה להבין את התצלום כחומר, מפרקת ובונה אותו מחדש דרך שדה הפיסול.
עבודותיה מונעות מתוך סקרנות מדיומלית המבקשת לחתור תחת הדימוי הצילומי ומשום כך משלבות בין הצילום והפיסול, שני מדיומים שיש ביניהם מתח מובנה ושונות מהותית. ידיה שאוחזות במצלמה ומקבעות תמונה, הן אלו שלאחר מכן חותכות את התמונה ומזרימות תנועה חדשה במקום זו שקפאה דרך העדשה. הפירוק וההשחתה של הדימוי הצילומי, אותן פעולות המתחילות כל תהליך עבודה שלה, נועדו לפרק גם את החומר וגם את הדימוי. היא גוזרת ביד את התצלום בתקווה לחלץ את הצילום מהנייר שלו עצמו ולהצביע באופן רפלקסיבי על הפער שבין העומק שבדימוי המצולם, לבין שטיחות נייר הצילום שעליו הוא מוטבע.

תמרי היא בוגרת תואר ראשון בחינוך ואמנות מהמדרשה – הפקולטה לאמנויות, בית ברל (2003) ותואר שני באמנות מבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים (2011). היא זוכת פרס משרד התרבות לעידוד היצירה (2016), מענק מפעל הפיס (2017), מלגת הצטיינות מטעם משרד הקליטה לתושבים חוזרים לאחר שחזרה משהות מחייה בבייג׳ין (2009) ומלגת הצטיינות לצילום לבוגרי המדרשה (2003). עבודותיה הוצגו בגלריות ובמוזיאונים שונים בארץ, ביניהם: המשכן לאמנות עין חרוד; מוזיאון בת ים; מוזיאון אשדוד; מוזיאון הרצליה; מוזיאון ארץ ישראל; גלריה בסיס לאמנות ותרבות, הרצליה; גלריה אינדי, תל אביב; גלריה שלוש, תל אביב; וגלריה זומר, תל אביב. כמו כן, היא הציגה במספר ירידים ופסטיבלים כגון ART SOUTERRAINמונטריאול, NADA ניו יורק , CIGE בייג'ין, והציגה בתערוכת יחיד ובתערוכות קבוצתיות בבייג'ין ובתערוכות קבוצתיות בגלריה Circle1 בברלין, גלריה Labyrinth בלובלין בשיתוף עם מוזיאון פתח תקווה ועוד.

b. 1976
Lives in Giv’atayim and works in Tel Aviv

At the heart of Tamari's art are two elements which contradict the essence of the photographic format: change and life. Her body of work examines what happens to the photographic image when it is changed, how it can be changed and how its change affects the way we see photography. Printed photography is always the basis for her work: either as paper used as raw material or as a concept that can be challenged and developed. At the same time, the last thing the viewer encounters is a square photograph on a wall - since Tamari tries to understand the photograph as material, to dismantle and reconstruct it through the field of sculpture.

    

Her works are motivated by a curiosity for the medium, that seeks to subvert the photographic image and thus combine photography and sculpture - two mediums that hold an inherent tension as well as a significant difference. Her hands holding the camera and setting a picture are the ones that then cut the image and inject new motion instead the one that has frozen through the lens.
The decomposition and destruction of the photographic image, the
very actions that start each process of her work, are designed to break both the material and the image. She cuts out the photograph in hope of extracting the photograph from its own paper and reflexively pointing to the gap between the depth of the photographed image and the flatness of the photo paper on which it is embedded.

 

Tamari holds a B.Ed.F.A in Education and Art from Hamidrasha - Faculty of Arts, Beit Berl College (2003) and an M.F.A from the Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem (2011). She is the recipient of the Ministry of Culture Prize for Encouragement of Creativity (2016), the Mifal Hapais grant (2017), the Ministry of Immigrant Absorption Scholarship for Returning Residents after returning from living in Beijing (2009) and the Graduate Fellowship for Photography for Graduate Students (2003). Her works have been exhibited in various galleries and museums in Israel, including the Ein Harod Museum of Art; Bat Yam Museum; Ashdod Museum; The Herzliya Museum; Eretz Israel Museum; Basis Gallery for Art and Culture, Herzliya; Indie Gallery, Chelouche Gallery and Sommer Gallery, Tel Aviv.

She has also exhibited at several exhibitions and festivals such as ART SOUTERRAIN Montreal, NADA New York, CIGE Beijing, and has exhibited in solo and group exhibitions in Beijing and group exhibitions at Circle1 Gallery in Berlin, Labyrinth Gallery in Lublin and the Petach Tikva Museum.

 
מתי אלמליח | Mati Elmaliach

מתי אלמליח | Mati Elmaliach

נ. 1979
גר ויוצר בתל-אביב.
 
עבודותיו של אלמליח הן תולדה של מציאות חייו כישראלי. הן נוגעות בביוגרפיה האישית שלו וכן בזיכרון האישי והקולקטיבי של החברה הישראלית, ועוסקות  בחיבור בין המציאות המדינית למציאות החברתית שבתוכן אנו חיים.
 
אלמליח, אמן הפועל בשדה הצילום, בוחר באופן מודע שלא לייצר דימויים 'יש מאין' אלא להשתית את בסיס עבודותיו על דימויים קיימים. פרקטיקה זו אינה מוסיפה עוד דימויים למאגר הקולקטיבי, אלא הופכת את הדימוי הקיים לחומר הגלם שלו ולבסיס לדימוי אחר. את הדימויים שאיתם עובד אלמליח הוא לוקח מתוך הארכיון הפרטי שלו, של משפחתו וחבריו אך עבודותיו גם נשענות על תצלומים של דמויות שאינו מכיר ושאותם הוא רוכש בשווקים. בכך הוא מנכס אותן לעצמו, אל משפחתו שלו ורוקם לעצמו מערכת יחסים אישית, אמיתית או בדויה עם דימויים מן העבר.
 
בעבודותיו בוחן אלמליח כיצד הצורניות, החומר והטקסטורה משפיעים על הדימוי המצולם, באמצעות פעולות של קיפול, שיכפול, חירור או רקמה על התצלומים, וכן באמצעות הצבה של אובייקטים פיסוליים בחלל. פעולות אלה יוצרות דימויים הנעים בין דו-ממד לתלת-ממד, ומאפשרות לאלמליח לבחון את התהליך שבו הדימוי הופך לחומר עצמו, הופך לאובייקט ממשי בתוך מכלול העבודה, לחומר פיזי מן הנמצא. הצבה זו של הדימוי אל מול החומר מאפשרת את הגדרתו מחדש.
 
אלמליח הוא בוגר התואר הראשון של המחלקה לצילום באקדמיה לעיצוב וחינוך ויצו, חיפה (2009) ובוגר תואר שני לאמנויות מבצלאל,  אקדמיה לאמנויות ועיצוב, ירושלים (2019), וכן זוכה מלגת אמריקה ישראל (קרן שרת) לשנת 2008 ומלגת עמיתי בצלאל (קרן רוטשילד) לשנת 2018-19. נוסף על כך הוא מורה לאמנות וחבר בגלריה השיתופית – גלריה P8 בת"א.

אלמליח הציג בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובחו"ל, ביניהן במוזיאון העיר חיפה; בבית האמנים בתל אביב; בגלריה סקלר לוי, מודיעין; בגלריה אינדי, תל אביב; בגלריה החדשה -מוסררה, ירושלים; בגלריה שער 3, חיפה; ביריד האמנות Art Market Budapest; וביריד 'צבע טרי' לאמנות עכשווית, תל אביב. עבודותיו נמצאות באוסף שוקן, באוסף כנסת ישראל ובאוספים פרטיים.

b. 1979
Lives and works in Tel Aviv.

Elmaliach's works are the result of his reality as an Israeli. His works relate to his personal biography as well as to the personal and collective memory of Israeli society, and deal with the connection between the political reality and the social reality in which we live.

Elmaliach, an artist who works in the field of photography, consciously chooses not to create images from nothing, but to base his works on existing images. This practice no longer adds images to the collective repository but transforms the existing image into a raw material, which functions as the basis for another image. He takes the images he works with from his private archive, from his family and friends, but his works also rely on photographs of strangers which he purchases in markets. In this way, he appropriates them for himself, to his own family, and establishes a personal relationship - real or imagined, with images from the past.

In his works Elmaliach examines how formalism, matter and texture affect the photographed image by means of folding, duplicating, perforating or sewing on the photographs, as well as by placing sculptural objects in the space. These actions create images that range from two-dimensional to three-dimensional, allowing Elmaliach to examine the process in which the image becomes the material itself, transforms into an actual object within the whole of the work, into physical material. This positioning of the image versus the material enables its redefinition.

Elmaliach holds a B.Ed from the Department of Photography at Wizo Academy of Education and Design (2009), and an M.F.A from Bezalel Academy of Art and Design (2019). He has won the America-Israel Cultural Foundation Scholarship (Sharett Grant) for 2008, as well as the Bezalel Residency Program Grant by Edmond de Rothschild Foundation for 2018-19. He has exhibited in solo exhibitions and in many group exhibitions in Israel and abroad, including the Haifa Museum of Art; the Tel Aviv Artists' House; the Sackler Levy Gallery, Modi'in; Indie Gallery, Tel Aviv; the New Gallery Musrara, Jerusalem; Gate 3 Gallery, Haifa; Art Market Budapest and at the Fresh Paint Contemporary Art & Design Fair, Tel Aviv. His works are in the Schocken Collection, the Knesset Collection, and private collections.

 
שירן יצהרי | Shiran Yitzhari

שירן יצהרי | Shiran Yitzhari

נ. 1987
חיה בחיפה ועובדת בתל אביב.
 
פיסול ומיצב הם תחומי העיסוק המרכזיים של יצהרי, המתמקדת בחומר ובחלל ובקשר בינם לבין מדיומים אחרים, בדגש על מדיום הצילום. היא נעזרת בגבס ובבטון, בקירות, באור ובטכניקות צילום אנלוגיות כדי לחקור את המדיום הן את החומרים הפיזיים שמהם נוצר הצילום, כגון נייר צילום, אמולסיה ואור, והן את המבנים התיאורטיים והרעיוניים העומדים בבסיסו ­ וחקירה זו היא נקודת המוצא של מכלול עבודותיה.
בעבודתה משאילה יצהרי חומרים המזוהים עם מנגנון הצילום והתהליכים היוצרים אותו למדיום הפיסול והמיצב, כדי לנסות ולנסח את יכולת השימוש של האמן או האמנית באותם חומרים, ואת אפשרויות מתיחת גבולות המדיום. כך, בין עבודותיה יש העוסקות ביציקת חללים נגטיביים ופוזיטיביים של אובייקטים ודימויים בטכניקות שונות. עבודת היציקה היא טכניקה אשר, בדומה לצילום, מעתיקה את הפרטים ומעבירה את האובייקט למדיום אחר. בעשותה זאת היא מצביעה למקור, מציגה העתק כמעט זהה של האובייקט ובו זמנית מייצרת הרחקה והוצאה של האובייקט מהזמן. תבניות הנגטיב של האובייקט שיצהרי יוצרת מתקבלות כעת כתוצר שיכול להכיל את הזיכרון של אותו אובייקט, ובו זמנית את השכחה שלו.
בחירת הנושאים והחומרים נובעת מהעניין של יצהרי בדימויים מהמאגר הוויזואלי התרבותי וההיסטורי המשותף לכולנו. העבודות של יצהרי יכולות, אם כן, לנהל שיח כפול: מחד גיסא הן מציגות אבחנות על אודות זיכרון ורב תרבותיות וכן על זמן ומרחב גיאוגרפי. מאידך גיסא הן משחקיות ומשתעשעות עם קנה המידה של העולם המתואר בעבודותיה, ובכך עם תודעתו של הצופה המתבונן בעולם משובש או שאינו נאמן למקור.
יצהרי היא בוגרת תואר ראשון של המחלקה לאמנות במדרשה פקולטה לאמנויות, בית ברל (2016) וכעת היא סטודנטית לתואר שני באמנויות בבצלאל, אקדמיה לאמנויות ועיצוב, ירושלים. היא הציגה בתערוכת יחיד, בתערוכות זוגיות ובתערוכות קבוצתיות בגלריה הירקון 19, גלריה חנינא, גלריה אינדי וגלריה P8 בתל אביב; בגלריה עומר תירוש ביפו; בגלריה שער 3 ובגלריה גרנד ארט בחיפה; בשטוטגארט גרמניה ובפלובדיב בבולגריה, והשתתפה ביריד 'צבע טרי' לאמנות עכשווית בתל אביב.
 
b. 1987
Lives in Hafia and works in Tel Aviv.
 
Sculpture and installation are Yitzhari’s main areas of practice, which focuses on matter and space and their connection to other fields, mainly to photography. She uses plaster and cement, walls, light and analogue photographic techniques to explore the medium - both the physical components of photography such as photo paper, emulsion and light, as well as the theoretical and conceptual structures that underline it. This exploration is the starting point of all her works.
 
Yitzhari lends materials associated with the photographic mechanism and the processes that create it to the medium of sculpture and installation, in order to try to formulate the artist's ability to use the same materials and the possibilities of stretching the boundaries of the medium. Thus, among her works are those that deal with the casting of negative and positive spaces of objects and images in various techniques. Casting is a technique which, like photography, copies the details and transfers the object to another medium. By doing so, it points to the source, displays an almost identical copy of the object, and simultaneously produces an exclusion and extraction of the object out of time. The negative molds of the object created by Yitzhari are now accepted as an artefact that can contain the memory of that object, while simultaneously forgetting it.
 
The choice of themes and materials stems from Yitzhari's interest in images from the cultural and historical visual database shared by all of us. Yitzhari's works can, therefore, conduct a double discourse: on the one hand, they present observations about memory and multiculturalism, as well as on time and geographic space. On the other hand, they play and toy with the scale of the world described in her works. Thus, her works provoke the mind of the viewer, who is now observing a distorted world, or a world that is not faithful to the original one.
 
Itzhari holds a B.Ed.F.A from Hamidrasha - Faculty of Arts at Beit Berl College (2016) and is currently a graduate student in the M.F.A program at Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem. She exhibited in a solo exhibition, duo exhibitions and group exhibitions at Hamidrasha Gallery, Hanina Gallery, Indie Gallery and P8 Gallery in Tel Aviv; At the Omer Tirosh Gallery in Jaffa; At Gate 3 Gallery and at the Grand Art Gallery in Haifa; In Stuttgart, Germany and in Plovdiv, Bulgaria, and participated in Fresh Paint Contemporary Art & Design Fair in Tel Aviv.