פינה קטנה לנשימה


 

סודות הנשימה

אומרים: "אדם קרוב אצל עצמו."
כמה קרוב? קרוב קרוב, או קרוב רחוק? 
ישנם ימים, שבועות, חודשים, שנים [?] שאדם יכול לחיות במרחק מה מגופו. מתניע אותו בבקר לעבודה, מתדלק בצהריים, בשרות עצמי מקסימום, מצחצח לפני השינה, עוד כמה טיפולים יומיים או עונתיים כדי שהמערכות יתפקדו, וזהו.
או שאדם הוא מבקר לרגע... כשכואב, רואה כל פגע, שואל "למה דווקא אצלי?"
אך אפשר גם להתקרב, סתם כך, ברגוע, להכיר ואפילו להתיידד עם עצמנו דרך הגוף.
 
אתם מוזמנים לסיור הכרות.
מורת הדרך שלנו היא הנשימה. מחכה לנו בפתח.
-רגע! איזה מהם? התבלבלנו! באיזה שער קבענו להיפגש? ובאיזו שעה?
- אל תדאגו לזמן, היא מחכה לכם בכל שעה, תמיד בשבילכם, רק תבואו.
- אל תדאגו למקום. היא אמנם תשמח מאד לערוך לכם סיור מודרך בנתיבי האף, אך אם קשה לכם המסלול, היא תפגוש אתכם בינתיים בשער המרווח של הפה. אל מסלול הנחיריים תתוודעו בהמשך.
ראשית הסיור: הכרות קצרה עם מורת הדרך.  זו, שמרוב שהיא נמצאת שם כל הזמן בשבילנו, לא שמים אליה לב. כולנו יודעים שאי אפשר בלעדיה, אבל אם היא לא משתעלת או נעצרת, היא פשוט אויר בשבילנו. לא רואים אותה. 
אמרנו אויר, אבל הנשימה היא לא רק אויר. הנשימה היא תנועה, וכשהיא נעה ואנחנו איתה, היא לוקחת אותנו, בלי הרבה דיבורים, באופן ישיר ואינטימי, אל תוך עצמנו.
אל תפחדו להיכנס. היא גם תחזיר אותנו. היא בעלת ניסיון רב בדרך הלוך וחזור, פנימה והחוצה, שאיפה ונשיפה. מורת דרך שניתן לסמוך עליה. [אם חשוך לכם, דעו שבפנים, בלב, דולק נר ששלהבתו יציבה, אורו רך וחמים, והנשימה מזרימה אליו חמצן כדי שיבער תמיד.]
דבר מורת הדרך: הסיור מותאם כמעט לכל אחד. צעיר זקן, בריא בגופו, או חולה. אולי אפילו יתגלו כמה עזרות למצבי חולי. אבל מי שחושש – שיתייעץ עם מומחה הבריאות שלו. גם מי שמצב רוחו [נשימתו/נישמתו] אינו בקו הבריאות יכול מאד להיעזר בסיור, וגם הוא מוזמן להתייעץ במומחה הבריאות שלו.  
ההדרכה היא בקצב אישי. אין צורך ולא רצוי להתאמץ בסיור.
להפך – ככל שיהיה קל יותר – טוב יותר.
אף פעם אין צורך להתאים לקצב נשימה של מישהו אחר, או לרעיונות שיש לנו על איך נכון לנשום, תנו לי – הנשימה – להדריך, ורק שימו קשב ולב.
 
טיול מתחילים – צעדים קטנים פנימה.
  1. בישיבה נוחה, בהישענות מרווחת. או שכיבה על הגב, אפשר עם שמיכה מגולגלת מתחת לברכיים, להגדלת הנוחיות.
  2. שימו לב לתנועה עדינה ככל האפשר של כניסת האוויר בקצות הנחיריים, ויציאה עדינה מהם. הכניסה – שאיפה קרירה מעט, היציאה – נשיפה חמימה מעט. [ניתן לדמיין כמה הרבה התרחש בפנים כדי ליצור שינוי זה.]
אם יש קושי במעבר האוויר דרך הנחיריים, תנשמו בעדינות דרך פה רפוי, לסתות וסנטר משוחררים ונסו רק לדמיין את המעבר בנחיריים. עם הזמן והחזרה על הדמיון, יתכן והם יפתחו לנשימה. נקרא לדרך הזאת של נשימה – לשתף את הפה בנשימה.
  1. נשמו בעדינות [או דמינו זאת בעוד אתם משתפים את הפה] מקצות הנחיריים עד שורש האף, שאיפה עדינה פנימה, נשיפה עדינה החוצה. נסו לחוש את המעברים משוחררים ונעימים מתחת לליטוף הנשימה.
  2. צרו רצף בקצב שלכם: שאיפה מקצות הנחיריים – אל שורש האף/המרכז בין הגבות –
     אל פנים הראש עד לתחושה של ליטוף של תקרת הראש מבפנים.
     חזרה בנשיפה: ראש- שורש אף – קצות נחיריים.  נשמו הלוך ושוב עד שהמסלול נהיה חלק ומשוחרר.
  1. האריכו  את המסלול: שאיפה קצות הנחיריים – שורש האף – תקרת הראש מבפנים – ומשם גלישה מעוגלת אל הגרון. [הדימוי הוא מסלול עולה, מתעגל ויורד למטה, כמו הממתק "מקל סבא מסוכריות קטנות" או ראש וצוואר של ברבור. יתכן שכך תגלו בטיול את הצוואר שלכם ויתברר שהוא די ברבורי.]  תנו לכל מקום שהנשימה עוברת בו הלוך ושוב להתרפות, להתרכך ולהשתחרר עד שתרגישו נעימות.
  2. כאשר הגרון מתרכך, תוכלו להרגיש שהגומה בתחתיתו, בין עצמות הבריח מעמיקה ברכות בזמן השאיפה/ כניסת האוויר. אז – תמשיכו את המסלול קצות נחיריים – שורש אף – ראש – גרון – אל התפשטות קלה ונעימה של האוויר בחזה.  בנשיפה – דמיינו או חושו את האוויר נאסף מכל קצות החזה ועושה את הדרך חזרה עד אל קצות הנחיריים והחוצה.
  3. חיזרו בהדרגה מהטיול.  חיזרו לנשימה הרגילה שלכם, חיזרו לתחושה של הגוף על המושב או המזרון. הניעו מעט את האצבעות, אפשר להתמתח ולפהק. לפעמים, מחוסר הרגל הראש מעט מסוחרר משפע האוויר. נוחו מעט לפני שתמשיכו בשגרה.
זהו המסלול הפעם. ניתן לחזור עליו כמה שרוצים. עדיף כל זמן שנעים וללא אמביציות.
תוכלו לשים לב גם להרגשה אחרי הסיור. האם אתם מרגישים רגועים יותר או לא? האם הסיור עורר או הרדים אתכם? האם נעים לכם לפנות לעצמכם זמן כזה?
האתר פתוח כל שעות היממה. ניתן לחזור אל המסלול בכל עת. אם אתם מוצאים את עצמכם רפויים ורדומים בעקבותיה – נסו אותה לפני השינה או בזמן שנחוצה קצת הרפיה. אם היא מעוררת אתכם – נסו אותה כאשר אתם צריכים התעוררות. 
 
בפעם הבא נעלה על מסלול:  " הדרך ההפוכה".   סקרנים?  אז להתראות. 
אסתי אור-ים.
 
 
כתבה: אסתי אור ים