• כדי להבין את חשיבות החינוך בארץ ובעולם, בואו נראה איך החינוך נתפס בעיני אונסק״ו (UNESCO*) – החינוך משנה חיים ועומד במרכזה של המשימה לבנות שלום, למגר את העוני ולהניע פיתוח בר קיימא… אונסקו מאמינים שחינוך הוא זכות אנושית שחלה לאורך כל החיים ושאיכות החינוך חשובה לא פחות מהנגישות אליו.UNESCO* Educational, Scientific and Cultural Organization – UN – הארגון החינוכי, מדעי ותרבותי של האו״ם.

     

    החינוך האידיאלי בימינו – הצצה לגישת הכיתה החדשנית

    כסטודנטים לחינוך, המטרה שלכם מן הסתם היא לעסוק בחינוך ולחנך תלמידים במאה ה-21. בין אם אתם מתמחים בגיל הרך, בלקויות למידה או בניהול מערכות חינוך – היכרות עם התכונות העיקריות שמציעה גישת ׳הכיתה החדשנית׳ (Innovative Classroom) יכולה להעניק לכם על קצה המזלג ידע על תפישה חינוכית איכותית עכשווית.

    תכונות הכיתה החדשנית:

    • רפלקציה – כיתות חדשניות עוסקות ברפלקציה ובחקירה מתמדת. הן חושבות מה יכול לעבוד בכיתה או באופן עצמאי ומה לא. רפלקציה היא לא תמיד הליך נוח, אבל כדי שהכיתה תתפתח ותתחדש כל הזמן, היא חייבת להתרחש.
    • למידה מתמדת – כיתה חדשנית לא מפסיקה לשנייה אחת, כדי לקחת אוויר. כל אירוע נתפס כרגע בר למידה. כך יוכלו התלמידים ליהנות מסביבה המשתנה באופן תדיר ומהיר.
    • יצירתיות – כיתה יצירתית מעלה פתרונות ייחודיים לבעיות יומיומיות אבל היא גם מפתחת את התגובות הנדרשות להתמודדות עם אתגרים עתידיים. כיתה יצירתית מטפחת חדשנות תוך שהיא מעודדת את התלמידים לחשוב מחוץ לקופסה.
    • קֶשֶׁר, חִבּוּר – אנשי החינוך צריכים להכיר את תלמידיהם תמיד, כמו גם את המגמות החדשות העולות בתחום המקצוע. אנשי חינוך אמורים לחפש טכניקות וטכנולוגיות חדשות ולעודד גם את תלמידיהם לעשות זאת.
    • עקרונות ושגרה – אנשי חינוך אמורים לתפקד על פי עקרונות שגרה חזקים. עליהם לשלב ערכים איתנים שידריכו וינחו את התלמידים. המורה בכיתה חדשנית אמור לעודד את התלמידים בעקביות ובחריצות, על ידי קביעת הנחיות נוקשות ומהירות לגבי הדרך בה יתנהל סדר היום בכיתה.
    • מציאת בעיות – כיתה חדשנית לא ממתינה להופעתן של בעיות, היא מחפשת אותן באופן פעיל בכיתה, בלמידה ובעולם. חדשנות מתחילה בשאלה, ולא בתשובה. ניתן לפתח טכנולוגיות והבנות חדשות רק כאשר התלמידים עצמם מתחילים לשאלות שאלות כמו ׳למה׳ או ׳איך׳.
    • שיתוף פעולה – כיתה הפועלת בשיתופי פעולה מעודדת חדשנות כאשר היא דוחפת את התלמידים לעבוד עם אחרים שעשויים להיות שונים מהם באמונות, בהתנהגות או ברקע. שיתוף פעולה בכיתה מעודד דיון, שהוא אבי כל חדשנות.
    • רב גוניות – אל תסמכו על טכניקת הוראה או למידה אחת, כדי להעביר לתלמידים נקודה כלשהי. כיתה חדשנית משתמשת באסטרטגיות הוראה שמתפתחות כל העת ומשתנות מיום ליום.
    • הגדרת יעדים – הלומדים החדשניים של ימינו אמורים לקבוע לעצמם את היעדים ולהשיג אותם. יעדים אלה עשויים להיות גדולים או קטנים (ובאופן אידיאלי עליהם להכיל כמה היבטים משני הסוגים). עם זאת, על היעדים הללו להוביל את הלומדים לקראת חדשנות.
    • הזדמנויות לתיקון – לומדים חדשניים לוקחים סיכונים ומכירים בכך ששום דבר אינו מושלם. לכן, כיתה חדשנית היא כיתה גמישה הדוחפת את התלמידים והמורים להיות בני אדם משתנים, מסתגלים ומשתפרים.

    על לימודי החינוך בישראל של שנת 2021

    לימודי החינוך בישראל מציעים היום מסלולי לימוד שונים המובילים למגוון אפשרויות תעסוקה או המשך לימודים לתארים מתקדמים ולהסמכה מקצועית.

    מהם מסלולי הלימוד השונים?

    1.    לימודי חינוך והתמחות באשכול ידע ספציפי

    תואר ראשון בחינוך מציע תכנית לימודים המקנה ידע שקשור לפסיכולוגיה של החינוך, לתולדותיו ולמטרותיו, והתמחות באשכול ידע ספציפי, כמו לקויות למידה, הגיל הרך, משחוק וחדשנות בחינוך, ניהול במערכות חינוך או ייעוץ חינוכי.

    כל אחד מאשכולות אלה פותח בפני הבוגרים אפשרויות להמשך לימודים לתואר שני, ולתעסוקה בתחום ההתמחות שלמדו.

    בנוסף, תואר בחינוך לאנשים עובדים, מקיים לימודים יומיים בשבוע בשעות אחר הצהריים ובימי שישי, ומאפשר גם לעובדים במשרה מלאה להשתלב בלימודים.

    שלוש דוגמאות לאשכולות התמחות המובילים לסוגי קריירה שונים, תלוי באשכול הנבחר:

     

    • לימודי לקויות למידה

    אשכול זה מתמקד בתואר בחינוך ולקויות למידה למידה בגיל הרך, בבית הספר היסודי ובבגרות ועוסק בהבנה, בזיהוי ובאיתור תלמידים המתקשים בלמידה. התמחות בלקויות למידה מכשירה את הבוגרים לעסוק בתחומי החינוך המיוחד, מציידת אותם בכלים לאבחון ולהתמודדות עם ילדים המתקשים בלמידה מסיבות שונות בתחומים כמו: קריאה, כתיבה, מתמטיקה, תפקודים ניהוליים, קשב וריכוז ועיבוד מידע.

     

    במהלך הלימודים יוכלו הסטודנטים לקשר בין התיאוריה לבין המחקר, על ידי מעורבות בפרויקטים קהילתיים ומפגשים עם תלמידים לקויי למידה.

    לימודים אלה מתאימים לאנשים שמחפשים אתגרים לא פשוטים אך מתגמלים להפליא, ומעוניינים לעסוק בעבודה המסייעת לילדים המתקשים בלימודים. אמנם, עבודה עם ילדים לקויי למידה אינה קלה, אבל היא יכולה להיות קריירה מדהימה עבור האדם הנכון. אז אם אתם רוצים להשתלב בתחום החינוך, אבל לאו דווקא כמורים בכיתה, מסלול זה עשוי להתאים לכם.

     

    אפשרויות התעסוקה לבוגרי חינוך ולקויות למידה הן מגוונות, כמו: הוראה, אבחון דידקטי, הנחיית הורים, טיפול בליקויי למידה או עבודה במרכזי למידה.

    האפשרויות ללימודי המשך כוללות לימודי תואר שני ולימודי תעודה, כמו תואר שני באבחון לקויי למידה, בחינוך מיוחד, בתרפיה בחיוך ובתארים טיפוליים אחרים.

     

    • לימודי חינוך והתפתחות הילד בגיל הרך

    תואר ראשון בחינוך לגיל הרך עוסק בהתפתחותם של ילדים בגיל הרך ובהבנה של צרכיהם מהלידה ועד לכניסתם לבית הספר. תכנית הלימודים מטפחת מובילי מנהיגות חינוכית ועוסקת בידע התפתחותי ופדגוגי הקשור לחינוך בגיל הרך.

    התוכנית כוללת התנסות בפעילות בשטח בשנה השלישית, ומציידת את הבוגרים בכלים הנדרשים לעבודה עם ילדים בגיל הרך.

     

    לימודי חינוך לגיל הרך מציעים את אחת הקריירות החשובות והמשפיעות ביותר שתוכלו לבקש לעצמכם. ייתכן שיש לכם תשוקה לעבודה עם ילדים ואהבה לכול הפלא שהם מביאים איתם ובכל זאת, אתם תוהים האם חינוך לגיל הרך הוא הקריירה המתאימה לכם.

    כשאתם שוקלים את עתידכם, בדקו את שאלת ה׳למה?׳ כשהתשובה יכולה להיות – ״אהבתי לילדים היא סיבה מספקת כדי לבחור במסלול זה״. ובאשר לשאלת ה׳מדוע?׳ – אין ספק שתחום זה מאפשר לכם: להשפיע על הדור הצעיר, לעבוד בדרכים יצירתיות מאוד ולמצוא סוגים שונים של תעסוקה כמו: הוראה בגיל הרך, השתלבות במקצועות פרא רפואיים לגיל הרך, פיתוח תכניות לימודים לגיל הרך, עבודה במרכזי הוראה לבני הגיל הרך ועוד.

    בסיום מסלול לימודים תוכלו להמשיך לתואר שני בתחום החינוך, או ללימודי תעודה שונים כמו ייעוץ חינוכי או מנחי קבוצות.

     

    • לימודי ניהול במערכות חינוך

    ניהול חינוכי הוא אחת הקריירות המבוקשות ביותר. באיזה תפקיד אחר יכול המנהל לעבוד עם צוות כדי ליצור תכניות לימודים, משאבים, טכנולוגיות או מדיניות שישפיעו על תלמידים רבים? האפשרויות שפתוחות בפני מנהלים במערכות החינוך הן עצומות, ממש כמו עולם החינוך עצמו, והן נוגעות בתחומים רבים העוסקים בחינוך ובמנהיגות.

    האשכול שמכשיר את הבוגרים לניהול במערכות חינוך מצייד את הבוגרים בידע ובכלים שיאפשרו להם לתפקד כאנשי חינוך וניהול במגוון מערכות חינוכיות ואחרות.

    תכנית לימודים באשכול זה עוסקת בהקניית ידע על נושאים חינוכיים שונים הקשורים לניהול, להערכה, להובלת שינויים ולהנהגה של מערכות חינוכיות, פורמליות ובלתי פורמליות. תכנית הלימודים כוללת גם פעילות בשטח בשנה השלישית.

    מבחינת האופק התעסוקתי, לימודים אלה מכשירים את הבוגרים להתקבל לתפקידי ניהול של מערכות חינוכיות שונות, כמו בתי ספר, מתנ״סים, מרכזי למידה ואפילו תפקידי ניהול בארגונים עסקיים.

    בוגרי מסלול זה יכולים להמשיך ללימודי תואר שני בניהול מערכות חינוך או ללימודי תעודה, בתחומים הקשורים הן לחינוך והן לניהול.

     

.    שילוב תואר ראשון בחינוך עם הסמכה מקצועית

תואר בחינוך מאפשר לסטודנטים לשלב את הלימודים העיוניים עם הסמכה מקצועית. למעשה מדובר במסלול שנקרא ׳תואר תואר׳ בחינוך, שבו הבוגרים מקבלים גם B.A בחינוך וגם הסמכה מקצועית.

׳תואר תואר׳ מעניק לבוגרים יתרון תעסוקתי שלא יסולא בפז:

  • A. + הסמכה כחשב שכר בכיר
  • A. + תעודה בייעוץ ופיתוח ארגוני
  • A. + תעודת הנחיית קבוצות בארגונים
  • A. + תעודת יועצי משכנתאות וכלכלת המשפחה
  • A. + הסמכה לניהול פרויקטים
  • A. + הסמכה כחוקרים פרטיים
  • A. + הסמכה לניהול אדמיניסטרטיבי בארגוני בריאות

מהם תנאי הקבלה ללימודי חינוך?

תנאי הקבלה לתואר ראשון בחינוך כוללים:

  • תעודת בגרות ישראלית עם זכאות מלאה, לחילופין, תעודת סיום תיכון שקולה מחו״ל או סיום מכינה קדם אקדמית בהתאם לדרישות החוג לחינוך.
  • מבחן כניסה פסיכומטרי בהתאם לדרישות החוג לחינוך.
  • אנגלית – בהתאם לדרישות של החוג לחינוך.

מועמדים בני 30 ומעלה, ללא תעודת בגרות או בעלי תעודת בגרות בממוצע נמוך מהנדרש, יוכלו להתקבל ללימודי תואר ראשון בחינוך לאחר לימודים במסגרת מכינה קדם אקדמית ל-30+ או במסגרת מכינת ריענון.

 

אולי יעניין אותך גם: