לימודי חינוך – התואר שמתאים לכל שלב בחיים

לימודי חינוך – התואר שמתאים לכל שלב בחיים

קריירה בתחום החינוך תעניק לכם הזדמנות ופריבילגיה להשפיע על בני הדור הבא על ידי הקניית חינוך ומיומנויות ליבה, תוך כדי בניית ההערכה העצמית של צעירים אלה, במישרין או בעקיפין. לא בכדי נחשבת עבודת החינוך כ ״עמל של אהבה״. אם גם אתם מבקשים להיכנס לשדה החינוך, מצפה לכם קריירה משמעותית מלווה במשימות רב-גוניות, חדורות חזון ורבות השפעה.

 

שפע של סוגי קריירות

לאיזה סוגי קריירות תוכלו לצפות כאשר התואר בחינוך ו/או תעודת ההוראה יהיו בידיכם?

קריירה בתחום החינוך לא מוגבלת לד׳ אמות הכיתה, או למתחם בית הספר. אדרבא, תחום זה מציע מגוון גדול של תפקידים ומשרות, וכבוגרי לימודי חינוך תוכלו לבחור לעצמכם קריירה מרתקת מתוך שפע האפשרויות הללו.

ואם לאחר מספר שנות עבודה תחליטו, מסיבות שונות, להחליף קריירה ולעסוק בתחום חינוכי אחר, הכשרה מתאימה תפתח בפניכם דלתות רבות.

לדוגמה, נניח שלאחר סיום הלימודים לתואר ראשון בחרתם בקריירה בתחום ההוראה. לאחר מספר שנות הוראה, החלטתם שהגיע הזמן להחליף קריירה, מסיבות שונות:

-       אם כדי להביא לביטוי כישורים ניהוליים.

 

-       אם בשאיפה לעסוק בקריירה שמתאימה יותר לשלב הנוכחי בחיים שלכם מבחינת תחומי העניין, שעות העבודה או רמת השכר.

 

-       ואם כדי להמשיך בלימודים האקדמיים, לעבור הכשרה כלשהי, ולהתפתח בכיוון של בקריירה חדשה.

באמצעות הכשרה מתאימה, ייפתחו בפניכם אפשרויות תעסוקה רבות שיקפיצו אתכם לקריירה חדשה.

באיזו קריירה חדשה לבחור?

לאלה מכם שרוצים להירשם

ללימודי חינוך יהיו לא מעט אפשרויות בחירה במסלולי קריירה שעשויות להתאים לשלבים השונים שתעברו במהלך החיים, לדוגמה:

-       משרת הוראה – במוסדות החינוך השונים, החל מהגיל הרך, דרך בתי הספר ועד לאקדמיה.

 

-       אבחון וטיפול בתלמידים עם ליקויי למידה.

 

-       עיסוק בייעוץ חינוכי.

 

-       ריכוז תכניות במוסד חינוכי, והובלתן.

 

-       ניהול פרויקט חינוכי כלשהו, הן בחינוך הפורמלי (למשל, בבית ספר יסודי או במוסד אקדמי), והן בחינוך הלא פורמלי (לדוגמה, ב-מת״י – מרכז תמיכה יישובי או במתנ״ס המקומי).

 

-       ניהול מוסד חינוכי.

 

-       ניהול מחלקת החינוך ברשות המקומית או כל תפקיד אחר ברשות, הקשור לחינוך.

לימודי חינוך – אפשרויות למגוון קריירות

בדרך כלל, תחום החינוך מקושר במחשבתנו אוטומטית להוראה, אבל האמת היא שתחום החינוך לא מוגבל להוראה בלבד. למעשה מדובר בתחום מגוון מאוד המציע עשרות קריירות שונות. סוגי תעסוקה אלה יכולים להיות מבוססי אינטרנט או להתנהל בכיתה, במרכזי למידה ואפילו בבית.

נכון שכאשר חושבים על תחום החינוך, משרת הוראה היא הצורה הברורה ביותר של קריירה חינוכית. אבל גם בתחום ההוראה, הנושאים וקבוצות הגיל מגוונים מאוד ומציעים לא מעט סוגי תעסוקה, כמו גם הזדמנויות להחלפת קריירה במהלך החיים, במיוחד אם אתם בוחרים במסלול דו חוגי הכולל לימודי חינוך עם לימודי ניהול.

הנה מספר תחומים שבהם ניתן למצוא תעסוקה ולנהל קריירה כשאתם נכנסים לעולם החינוך, גם בהוראה אבל לא רק:

אפשרויות לקריירה לאחר השגת תואר בחינוך

-       קריירה בהוראה

הוראה היא מקצוע אצילי הדורש תשוקה, מחויבות, סובלנות, התמדה, אופי ומסירות, כדי להשפיע ולעשות את ההבדל בחייהם של קבוצת ילדים מגוונת, צעירים ומבוגרים יותר, בהתאם לבחירה בתחום ההתמחות שמושכת את לבכם.

מקצוע ההוראה מעניק לכם הזדמנות לטפח ולעצב מחשבות צעירות וצומחות, ולפתח בקרב הילדים מגוון של מיומנויות שיהיו חיוניות במשך כל ימי חייהם. תרומה שכזו להתפתחותם האקדמית והחברתית של הילדים, היא חוויה מגשימה, וחשוב שכול מי שעוסק בהוראה יאמץ אותה לעצמו.

אם בחרתם בהוראה, לכו על זה, עשו את השינוי בחייהם של ילדים ובחרו בהוראה כקריירה. ואל דאגה, אם בשלב מסוים תרצו לעזוב את ההוראה ולפתוח בקריירה אחרת, תוכלו לעשות הסבה מקצועית די בקלות. אחרי הכול, אתם נשארים בתחום המוכר לכם, תחום החינוך.

הנה כמה אפשרויות לקריירות שונות בתחום ההוראה:

 

התמחות כגננת פותחת את הדרך לעבוד עם ילדי הגיל הרך. עבודה זו מתמקדת בהתפתחות הילדים בכול התחומים, כגון: התחום הגופני, הנפשי, הרגשי והשכלי. גננות עשויות להתמקד במיומנויות בסיסיות כמו צבעים, מיון והתאמה, אותיות וצלילים, כמו גם הבעת רגשות ומסוגלות לעקוב אחר הוראות.

מורות בכיתות היסוד צריכות להיות בקיאות בכל תחומי המקצועות, מכיוון שלעתים קרובות הן יידרשו ללמד את התלמידים: כישורי כתיבה וקריאה בסיסיים, מדעים, לימודי חברה וחשבון. בנוסף, מוטל עליהן גם ללמד את התלמידים להתנהג כראוי בכיתה.

כמובן שניתן לנהל גם קריירת הוראה בכיתות הגבוהות יותר, ואף להוביל תלמידים לבגרויות.

 

באופן כללי, העולם הרחב מציע היום אפשרויות להוראה במסגרת קורסים מקוונים או לימודים מלאים עם מורים המלמדים מהבית, או דרך מצלמה הממוקמת במועדון או במרכז כלשהו.

מורים מסוימים עשויים גם לעבוד בבתי חולים או בבתים של תלמידים נכים שלא מסוגלים ללמוד בבית הספר, מסיבות שונות.

הוראה במוסד אקדמי דורשת בדרך כלל, מינימום תואר שני, ולעתים קרובות יש תחומי לימוד הדורשים מהמורה להיות בעל תואר דוקטור.

קמפוסים במכללה עשויים להיות בנויים מטיט ולבנים אבל הם יכולים להתבסס גם על הוראה מקוונת, תלוי בכיתה ובמכללה.

בתחום ההוראה, הדרך פתוחה גם לקריירה של מורה הנוסע ללמד במדינה אחרת.

 

-       קריירה באדמיניסטרציה

האדמיניסטרציה, בכול הרמות, דורשת ומבוססת על תואר בחינוך. כך שלא פלא שברוב המקרים, נדרשים מנהלי בתי הספר להיות בעלי רקע השכלתי בחינוך.

מנהל בחינוך יכול:

o      לנהל בית ספר יסודי, חטיבה או בית ספר תיכון.

 

o       לשמש כדיקן במכללה.

 

o      לנהל תכנית חינוכית במרכז לנוער או במוסד חינוכי אחר.

אנשים בתפקידים מובילים בתחום החינוך ומנהלי בתי ספר, יכולים להפוך לחברי דירקטוריון או ליועצים לעסקים המסייעים לענף החינוך.

למעשה, לאנשים עם תואר בחינוך יש מגוון של אפשרויות בחירה בתחום הניהול, והם יוכלו להשיג עבודה ולנהל קריירה כמעט בכול תחום שכרוך בהובלת אנשים ובמנהיגות.

 

-       קריירה בפיתוח תכניות לימודיות

התמחות בפיתוח תכניות לימודיות מציעה קריירה מרתקת, לכל מי שאוהב להשקיע את עצמו בעיסוק יצירתי שדורש לא פעם חשיבה מחוץ לקופסה תוך ביסוס תהליך שיטתי ומאורגן היטב, כפי שתראו להלן, על קצה המזלג.

תהליך פיתוח תכנית לימודים כרוך בארגון שיטתי של שלושה רכיבים:

o      החומר שיילמד

 

o      את מי מלמדים

 

o      ואיך יילמד החומר

כל אחד מהרכיבים הללו משפיע ויוצר יחסי גומלים עם הרכיבים האחרים. לדוגמה:

o      ׳החומר שיילמד׳ מושפע מ ׳את מי מלמדים׳ – למשל, שלב הגיל ההתפתחותי, רמת הבשלות והבגרות ורמת ההשכלה או הידע.

o      השיטות ללימוד התוכן מושפעות מ-׳את מי מלמדים׳ – המאפיינים של הלומדים ופרישה פיזית של השיעור (בכיתה, באופן פרטני וכדומה).

הרכיבים הללו קשורים הן זה לזה והן לתהליך עצמו של פיתוח תכנית הלימודים. מה מניע את הצורך בפיתוח תכנית לימודים? בדרך כלל הצורך עולה כשרוצים לטפל בבעיה או בנושא מסוים.

למשל, אם הכשרה של חלק מהאוכלוסייה תסייע בפתרון הבעיה, הרי שפיתוח תכנית לימודים לטובת הכשרה זו, יתמוך במאמץ החינוכי ויקבל עדיפות ראשונה מבחינת הקצאת משאבים אנושיים וכספיים.

השלב הבא לאחר הגדרת הבעיה הוא הקמת ׳צוות לפיתוח תכנית לימודים׳. הצוות יצטרך לקבל החלטות שיטתיות הנוגעות:

o      לקהל היעד (מאפייני הלומד)

 

o      לתוצאות המיועדות (יעדים)

 

o      לתוכן

 

o      לשיטות ולאסטרטגיות ההערכה

בעקבות הקלט (input) של הצוות לפיתוח תכנית הלימודים, תופק טיוטה של מוצרי תכנית הלימודים. טיוטה זו תיבדק ותתוכנן מחדש, במקרה הצורך. עם הפקת התוצר הסופי, יקיים צוות הפיתוח הכשרה למתנדבים שמוכנים להתנסות בתכנית ולהגיש משוב.

מודל זה לפיתוח תכנית לימודים הוא תהליך מעגלי שבו המתנדבים מספקים משוב על התוכנית החדשה או על התיקונים של תכנית קיימת.

זהו תחילתו של תהליך ממושך ומתמשך שהמוטו שלו הוא: ״אף אחד לא מתכנן להיכשל, אבל הכישלון הוא תוצאה של תכנון כושל״. באנגלית זה נשמע יותר טוב: “Nobody plans to fail but failure results from a failure to plan”.

חשוב להבין ששלב התכנון מניח את היסודות לכול שאר שלבי תכנית הלימודים, שהם:

o      זיהוי בעיה, סוגיה, צורך – הצורך בפיתוח תכנית לימודים עולה בדרך כלל מתוך דאגה לנושא או לבעיה מרכזית של קהל יעד מסוים, או יותר.

 

o      יצירת צוות לפיתוח התכנית – בשלב זה ייבחרו חברי צוות הפיתוח, יוגדרו תפקידי חברי הצוות, יוגדרו עקרונות לשיתופי פעולה ולעבודת צוות. המטרה היא להשיג אנשים מומחים בתחומים בהם עוסקת תכנית הלימודים, ולפתח צוות אפקטיבי.

 

o      ביצוע הערכת הצרכים וניתוחם – תהליך זה כולל שני שלבים. הראשון מתמקד בנהלים לביצוע הערכת הצרכים. השני, מתמקד בניתוח, והוא מתאר טכניקות לשימוש בנתונים ובתוצאות של המידע שנאסף. שלב זה כולל: דרכים לזיהוי פערים בין ידע לבין פרקטיקה; מגמות העולות מתוך הנתונים; תהליך לתעדוף צרכים; וזיהוי המאפיינים של קהל היעד.

עד כאן תיארנו רק חלק קטן מהתהליך המרתק והיצירתי שכרוך בתכנון ובפיתוח תכנית לימודים בנושא כלשהו. האם תחום זה מעניין אתכם?

 

תואר ראשון בחינוך המתמודד עם אתגרי המציאות העכשווית

על הוורסטיליות של קריירות בתחום החינוך, אפשר ללמוד גם מדרכי ההתמודדות של אנשי החינוך עם האתגרים שמציבה בפניהם המציאות העכשווית.

תפקידם ותפקודם של בתי הספר נמצא בתהליך של שינוי, לא רק בארץ אלא במדינות רבות אחרות. לאור זאת, צפוי שגם המורים ואנשי החינוך המובילים יעברו תהליך של שינוי.

השינויים הללו פותחים אפשרויות רבות בפני כל בוגר לימודי חינוך, לדוגמה:

o      האם להשתלם ולהשתלב בנושאים חדשניים (כמו התמחות בתכניות לשילוב יעיל של הטכנולוגיה בחינוך).

 

o      האם להמשיך לתארים מתקדמים ולהתפתח, למשל, לכיוונים ארגוניים, כמו ניהול בית ספר.

 

הנה כמה מהמאפיינים העכשוויים של עולם החינוך הדורשים מאנשי החינוך להשתנות, להתאים ולהסתגל:

-       ללמד בכיתות שהן יותר ויותר רב-תרבותיות.

 

-       לשים דגש רב יותר על שילובם בכיתה של תלמידים עם צרכי למידה מיוחדים.

 

-       להשתמש באופן יעיל יותר בטכנולוגיות המידע והתקשורת, בתהליך ההוראה.

 

-       להיות יותר מעורבים בתכנון ובבניית מסגרות להערכת התלמידים.

 

-       לפעול ביתר שאת כדי להביא למעורבות הורים בבית הספר.

מתוך רשימת שינויים זאת, אליה נדרשים המורים להסתגל, ניתן לדלות כמה וכמה התמחויות וכיווני קריירה, למשל:

-       התמחות בדרכי הערכה

 

-       התמחות בפיתוח תכניות לימודים המתאימות לכיתה רב-תרבותית

 

-       התמחות בקידום ילדים עם צרכי למידה מיוחדים המשולבים בכיתות רגילות.

מצב דברים זה משקף מציאות שבה לא משנה עד כמה ההכשרה של המורים ואנשי החינוך שסיימו תואר ראשון או יותר, היא טובה – לא ניתן לצפות שאפשר יהיה להכין אותם לכול האתגרים איתם הם יידרשו להתמודד במהלך הקריירה שלהם.

לכן, כל כך חשוב שמערכת החינוך תספק לעובדים הזדמנויות להתפתחות מקצועית. בדרך זו ניתן לשמור על רמת הוראה גבוהה ועל כוח עבודה איכותי של הצוות החינוכי בכללו.

עם אתגרים כאלה ואחרים, מתמודד גם המסלול ללימודי חינוך במכללה. אחרי הכול, מטרתו הוא להעמיד כוח אדם מעולה שיוכל להתמודד עם השינויים המהירים והרבים החלים בעולם האולטרה טכנולוגי והרב-תרבותי של ימינו.

ומה אם אני לא עומד/ת בתנאי הקבלה?

לימודי חינוך שמתחילים במכינה קדם אקדמית

אם אתם מעוניינים בלימודי חינוך, לא עומדים בתנאי הקבלה ובכל זאת רוצים להשיג תואר ראשון ללא בגרות, תוכלו ללמוד במכינה קדם אקדמית. הצלחה במכינה תסלול בפניכם את האפשרות לעמוד בתנאי קבלה ללימודי חינוך.

-       תנאי קבלה לתואר בחינוך

ואם אתם מתכננים לשלב לימודים ועבודה, המכללה מציעה גם תואר ראשון לאנשים עובדים, במסגרת לימודי ערב.

מה מלמד המחקר על ההתפתחות המקצועית?

מחקר בינלאומי נרחב שנקרא TALIS (The Teaching and Learning International Survey), שנערך בקרב מדינות ה-OECD, התייחס למספר נושאים בתחום החינוך, ובין השאר גם להתפתחות מקצועית אפקטיבית, מתמשכת של מורים, הכוללת: הדרכה, תרגול ומשוב, תכנית רצינית המספקת לצוות החינוכי תמיכה גם מבחינת משאב הזמן וגם מבחינת המעקב וההמשכיות.

מתוך מחקר זה אפשר ללמוד עד כמה עולם החינוך הוא ורסטילי ועד כמה הוא מציע מגוון של קריירות מעניינות.

לפי המחקר, תכניות הכשרה מוצלחות, המוצעות לאנשי חינוך כהמשך לקריירה החינוכית שלהם, אמורות לכלול:

-       עידוד למעורבות בפעילויות למידה הדומות לאלה שאמורות לשמש גם את התלמידים בעתיד לבוא.

-       עידוד לפיתוח קהילות למידה של מורים ומחנכים.

היום, קובע המחקר, הולך וגובר העניין בפיתוח בתי הספר כארגונים לומדים, והעיסוק בדרכים שיטתיות יותר, שבהם המורים יוכלו לשתף עמיתים במומחיות שלהם ובניסיון האישי שלהם.

רק חישבו כיצד תוכלו גם אתם, כבוגרי לימודי החינוך ו/או ההוראה, להשתלב בהליכים דינמיים שכאלה בשלבי הקריירה השונים במהלך החיים:

o      אם כחלק מהמנגנון היוזם והמנהל את ההשתלמויות וההכשרות הללו,

 

o      ואם כמשתתפים מהמניין, כחלק מצוות בית הספר.

פיתוח מתמשך של הצוות החינוכי

פיתוח מתמשך של צוות בית הספר, מעבר להכשרה הראשונית של כל אחד, עשוי לשרת מספר יעדים חשובים:

o      לעדכן את הידע המקצועי של המשתלמים, לאור ההתפתחויות האחרונות שמתחוללות בתחום החינוך.

 

o      לעדכן את הכישורים, העמדות והגישות של המשתלמים, לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות ומטרות ההוראה החדשות, הנסיבות המשתנות והמחקרים החינוכיים החדשים.

 

o      לאפשר למשתלמים להחיל שינויים שמתבטאים בתוכניות הלימודים ובהיבטים אחרים של תחום ההוראה.

 

o      לאפשר לבתי ספר לפתח וליישם אסטרטגיות חדשות, הנוגעות לתוכנית הלימודים ולהיבטים אחרים של מלאכת ההוראה.

 

o      לאפשר למשתלמים להחליף ביניהם מידע ותחומי התמחות. לדוגמה, מורים עם נטייה לצד האקדמי או עם נטייה לצד האדמיניסטרטיבי, יוכלו לסייע למורים חלשים להיות יעילים יותר.

פיתוח מקצועי – הגדרה ויישום

על מנת לבחון סוגיות אלה, אימץ ה-TALIS הגדרה רחבה של התפתחות מקצועית של מורים ואנשי חינוך, והיא – ״פעילויות המפתחות את הכישורים, הידע, המומחיות והתכונות האחרות המאפיינות את המורה״.

בד בבד קיימת הכרה בכך שדרכים שונות יכולות לספק את צרכי ההתפתחות של הצוות החינוכי:

o      דרכים שיכולות להיות פורמליות או לא פורמליות.

 

o      דרכים שיכולות להיות זמינות באמצעות מומחים חיצוניים בצורה של קורסים, סדנאות או באמצעות תכניות הסמכה רשמיות.

 

o      דרכים שיכולות להיות זמינות באמצעות שיתופי פעולה:

§       בין בתי ספר או בין מורים מבתי הספר השונים (למשל, ביקורים ותצפיות בבתי ספר אחרים).

 

§       בתוך בית הספר בין חברי הצוות עצמם. במקרה זה ניתן לספק פיתוח באמצעות אימון או חונכות, תכנון הוראה שיתופית ושיתוף בפרקטיקות הוראה יעילות.

נראה כי פיתוח מקצועי של אנשי חינוך, מאפשר להם לשנות את הקריירה בשלבים שונים בחיים, כמו למשל:

o      להתמחות בתחום מסוים ולהעביר קורסים או סדנאות מקצועיים בתחום זה, לקבוצות של משתלמים.

 

o      להתמחות בהדרכת מורים ולהפוך לחונכים או למאמנים של צוות בית הספר.

כלומר, במקרים רבים, הדרך המובילה לשינוי מסלול ולבחירה בקריירה חדשה שתהלום את השלב הנוכחי בחיים, עשויה להתחיל בהכשרה המציעה התפתחות מקצועית חדשה.

תנאי קבלה לתואר בחינוך

מומלץ לקבוע פגישת ייעוץ כדי לקבל מידע נרחב ומעמיק על כל מסלול לימודים במכללה. במהלך פגישת הייעוץ ניתן יהיה לבדוק אם אתם עומדים בתנאי הרישום והקבלה.

 

אולי יעניין אותך גם:

·       שילוב עבודה ולימודים

·       קורסים בשיתוף עם מיקרוסופט

·       לימודי רפואה סינית

·       כך תעברו את הסמינריון בשלום

·       מידע מלא על תואר ראשון בניהול