האם כדאי להמשיך לתואר שני בקרימינולוגיה?

רכישת השכלה ברמה גבוהה יותר קשורה גם לפיתוח רמת חשיבה גבוהה יותר. תואר שני בקרימינולוגיה יכול להיות קרש הקפיצה שיעזור לכם להגיע למשרות בכירות ומרתקות הדורשות תארים מתקדמים, בתחום אכיפת החוק. תוכנית לימודים זו תעניק לכם את הידע והכלים הנדרשים להתמודדות על תפקידים אלה.

למי זה מתאים?

כדי להבין אם תואר שני בקרימינולוגיה מתאים לציפיות ולתכנון חיי הקריירה שלכם, חשוב להבין שתואר זה יכול לשמש כמסלול מהיר לקידום הקריירה שלכם, להפוך אתכם למועמדים מבוקשים יותר בעולם התעסוקה התחרותי או לעזור לכם בדרככם להסבה מקצועית. וגם אם אתם כבר עובדים בתחום אכיפת החוק ומעוניינים להתפתח לתחומים חדשים, השגת תואר שני בקרימינולוגיה עשויה להיות הדרך הנכונה עבורכם.

תואר שני בקרימינולוגיה יוכל לסייע לכם:

·       להתקדם בקריירה

·       לחדד מיומנויות שהן קריטיות לאלה שעובדים בתפקידים הקשורים לפשע הפלילי

·       או לשמש כנקודת כניסה נהדרת למשרה בכירה מבוקשת

אנשים בוחרים בלימודי תואר שני בקרימינולוגיה מסיבות שונות, שחלקן הן אולי גם הסיבות שלכם:

·       יש בעלי רקע מוגבל בתחום המשפט הפלילי, שרוצים להמשיך לתואר שני כדי להרחיב את אפשרויות התעסוקה שלהם.

·       אחרים בוחרים במסלול זה כי הם עיתונאים, עובדים סוציאליים או מנהלי עמותות, ורוצים תואר שני כדי להבין טוב יותר את הדינמיקה של העולם העברייני ושל מערכת אכיפת החוק הפלילי.

·       ויש בעלי תפקידים בכירים במערך אכיפת החוק שמבקשים להשיג תואר שני בקרימינולוגיה, ולהשתמש במיומנויות המקצועיות שמקנים לימודים אלה, כדי:

o      שיוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר

o      ילמדו כיצד לבנות תוכניות עבודה מבוססות מחקר וידע

o      או יהיו מיומנים יותר בהתוויה וביישום מדיניות מבוססת ראיות, במסגרת עבודתם

תואר שני בקרימינולוגיה מעניק לבוגרים השכלה מקצועית המקדמת הכוללת גם ידע תיאורטי וגם מיומנויות מעשיות מרכזיות שיהוו תרומה משמעותית למקומות העבודה בהם ישתלבו לאחר תום הלימודים.

אפשרויות תעסוקה שונות לבעלי תואר שני בקרימינולוגיה

 

תואר שני בקרימינולוגיה מצייד את הסטודנטים בכלים ובידע יישומי שיאפשרו להם להשתלב בעולם התעסוקה במגוון מסגרות, כגון:

·       עבודה עם אוכלוסיות בסיכון

·       ניהול מרכזים או עמותות המתמקדים בטיפול באוכלוסיות בסיכון

·       משרות בכירות במוסדות אכיפה ושיקום

תואר אקדמי זה מאפשר לבוגרים להתקבל למשרות ולתפקידים מרתקים ובעלי השפעה, כמו:

·       קצין בתי הסוהר

·       קצין משטרה

·       בלש וחוקר פרטי

·       קרימינולוג, לדוגמה מנתח נתונים, מנסה להבין התנהגויות פליליות ועוד

·       קצין מבחן

·       חוקר זירות פשע

·       מדען פלילי, לדוגמה אחראי על הכנת ראיות לשימושו של בית המשפט

·       עובד/ת סוציאלי/ת

מהם תנאי הקבלה לתכנית M.A בקרימינולוגיה?

תנאי הקבלה לקבלת סטודנטים ללימודי תואר שני במסלולי הלימוד שונים, כמו למשל: M.A בניהול וכלכלה, M.A בניהול מערכות חינוך או M.A בקרימינולוגיה, מבוססים על מספר קריטריונים:

·       סיום תואר ראשון במוסד אקדמי מוכר באחד התחומים הבאים: תואר ראשון בקרימינולוגיה, במדעי החברה שזה כולל גם תואר ראשון בכלכלה, במדעי ההתנהגות, במדעי הרווחה והבריאות או במשפטים

·       ציון ממוצע של התואר הראשון – לפחות 85.

·       סיום כל החובות לתואר הראשון לפני תחילת שנת הלימודים.

·       המלצות מהאקדמיה המעידות על יכולות הניתוח, החשיבה הביקורתית והכתיבה המדעית של המועמד.

·       המלצות ממקום העבודה, בעיקר אם יש בידיכם המלצות המעידות על ניסיון בעבודה עם ילדים ונוער.

·       מעבר ראיון קבלה.

·       פטור מאנגלית או קבלה על תנאי לפי דרישת ועדת הקבלה.

קבלה ללימודים במעמד על תנאי – ועדת הקבלה עשויה לאפשר למועמדים להתקבל ללימודי תואר שני במעמד על תנאי, גם כאשר הם לא עומדים באחד מתנאי הקבלה שלעיל.

סטודנטית לתואר שני

 

מה לומדים בתואר שני לקרימינולוגיה?

תואר שני בקרימינולוגיה מאפשר לסטודנטים לבחור בין שני מסלולים:

1.    M.A בקרימינולוגיה עם התמחות בילדים ונוער בסיכון

2.    M.A בקרימינולוגיה עם התמחות כוללת

באופן כללי, תוכנית הלימודים בתואר שני בקרימינולוגיה מכסה את תחומי מדע הפשע והפלילים ברמה האישית והחברתית והיא מתייחסת גם למספר נושאי מפתח, סוגיות ודיונים ציבוריים הסובבים סביב הצדק הפלילי והחברתי.

הלימודים במסגרת התואר השני בקרימינולוגיה משלבים בין לימודים עיוניים המקנים ידע וכלים לבין התנסות מעשית בין אם בשטח המקצועי ובין אם בעולם המחקר.

כדי לספק לסטודנטים סקירה רחבה של מושגי מפתח ושל תיאוריות הנוגעות גם לתחום הקרימינולוגיה, מתמקדים הלימודים העיוניים בתחומי ידע הלקוחים מדיסציפלינות אחרות, כמו פסיכולוגיה, משפטים, היסטוריה או  לימודי סוציולוגיה.

במהלך השיעורים העיוניים ייבחן עולם הפשע והעבריינות מכמה היבטים הקשורים לתחום הקרימינולוגיה, כמו:

·       הבנת ההתנהגות העבריינית

·       הכרת מנגנוני אכיפת החוק

·       הכרת דרכי הענישה

·       הכרת דרכי הטיפול בפשיעה בחברה

·       התבוננות בכיווני פשיעה עתידיים מתוך פרספקטיבה מקרו-חברתית

במהלך הלימודים יפתחו הסטודנטים מגוון של מיומנויות הנדרשות למגוון רחב של תפקידים שממלאים קרימינולוגים עם תארים אקדמיים מתקדמים, כולל:

·       מיומנויות אנליטיות

·       מיומנויות מחקריות

·       מיומנויות לפתרון בעיות ותקשורת

M.A בקרימינלוגיה עם התמחות בילדים ונוער בסיכון

תכנית ההתמחות בילדים ונוער בסיכון, מתאימה לאנשים ששואפים להוביל תהליכי שינוי על מנת להפוך את העולם של הילדים בארץ למקום שטוב לחיות בו. לימודים אלה פותחים בפני הבוגרים ההזדמנויות רבות לעיסוק בעבודה שתאפשר להם להשפיע ולסייע לילדים ונוער הנמצאים במצבי סיכון, ולסלול למענם נתיבי חיים שיאפשרו להם להשתלב בחברה ולנהל אורח חיים תקין.

מה לומדים בתוכנית להתמחות בילדים ונוער בסיכון?

הקורסים בתכנית הלימודים לתואר שני עם התמחות בילדים ונוער בסיכון, מציעים לסטודנטים מגוון נושאים הנוגעים לעולם העברייני המאיים על הצעירים, וביניהם:

o      הערכה ואבחון של מצבי מסוכנות

o      אבחון וטיפול בהפרעות נפשיות והתנהגותיות בגיל ההתבגרות

o      סוגיות אתיות הקשורות להתערבויות המתקיימות בקרב אוכלוסיות בסיכון

o      אבחון וטיפול בבני נוער ובצעירים במצבי סיכון ומצוקה

o      טיפול בעברייני מין ובקורבנותיהם


מה מקבלים במסגרת התוכנית להתמחות בילדים ונוער בסיכון?

במהלך הלימודים ירכשו הסטודנטים ידע ומיומנויות במגוון תחומים, כמו:

o      היכרות עם נושא הסיכון והמסוכנות בגיל הילדות וההתבגרות.

o      היכרות עם עבודתן של מערכות אכיפת החוק המתמקדות בטיפול בילדים ונוער.

o      הצטיידות בכלים יעילים המשמשים לבנייה ולהערכה של תכניות התערבות המטפלות בילדים ונוער.

הכשרת הבוגרים לטיפול בילדים ובנוער כוללת הקניית כלים ופיתוח מיומנויות, כגון:

o      פיתוח יכולת החשיבה וההתבוננות הביקורתית על המנגנונים אשר מטפלים בצעירים.

o      פיתוח יכולת מחקרית שמאפשרת לבנות, לעצב ולהעריך תכניות התערבות למניעה ולטיפול בילדים ונוער בסיכון.

o      כלים יישומיים בתחום ההדרכה והטיפול בצעירים אלה.

o      התנסות מעשית להכרת המערך המקצועי הקיים בפועל בשטח.

o      התנסות מחקרית, הבאה לביטוי בכתיבת עבודת גמר.

 

 M.A בקרימינולוגיה עם התמחות כוללת

תכנית הלימודים בהתמחות הכוללת מאפשרת לבוגרים להשתלב בתפקידים הקשורים לאכיפת החוק, כולל: הדרכה, שיקום, ניהול או מחקר. תכנית הלימודים בהתמחות זו מתמקדת במגוון היבטים הקשורים לתחום הקרימינולוגיה, כגון:

o      היכרות מעמיקה עם המציאות העבריינית בחברה שלנו

o      הבנת תהליכי אכיפת החוק

o      היכרות עם כלים למניעה ולשיקום עבריינים

o      דרכים לניתוח ולתכנון מדיניות אכיפה

o      בניית תוכניות מניעה והתערבויות לטובת צמצום הפשיעה בחברה

 

   מה לומדים בתוכנית להתמחות כוללת?

 

הקורסים בתוכנית זו כוללים מגוון נושאים הקשורים לעולם הקרימינולוגיה, כגון:

o      אלימות ופשעי שנאה

o      שיטור ומערכת אכיפת החוק

o      קורבנות ופחד מפשיעה

o      בטיחות במשפט ומניעת הרשאות שווא

o      פשע מאורגן

o      לגליזציה והתמכרות לחומרים

o      התהוות הפשיעה במהלך החיים

o      ובנוסף, הגשת סמינריון אחד בכול שנה והגשת עבודת גמר

   מה מקבלים במסגרת התוכנית להתמחות כוללת?

במהלך הלימודים ירכשו הסטודנטים ידע ומיומנויות בתחומים רלבנטיים, כמו:

o      הבנת ההתנהגות העבריינות.

o      הכרת עבודת מערכות אכיפת החוק.

o      כלים לבנייה ולהערכה של תוכניות למניעה ולשיקום, שהן מבוססות ראיות.

הכשרת הבוגרים בהתמחות הכוללת מתמקדת בפיתוח מיומנויות ובהקניית כלים רלבנטיים, כמו:

o      פיתוח יכולת החשיבה וההתבוננות הביקורתית על מנגנונים המטפלים בעבריינים.

o      פיתוח היכולת המחקרית שמאפשרת בנייה, עיצוב והערכה של תוכניות התערבות לטיפול בפשיעה ולמניעתה.

o      הכרת הכלים היישומיים בעבודה עם אוכלוסיות בסיכון, והתנסות בעבודה עם כלים אלה.

o      התנסות מעשית והכרת השטח המקצועי.

o      התנסות מחקרית שבאה לביטוי בכתיבת עבודת הגמר.

 

דוגמאות לידע הנרכש בקורסים שמציע תואר שני בקרימינולוגיה – בשתי ההתמחויות

כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת אם להמשיך לתואר שני, הנה מידע שיאפשר לכם לקבל מושג מה על תכני הלימודים.

התמחות בילדים ונוער בסיכון

א.    בני נוער וצעירים במצבי סיכון ומצוקה – הקורס מעמיק את הידע הנוגע למשמעות של המושג ׳סיכון׳ בהקשר של נערים וצעירים שחווים מצבי מצוקה וסיכון. הקורס מקנה הבנה מעמיקה וכלים בסיסיים ומתמקד בנושאים כמו:

o      הגדרת מצבי סיכון ומצוקה.

o      מיפוי גורמי הסיכון.

o      סקירת היבטי החקיקה השונים.

o      הקניית כלים הדרושים לבניית תוכניות התערבות למניעה ולטיפול במצבי סיכון.


 

ב.    הפרעות נפשיות והתנהגותיות בגיל ההתבגרות – הקורס עוסק בהיבטים הפסיכופתולוגיים המאפיינים את גיל ההתבגרות וחושף את הסטודנטים להפרעות הנפשיות וההתנהגותיות המאפיינות את הצעירים. הקורס מקנה לסטודנטים:

o      היכרות עם דרכי האבחון והטיפול הננקטים במקרים של נוער בסיכון.

o      הבנת מאפייני התקשורת בין הצעירים לחבריהם ובינם לבין המורים וההורים.

o      הבנת תרומתם של מאפייני תקשורת אלה ליצירת דרכי התמודדות יעילים עם מתבגרים במצבי סיכון.

ג.     סוגיות אתיות בהתערבות עם אוכלוסיות בסיכון – הקורס חושף את הסטודנטים לסוגיות אתיות ולמודלים לפתרון דילמות אתיות בהקשר הישראלי, שעשויות להתעורר במהלך הטיפולים השונים.

העיסוק באתיקה בא לביטוי בהגדרת כללי ההתנהגות במהלך הטיפול, תוך העמדת טובתם של המטופלים במרכז. כללים אלה מנוסחים ב׳קוד אתי׳ והם חלים על כלל הגישות והשיטות הטיפוליות, גם אם הן נוקטות בדרכי עבודה שונות. הקורס מדגיש את החשיבות של חובותיו המוסריות של המטפל כלפי המטופלים שלו, ואת היחס ההגון שהוא אמור להעניק להם.

התמחות כוללת

א. התהוות הפשיעה במהלך החיים – הקורס בוחן את השפעתם של אירועי חיים משמעותיים על התהוותה של ההתנהגות העבריינית, מתוך הפרספקטיבה ההתפתחותית של האדם. למעשה, מעקב אחר עקומת גיל הפשיעה מלמד שקיימות מגמות מילדות עד זקנה של הגעה לשיא הפעילות העבריינית ולדעיכתה.

o הקורס מקנה לסטודנטים ידע וכלים שיאפשרו להם לזהות את נקודות המפנה המשמעותיות ואת גורמי הסיכון והחוסן שעלולים להוביל את הפרט לאורח חיים עברייני.

o הקורס דן הן באפשרויות המניעה ופעולות השיקום שניתן לגזור מתוך פרספקטיבה התפתחותית זו, והן בכוחה של גישה זו לעצב את עתידה של הקרימינולוגיה.

 

 ב. שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים – בין לגליזציה להתמכרות ושיקום – בעקבות תהליכי לגליזציה שעוברות מדינות בעולם המערבי לאישור השימוש בסמים קלים – הקורס בוחן את תופעת השימוש וההתמכרות לסמים שונים, ומתמקד בתהליכי הלגליזציה, בהשפעותיהם על דפוסי הבילוי והשימוש בחומרים הממכרים, ועל המעבר למצבים של תלות והתמכרות. הקורס מציג:

 

o      מודלים תיאורטיים להבנת תהליכי התמכרות.

o      דרכי ההתמודדות של החברה עם תהליכים חברתיים אלה באמצעות חקיקה, הסברה, מניעה, טיפול ושיקום.

 

.

דוגמה לסדנה המלווה לפרקטיקום

שיטות טיפול בנוער על רצף הסטייה והעבריינות – סדנה זו מקנה לסטודנטים ידע באשר למגוון שיטות ההתערבות השיקומית במתבגרים בסיכון, תוך הדגשת הייחודיות של כל אחת משיטות אלה. הסדנה מאפשרת לסטודנטים לפתח גמישות ויצירתיות במהלך ההתערבות הטיפולית שלהם.

  

אולי יעניין אותך גם: