כתבות סגל החוג לחינוך והתפתחות הילד בגיל הרך בראי קהילתי
אל תפקירו את החינוך לגיל הרך
פורסם ב’גלובס’ | 18.10.21
ד”ר עינת נבו וד”ר שרון גילת יחיא
הפערים בחינוך לגיל הרך בתקופת הקורונה רק התחדדו, מתוך תפיסה שגויה כי בגנים לא לומדים שום חומר חינוכי • אך דווקא בגן מקבלים את התשתית השפתית, הרגשית, החברתית והקוגניטיבית הנחוצה בבית הספר • אם ההשכלה הבסיסית אינה טובה ואיכותית, יהיה קשה יותר להגיע להישגים במערכת החינוך
שלושת הצעדים שיש לנקוט בכדי להביא לשינוי אמיתי במערכת החינוך
להעברת האחריות על מעונות היום למשרד החינוך ישנה חשיבות עבור החברה הישראלית כולה, אך נדרשים כמה צעדים על מנת שהמהלך יוביל לשינוי אמיתי.
עכשיו מתחילים: כך תכינו את ילדכם לכיתה א'
רכישת הקריאה והכתיבה היא מיומנויות קוגניטיביות מורכבת ביותר שנרכשת לאורך זמן ותלויה במידה רבה בסביבה שבה הילד גדל ומתחנך. הגורמים המבטיחים הצלחה ברכישת מיומנויות מורכבות אלה, מתפתחים טרם כניסת הילד לבית הספר, ולכן, גן חובה מהווה נקודת זמן קריטית, שבה ניתן לחולל שינוי לקראת רכישת הקריאה והכתיבה בכיתה אלף.
מפקירים את ילדי הגיל הרך
תקופת הגיל הרך היא התקופה החשובה ביותר בחיי הילד. בגיל הזה מתפתחים הרגלים, ערכים, קשרים רגשיים, יכולות וכישורים שהם בעלי השפעה ארוכת טווח. סביבה חיובית ומותאמת בגילאים אלו, תכוון את ההתפתחות לכיוונים חיובים, בעוד שסביבה שלילית ואלימה תעשה נזק חסר תקדים.
האם צריך לתכנן לילדים את הזמן בחופש הגדול?
מצלמות בגני ילדים: "לגן צריך רק רישיון, ילדים אינם עסק"
האם לחייב התקנת מצלמות בגני ילדים ובמעונות בעיר חיפה?
לאור הפרסומים בתקשורת בימים האחרונים על גני ילדים שבהם נתפסו עובדות מתעללות בזכות מצלמות, עולה השאלה האם לא יהיה נכון לחייב גנים פרטיים וגני עירייה להציב מצלמות, כמו שמציבים גלאי עשן או ציוד עזרה ראשונה. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שיש מגוון דרכים להגן על פעוטות ושלעתים נפגעים תינוקות גם בגנים ומעונות, שמותקנים בהם מצלמות.
מוטיבציה לקריאה
פורסם במגזין ‘הורים וילדים’ | 16.4.18
פרופ’ ורדן וקנין-נוסבאופ | ד”ר עינת נבוהאם לשלוח את הילד למסיבה של חצי כיתה?
בעד ונגד: הילד קיבל הזמנה למסיבת ילדים וגיליתם שלא כל ילדי הכיתה הוזמנו. מה עושים? מצד אחד לילד נעים להרגיש שהוא “מקובל”. מצד שני, האם בהגיעו למסיבה פרטית הוא לא תורם להדרה?
קריאה משחק ילדים
מיומנויות אלפבתיות, מודעות פונולוגית, כשירות לשונית ומכוונות לספר הם ארבעת הרכיבים של ניצני האוריינות. ארבעתם מהווים את התשתית לרכישת יכולות הקריאה והכתיבה, וחשוב מאוד לפתח אותם בגן במהלך פעילויות המשלבות חוויות והתנסויות של הילדים ולא באמצעות הוראה פורמלית של קריאה וכתיבה.
כמו תינוקות: איך מקנים לתינוק הרגלי שינה ומי יקום בלילה?
כמו תינוקות: איך מקנים לתינוק הרגלי שינה ומי יקום בלילה? ניגשתם על התינוק, הרגעתם אותו, חזרתם למיטה בעיניים טרוטות, ואחרי שעה שוב נאלצתם לשמוע יבבות קורעות לב מכיוון העריסה? ברוכים הבאים לעולם ההורות. איך מקנים לתינוק הרגלי שינה, כיצד מפסיקים לריב מי יקום והאם נידונו לחיות את חיינו בלי לעצום עיניים? מדריך למתחילים עייפים.
האם ילדי הגן יכולים לכתוב?
מאפייני התיווך של הגננת והתנהגות אלימה של ילדים בגן
ד”ר יעל שני
האם מדינת ישראל משקיעה מספיק משאבים בחינוכם של ילדים צעירים עד גיל 3?
מחקרים שנעשו בעשורים האחרונים מדגישים את חשיבותו של החינוך לגיל הרך ואת השפעתו על רווחת הילדים, הישגיהם הלימודיים לאורך החיים, שוויון וצמצום פערים, הגדלת המוביליות החברתית ויכולת כלכלית. הממצאים העיקריים העולים ממחקרים אלו מצביעים על כך שההשפעה של החינוך בגיל הרך הינה משמעותית ביותר.