עכשיו מתחילים: כך תכינו את ילדכם לכיתה א'

פורסם ב'מקור ראשון' | 8/1/2020
פרופ' ורד וקנין-נוסבאום וד"ר עינת נבו
 
רכישת הקריאה והכתיבה היא מיומנויות קוגניטיביות מורכבת ביותר שנרכשת לאורך זמן ותלויה במידה רבה בסביבה שבה הילד גדל ומתחנך. הגורמים המבטיחים הצלחה ברכישת מיומנויות מורכבות אלה, מתפתחים טרם כניסת הילד לבית הספר, ולכן, גן חובה מהווה נקודת זמן קריטית, שבה ניתן לחולל שינוי לקראת רכישת הקריאה והכתיבה בכיתה אלף.
לקריאת הכתבה

מפקירים את ילדי הגיל הרך

פורסם ב'News1 מחלקה ראשונה'  | 11.11.19
ד"ר שרון גילת-יחיא
 
תקופת הגיל הרך היא התקופה החשובה ביותר בחיי הילד. בגיל הזה מתפתחים הרגלים, ערכים, קשרים רגשיים, יכולות וכישורים שהם בעלי השפעה ארוכת טווח. סביבה חיובית ומותאמת בגילאים אלו, תכוון את ההתפתחות לכיוונים חיובים, בעוד שסביבה שלילית ואלימה תעשה נזק חסר תקדים.
לקריאת הכתבה

האם צריך לתכנן לילדים את הזמן בחופש הגדול?

פורסם ב'החדשות 13' | 5.8.18
ד"ר שרון גילת-יחיא
 
מה אתם אומרים – לתכנן סדר יום בחופש או לאפשר לילדים להשתעמם? מצד אחד, תפקיד ההורים הוא לעזור לילדים לתכנן עבורם את הזמן החופשי. מצד שני, הילדים של היום לא יודעים להשתעמם, למרות שיש בזה גם יתרונות.
לקריאת הכתבה

מצלמות בגני ילדים: "לגן צריך רק רישיון, ילדים אינם עסק"

פורסם ב'ערוץ 7'  | 27.6.18
ד"ר שרון גילת-יחיא
 
"לגן צריך רישיון, ילדים אינם עסק"האם אכן התקנת מצלמות בגני הילדים היא זו שתיתן מענה למעשי ההתעללויות והפגיעות בגני הילדים?
לקריאת הכתבה

האם לחייב התקנת מצלמות בגני ילדים ובמעונות בעיר חיפה?

פורסם ב'חי פה - חדשות חיפה' | 26.6.18
ד"ר שרון גילת-יחיא
 
לאור הפרסומים בתקשורת בימים האחרונים על גני ילדים שבהם נתפסו עובדות מתעללות בזכות מצלמות, עולה השאלה האם לא יהיה נכון לחייב גנים פרטיים וגני עירייה להציב מצלמות, כמו שמציבים גלאי עשן או ציוד עזרה ראשונה. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שיש מגוון דרכים להגן על פעוטות ושלעתים נפגעים תינוקות גם בגנים ומעונות, שמותקנים בהם מצלמות.
לקריאת הכתבה

מוטיבציה לקריאה

פורסם במגזין 'הורים וילדים' | 16.4.18
פרופ' ורדן וקנין-נוסבאופ | ד"ר עינת נבו

הילדים היום צמודים הרבה יותר למסכים והקריאה בספרים הפכה ל"קריעה". מחקרים מראים, כי כמחצית מילדי כיתות ד' במדינת ישראל מגלים קשיים ואינם מציגים רמה נדרשת של יכולות קריאה והבנת הנקרא, למרות מאמצי מערכת החינוך, ולכן נדרשים אנחנו, ההורים, לשנות את המצב.
לקריאת הכתבה

האם לשלוח את הילד למסיבה של חצי כיתה?

פורסם ב'חי פה - חדשות חיפה' | 3.12.17
ד"ר שרון גילת-יחיא
 
בעד ונגד: הילד קיבל הזמנה למסיבת ילדים וגיליתם שלא כל ילדי הכיתה הוזמנו. מה עושים? מצד אחד לילד נעים להרגיש שהוא "מקובל". מצד שני, האם בהגיעו למסיבה פרטית הוא לא תורם להדרה?
לקריאת הכתבה

קריאה משחק ילדים

פורסם במגזין 'הד הגן' | 2013
פרופ' ורד וקנין-נוסבאום וד"ר עינת נבו
 
מיומנויות אלפבתיות, מודעות פונולוגית, כשירות לשונית ומכוונות לספר הם ארבעת הרכיבים של ניצני האוריינות. ארבעתם מהווים את התשתית לרכישת יכולות הקריאה והכתיבה, וחשוב מאוד לפתח אותם בגן במהלך פעילויות המשלבות חוויות והתנסויות של הילדים ולא באמצעות הוראה פורמלית של קריאה וכתיבה.
לקריאת הכתבה

כמו תינוקות: איך מקנים לתינוק הרגלי שינה ומי יקום בלילה?

פורסם ב'NRG - חדשות' | 24.11.10
ד"ר שרון גילת-יחיא
 
כמו תינוקות: איך מקנים לתינוק הרגלי שינה ומי יקום בלילה? ניגשתם על התינוק, הרגעתם אותו, חזרתם למיטה בעיניים טרוטות, ואחרי שעה שוב נאלצתם לשמוע יבבות קורעות לב מכיוון העריסה? ברוכים הבאים לעולם ההורות. איך מקנים לתינוק הרגלי שינה, כיצד מפסיקים לריב מי יקום והאם נידונו לחיות את חיינו בלי לעצום עיניים? מדריך למתחילים עייפים.
לקריאת הכתבה

האם ילדי הגן יכולים לכתוב?

ד"ר עינת נבו
 
לאורך שנים רבות קריאת ספרים לילדים נחשבת לאחת הפעילויות החשובות ביותר להתפתחותם. הואיל וקריאה וכתיבה הן שתי פעילויות ההולכות לרוב יחדיו, נשאלת השאלה, האם פעילות של כתיבה עם ילדים צעירים חשובה גם היא?

מאפייני התיווך של הגננת והתנהגות אלימה של ילדים בגן

 ד"ר יעל שני
 
התנהגות אלימה בקרב ילדים נמצאה כאחד מגורמי הסיכון העיקריים לחוסר הסתגלות, קשיים בוויסות, אימפולסיביות ועוד. יחד עם זאת, התנהגות אלימה בגיל הרך היא תלויית גיל ושלב התפתחותי.
בגיל הרך השימוש באלימות מתחיל כבר בסביבות גיל שנה אך לא בשיעור גבוה, וסוג האלימות הראשון שילדים מפגינים הוא אלימות פיזית. אלימות זו מתייחסת למעשים, כגון: בעיטות, דחיפות ומכות, שמכוונים כלפי אדם אחר ויכולים לגרום לפגיעה.

האם מדינת ישראל משקיעה מספיק משאבים בחינוכם של ילדים צעירים עד גיל 3?

מחקרים שנעשו בעשורים האחרונים מדגישים את חשיבותו של החינוך לגיל הרך ואת השפעתו על רווחת הילדים, הישגיהם הלימודיים לאורך החיים, שוויון וצמצום פערים, הגדלת המוביליות החברתית ויכולת כלכלית. הממצאים העיקריים העולים ממחקרים אלו מצביעים על כך שההשפעה של החינוך בגיל הרך הינה משמעותית ביותר.
לקריאת הכתבה