עיצוב פנים

עיצוב פנים


היצע עשיר של תחומים, מסלולים וקורסים אשר פונים לקהל רחב שוחר אמנות ועיצוב המבקש לרכושהשכלה תחת מטריה אקדמית המקפידה על סטנדרטים מקצועיים וגישה דידקטית מודרנית מתוך כוונה להבטיח את הצלחת הבוגרים במהלך ועם סיום הלימודים.

המסלול לעיצוב פנים

מועמדים יקרים,
 
מטרת המסלול לעיצוב פנים היא להכשיר מעצבי פנים איכותיים, עם שילוב מיטבי של ידע טכני ועיוני ויכולת עיצובית, שיוכלו להשתלב בהצלחה בשוק ולהציע פתרונות עיצוביים נבונים, יצירתיים, מדליקים, מותאמים למקום, טובים לאדם ולסביבה.
בתכנית הלימודים ניתן דגש לבניית בסיס עיצובי איתן כדי להקנות לסטודנטים יכולת ביטוי אישית שתוביל לפתרון עיצובי יצירתי וחדשני, ולהתרחק מהשטחי והבנאלי.
 
בד בבד עם הקניית הערכים העיצוביים, הסטודנטים יתנסו בתהליך התכנוני על כל שלביו, החל משלב החקירה והקונספט ועד לשלב תכניות העבודה והביצוע, וילמדו את הנושאים הטכניים הדרושים בהקשרים הנכונים.
מאמץ רב הושקע כדי שתכנית הלימודים תהיה חווייתית וכיפית - על ידי בחירת צוות המרצים, שילוב סיורים, גיוון בתכנים נושאים טכניים יחד עם נושאים יצירתיים/עיצוביים, עבודה מעשית ועוד.
 
צוות ההוראה מורכב ממעצבים מוכשרים, פעילים בתחומם, מנוסים ובעלי מוטיבציה גבוהה לחלוק בידע שלהם עם הסטודנטים.
אני מאחל לכולכם שתסיימו את הלימודים בהצלחה ותצטרפו לבוגרים שלנו, שרבים מהם השתלבו בשוק העבודה כמעצבות ומעצבי פנים שכירים או עצמאיים.
 
בהצלחה!
מרטין מגל, אדריכל
ראש המסלול לעיצוב פנים
וצוות המרצים
 

תכנית הלימודים

מסלול תעודה - תוכנית רציפה ללא חלוקה לסמסטרים (בהיקף מקביל לתכניות הדו שנתיות).
לתעודת בוגר המסלול לעיצוב פנים של המכללה האקדמית גליל מערבי (היקף – 508 שעות).

קורסי יסוד קורסי הרחבת ידע
שיעור מבוא תולדות עיצוב הפנים
יסודות עיצוב פנים שרטוט פרטי בניין
הבעה גרפית תאורה ובית חכם
שרטוט אדריכלי
בנייה ירוקה וצמחיית פנים
קורסים וסדנאות קורסי סטודיו
תכנון מטבחים סטודיו א – חלל מגורים
סדנת תכנון ובניית רהיט סטודיו ב – חלל מסחרי
תכנון ועיצוב חדרי רחצה סטודיו ג – פרויקט גמר
סדנת חומרים
סדנת פיתוח עסקי
קורסי מחשב שונות
אוטוקד כ 6- סיורים מקצועיים
סקצ׳אפ
רנדר

ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים

ימים ושעות לימוד: ימים א׳ ו- ד׳ – 17:30 עד 20:45

 

קורסים בעיצוב פנים

 

יסודות עיצוב פנים

הכרות עם מושגי היסוד של השפה העיצובית. צורה. צבע. קומפוזיציה דו ותלת-ממדית. התבוננות והבנת הקשר בין המרכיבים השונים היוצרים את הקומפוזיציה האדריכלית. תרגילי התנסות בעיצוב דו ותלת-ממדי, אובייקט וחלל, דמות ורקע. כיצד להפוך רעיון מופשט לביטוי תלת-ממדי תוך הימנעות מתוצאה בנאלית. הכרת כלי עבודה ואמצעי ביטוי ראשוניים בעולם העיצוב ודרכי השימוש בהם.

 

סדנת הבעה גרפית


היכולת להבעת רעיונות ומחשבות בצורה גרפית ביד חופשית חשובה
מאוד למעצב הפנים. בסדנה יושם דגש על פיתוח מיומנויות של ביטוי עצמי באמצעים “ידניים”.
עבודה עם עפרונות וצבעים. טכניקות לרישום, פרספקטיבה, הצללה וכד’.

 

שרטוט אדריכלי


השרטוט האדריכלי מהווה כלי להעברת המידע התכנוני של הפרויקט.
מדובר על “שפה” עם כללים מוסכמים, שהם חלק מדרישות הידע של העוסקים בעיצוב פנים.
בקורס יילמדו סוגי השרטוט השונים (תכנית, חתך, חזית, פרט), כללי השרטוט, הסימנים הגרפיים המוסכמים, מתן מידות ועוד. הסטודנטים יתנסו בהכנת סט שרטוטים לפרויקט קטן.

 

תכנון מטבחים


המטבח מהווה היום במקרים רבים את מרכז ולב הבית, והוא לרוב החלל
היקר ביותר מבחינת עלויות כספיות.
הסדנה תתמקד בהיבט התכנון הפונקציונאלי של המטבח המודרני.
בין נושאי הלימוד:
עקרונות התכנון של חלל המטבח. מיקום פונקציות המטבח )משטחי עבודה, מקרר, תנור, כיריים, כיור, מזווה וכד’( בהתאם לנוחות ויעילות העבודה ולאופי המשתמשים. סקירת סוגי רהיטים, שיטות אחסון, מכשירי חשמל ותאורה. חומרי גמר לריהוט, משטחים ורצפה. הסדנה כוללת סיור מקצועי.

 

סדנת תכנון ובניית רהיט


למעצב פנים מקצועי צריכה להיות היכולת לעצב ולתכנן רהיט או פרטי עיצוב שונים. בסדנה זו כל סטודנט יגדיר, יתכנן ויעצב רהיט קטן או אובייקט שימושי
אחר.

 

תכנון חדרי רחצה


חדרי רחצה ושירותים דורשים מיומנות וידע שונים משאר חלקי הבית או הבניין. בהגדרתם מדובר על “חדרים רטובים” שמצריכים גם ידע טכני בנושאי איטום,
אינסטלציה ועוד. הסטודנטים יתנסו בתכנון ובהפקת שרטוטי עבודה מקצועיים של חדרי רחצה. הסדנה כוללת סיור מקצועי.

 

סדנת חומרים


קורס בשיתוף פעולה עם ספריית החומרים בחולון. חשיפה לעולם החומרים.
היכרות עם שיטות העבודה לשילוב חומרים שונים בפרויקט, ולשילוב וחיבור החומרים השונים אחד לשני. הכרת מגוון החומרים החדשים והטכנולוגיות המובילות בתחום.
הקורס כולל סיור מודרך בספריית החומרים במדיטק חולון.

 

סדנת פיתוח עסקי


חשיפת הסטודנטים לעולם העסקי. שינוי חשיבה, רכישת שפה עסקית והבנת הנדרש כדי לפתוח עסק ולהצליח בו, בחשיבה לטווח ארוך. הסדנה מתייחסת למאפיינים היחודיים של בניית עסק בתחום עיצוב הפנים. בין נושאי הקורס - משפה עיצובית
לשפה עסקית, שיווק בעולם עיצוב הפנים, מכירות ופרזנטציה, התנהלות פיננסית.

 

AutoCAD


תוכנת האוטוקד ככלי עיקרי לשרטוט אדריכלי. לימוד עקרונות העבודה בתוכנה,
כלי העבודה העיקריים, שיטות לעבודה יעילה ומהירה. הסטודנטים יקבלו תוכנה בגרסת סטודנטים לתרגול ועבודה בבית. בסיום הקורס הסטודנט יוכל להפיק ולהדפיס שרטוטים ברמה מקצועית גבוהה של תכניות, חזיתות, חתכים, פרטים, תרשימים וכד’.

 

SketchUP


תוכנה המהווה כלי עוצמתי לתכנון במרחב התלת ממדי. התוכנה מאפשרת בניית מודל ממוחשב של פרויקט אדריכלי, ולהפיק ממנו הדמיות, מבטים פרספקטיביים, סרטונים ופרזנטציות. לימוד התוכנה מלווה בתרגילים ומודלים הקשורים לתכנים הנלמדים בקורסים האחרים.
לפרטים נוספים על תוכנת הסקצ'אפ לחצו כאן

 

Render


תוכנת רנדר מאפשרת הפקת מבטים פוטוריאליסטים מתוך מודלים ממוחשבים שנבנו בסקצ’אפ. מבטים או תמונות הנראים כמו תמונת מציאות, וכוללים סוגי תאורה שונים, חומרים עם טקסטורות אמיתיות וכיוב’. נדרש ידע וניסיון קודם בסקצ’אפ.

 

תולדות עיצוב הפנים


האדריכלות כשפה. הקורס יקנה לסטודנט כלים להבנת השפה האדריכלית לצורך ניתוח מצבים נתונים ותכנון קוהרנטי של חללים. הצגת הסגנונות העיקריים בעיצוב לאורך ההיסטוריה עם דגש על התקופה המודרנית ואילך, וזיהוי מאפייני השפה
האדריכלית המשותפים. צורות, פרופורציות, קצב, היררכיה, חומרים וצבעים. שימוש נכון בסגנון, ציטוט סגנוני.

 

שרטוט פרטי בניין


קורס זה הינו המשך לקורס שרטוט אדריכלי, ומטרתו למקצע את הסטודנטים בהפקת תכניות עבודה איכותיות, ובסופו של דבר להקנות לבוגרים שלנו יכולת להפיק סט תכניות עבודה (תכניות לביצוע) מקצועי שיאפשר לקבלן לבנות את הפרויקט בדיוק כפי שהמעצב התכוון.

 

תאורה ובית חכם


מערכת החשמל בבית כולל אספקטים רבים, כאשר תכנון התאורה במיוחד כולל היבטים טכניים ועיצוביים. בקורס הזה הסטודנטים ייחשפו לטכנולוגיות התאורה
הקיימות והחדשניות ביותר, וילמדו את עקרונות תכנון התאורה לפי השימוש והיעוד של כל חלל בפרויקט.
בנוסף, הסטודנטים יכירו את נושא הבית החכם שהופך לנפוץ יותר ויותר. הקורס כולל סיור מקצועי.

 

בנייה ירוקה וצמחיית פנים


הכרות עם תפיסה תכנונית הרואה את פעולת המעצב כיצירת חלק ממארג חיים שלם ובלתי נפרד מהסביבה המקומית ומהמערכת האקולוגית העולמית. יישום עקרונות הבנייה הירוקה בעיצוב הפנים, ודרכי פעולה להסבת מבני מגורים ומשרדים קיימים למבנים ירוקים. הכרת נושא צמחיית הפנים התופס הכרה וחשיבות בעולם והשימוש בה לשיפור איכות אויר הבית והמשרד.

 

קורסי סטודיו עיצוב פנים- כללי


קורסי הסטודיו מהווים את הלב של תכנית הלימודים.
מטרתם פיתוח מיומנויות לניתוח המשימה התכנונית-עיצובית, הצעת פתרונות וניתוחם
מהבחינה האסתטית והפונקציונאלית. כמו כן, הקניית היכולת המקצועית לפתח פרוייקט מהדרישות הפרוגרמטיות, דרך איכויות הקומפוזיציה האדריכלית ועד לעיצובם המפורט של החללים, תוך התייחסות והבנה טכנולוגית וחומרית. לימודים חווייתיים תוך התנסות מעשית רבה בבניית מודלים, סקיצות ושרטוט, בהנחיות אישיות וקבוצתיות, בעבודה אישית ובעבודת צוות. במהלך שיעורי הסטודיו והפרויקטים הסטודנטים יעברו תהליך המדמה את הצפוי בעולם האמיתי - משלבי איסוף המידע והניתוח ועד לשלב שרטוט תכניות העבודה. כמו כן תודגש חשיבות האחדות בין חללי הפנים והמבנה בכללותו. התייחסות למושגים של תרבות, מושגי
קבע וארעיות, אוירה ואופי, היחס האינטימי בין האדם לסביבתו הקרובה, קנה המידה האנושי.
במהלך קורסי הסטודיו הסטודנטים ילמדו גם את התפקיד והמאפיינים של מערכות הבניין השונות ואת דרכי שילובן בפרויקט. חשמל, תקשורת, מים, מיזוג אוויר ועוד, ויתרגלו בהכנת התכניות והשרטוטים הרלוונטיים (תכנית חשמל, תכנית אינסטלציה וכד’).

 

סטודיו א'


עיצוב דירות ובתים (חללי מגורים): הסטודיו הבסיסי לכל מעצב פנים, עיצוב ותכנון
הבית. שימוש בכל הידע שנרכש בקורסי המבוא - יכולת עיצובית, יכולת שרטוטית טכנית, יכולת מידול פיזי - וריתומו לעבודת תכנון ועיצוב בית מגורים. משלב ריאיון הלקוח, דרך גיבוש הקונספט והפרוגרמה והתכנון הראשוני ועד לתכנון הסופי הכולל שרטוטים ומודלים תלת- ממדיים. יושם דגש על הכרת עקרונות התכנון למגורים הן מן ההיבט הפונקציונאלי, נוחיות, פרקטיות, יעילות וכד’ והן מן ההיבט של הכללים המחייבים (חוקים, תקנות ותקנים).

 

סטודיו ב'


עיצוב ומיצוב חנויות וחללי מסחר: עיצוב פנים בחללי מסחר שונה מאד מעיצוב
לחללי מגורים. עיצוב לחללי מסחר מאפשר פעמים רבות ביטוי מודגש ומוחצן של הקונספט, שימוש נועז יותר בחומר, צבע, צורה וכד’. יילמדו ההבדלים והמאפיינים הייחודיים לתכנון ועיצוב עסקי מזון ומסעדות, חנויות מסחר, אופנה ומשרדים. בין נושאי הלימוד: מסחור חזותי, מיצוב ומיתוג, התנהגות קונים בחנות, בוטיק לעומת חנות רשת. הכרה של מערכות טכניות ייעודיות, תכנון תאורה ועוד.

 

סטודיו ג'


התמחות והתמקצעות (פרויקט גמר): בסטודיו זה כל סטודנט יבחר את התחום
בו ירצה להתמקצע ולהתעמק. מגורים, חנות, מסעדה, בית קפה, משרדים, מועדון וכד’. היקף הפרויקט יהיה נרחב יותר מזה של קורסי הסטודיו הקודמים וכך גם דרישות ההגשה הסופית.

 

סיורים מקצועיים


במהלך הלימודים ייערכו כ- 6 סיורים בנושאים מקצועיים: מטבחים,
תאורה ובית חכם, דלתות וחלונות, חומרי חיפוי וגמר, ביקור בספריית החומרים בחולון, ביקור מודרך בתערוכת עיצוב וכד’.

מה זה עיצוב פנים?


מה בעצם מסתתר מאחורי הכותרות "עיצוב פנים" או "מעצב פנים"?

מראש אתנצל בפני כל מעצבות הפנים – השפה שלנו מקשה בעניין הזה אבל הכוונה לאורך כל המאמר היא כמובן גם למעצבות הפנים. לאחר חיפוש קצר ברשת  מצאתי כמה הגדרות בסיסיות:

  • "עיצוב פנים או אדריכלות פנים הוא תחום התמחות המטפל בתכנון ושינוי חללים פנימיים במבנים."

  • "תהליך העיצוב של חוויית חלל הפנים, באמצעות טיפול במרחב התלת ממדי כמו גם... טיפול במשטחים... נסמך על היבטים של פסיכולוגיה סביבתית, אדריכלות, עיצוב מוצר וריהוט בנוסף לדקורציה מסורתית."

באתר של ASID, אגודת מעצבי הפנים האמריקאית, מצאתי הרחבה להגדרה הבסיסית:

"עיצוב פנים עוסק לא רק בשיפור החזות או האווירה של חללי הפנים, מטרתו גם לייעל ולהפיק את המרב מהשימושים של אותם חללים. גורמים שונים באים לידי ביטוי בדרך לקביעת הפתרון העיצובי. ישנו החלל עצמו – ממדיו ומבנהו, עם האפשרויות והמגבלות שלו. ישנו השימוש של החלל – לעבודה או פנאי, אירוח או תפילה, ריפוי או למידה. ישנה המשמעות של החלל, מה הוא מסמל – אם זה עוצמה, סמכות, חוכמה, השגיות, עליזות או שלווה. ישנם שיקולים פרקטיים, כגון נגישות, כמות תאורה, אקוסטיקה, אפשרויות ישיבה ומקומות אחסון. ישנם שיקולי בריאות ובטיחות, התחשבות בצרכים מיוחדים ועוד."

אז אם הגענו להסכמה מסוימת לגבי המינוח "עיצוב פנים", מה זה אומר לגבי "מעצב פנים"? מי יכול להיקרא "מעצב פנים"? האם כל מי שבוחר טפט חדש הוא מעצב פנים? אמנם הוא עסק בעיצוב פנים, אבל האם פעולה זו הפכה אותו למעצב פנים?

בישראל אין חוק המגדיר מיהו מעצב פנים. בניגוד למקצועות כמו נניח עו"ד, רופא, מהנדס או אדריכל, בהם ברור שמי שנושא בתואר עבר מסלול מסוים ואם אדם מתחזה ניתן להעמידו לדין, המצב כאן שונה. כי כעקרון כל מי שלמד קורס ערב בן שלושה חודשים יכול לקרוא לעצמו "מעצב פנים".

לכן השאלה הרלוונטית צריכה להיות: מה צריך שיהיה במעצב פנים, ז"א, מה צריך שיהיו ידיעותיו, כישוריו, יכולותיו. אבל כדי לענות על השאלה הזו כדאי שנבחן קודם מהם תחומי העיסוק של מעצבי הפנים, במה בעצם הם מתעסקים.

מעצבי פנים עוסקים בעיצוב חללים במובן הרחב ביותר. אם אדריכל עוסק בעיצוב הסביבה במובן המקיף ביותר, מעצב הפנים עוסק בעיצוב הסביבה שבתוך מבנה, קיים או מתוכנן. היקף ההתערבות שלו יכול לנוע על פני הסקאלה שבין עיצוב פריט קטן, רהיט או אביזר ועד לתכנון הכולל של פנים בית, בניין משרדים או מרכז קניות.

השימוש המיועד עשוי להיות בית מגורים, חנות, משרדים, מסעדה או בית קפה, מועדון, תערוכה, מבנה ציבור, ריהוט, אביזרים, תפאורה, מטבחים ועוד.

וכעת, סופסוף, אחרי שהבנו קצת במה מתעסק מעצב הפנים, נוכל לנסות להגדיר מהן "דרישות התפקיד".

דבר ראשון, חשוב להבין שיש הרבה מאד מן המשותף בין מקצועות וענפי העיצוב השונים. עיצוב גרפי, עיצוב מוצר, עיצוב אופנה, עיצוב פנים וכד'. בכולם תהליך העבודה דומה: קיימת דרישה או רצון או צורך שצריך למצוא לו פתרון עיצובי.

בניגוד למקצועות מדעיים יותר, הפתרון אליו מגיעים אף פעם איננו הפתרון היחיד האפשרי או הפתרון "הנכון" היחיד. הפתרון או התוצאה העיצובית צריכים להיות נכונים למטרות שהוגדרו, במסגרת הזמן שהוקצבה לכך. תתבוננו לרגע בכסא עליו אתם יושבים, או במקלדת שמולכם, במסך, בחדר. גם מבלי לראות אותם אני יכול להגיד לכם עליהם שני דברים: הם אינם הפתרון היחיד האפשרי כדי למלא את תפקידם, והם היו יכולים להיות טובים יותר אם היו ממשיכים לחשוב, לתכנן ולעצב אותם.

תהליך העבודה בעיצוב פנים כולל בין השאר שלבים של ניתוח דרישות וצרכים, ניתוח המקום על מגבלותיו והזדמנויותיו, בניית קונספט התומך במטרות, ורק לאחר מכן עיצוב הפתרון הצורני המתאים והנכון בשיתוף פעולה הדוק עם הלקוח. שלבים דומים קיימים בתחומי העיצוב האחרים.

לאחר שהתהליך הובן, ניתן לנסות לאפיין אילו תכונות צריך שיהיו למי שאמור להוביל את התהליך הזה:

כישורים, יכולות וידע עיצוביים וטכניים, אתיקה, ומעל הכל יכולת לחשיבה עיצובית.

כישורים עיצוביים הם אותם תחומים המשותפים או משיקים לתחומי העיצוב השונים, בעיקר:

  • יכולת בניית קומפוזיציה נכונה, גם דו ממדית וגם תלת ממדית (באמצעות צורה, צבע, תאורה, קצב ועוד), יכולת גיבוש קונספט עיצוב רעיוני ו"תרגומו" בצורה מתוחכמת ולא שטחית לשפה תלת-ממדית, גיאומטרית, פלסטית. חופש מחשבתי המאפשר להתרחק מפתרונות בנאליים ונדושים ולהגיע לפתרון עיצובי נכון, מקורי, מותאם בדיוק כמו כפפה ליד. הכרת השפה העיצובית על אפשרויותיה הרבות.
  • הבנה כי המשפט: "היופי הוא בעיני המתבונן" אין לו משמעות בעולם העיצוב. זו לגיטימציה להצדקת כל גחמה עיצובית. תמיד צריך שתהיה יכולת להסביר את התוצר העיצובי. מה הוא משרת, מה הוא תורם לסביבה או למשתמש, למה נבחר פתרון זה ולא אחר. העיצוב הוא תוצאה של חשיבה – לא אותו סוג חשיבה שדרוש לפתרון בעיה מתמטית, אלא חשיבה עיצובית.
  • לעסוק בעיצוב משמעו לעסוק בתרבות. מעצב מקצועי לא יכול שלא להכיר את העולם התרבותי שבו הוא פועל. והעולם הזה רחב הרבה יותר מהכרת כמה "סגנונות" עיצוביים. הוא עולם של אמנות פלסטית, קולנוע, מוזיקה, מורשת אדריכלית מקומית ועולמית. ככלל נוכל להגיד שככל שעולמו התרבותי של מעצב דל יותר, כך תוצריו יהיו פשוטים, שטחיים ודלים יותר.

בין הכישורים הטכניים ניתן למנות:

  • יכולת המעצב לבטא את רעיונותיו, לייצג אותם ולהביאם לידי מימוש, על ידי שליטה באופני הייצוג של התכנון או העיצוב הן כלפי הלקוח והן כלפי הקבלן המבצע – שרטוטים, תכניות, חתכים, חזיתות, מודלים והדמיות, כתבי כמויות וכד'.
  • הבנה במערכות הטכניות המרכיבות את המבנה: סוגי קירות ומחיצות, תקרות, רצפות. חיפויים וריצופים. מערכות אינסטחציה, חשמל, מיזוג אויר, תאורה וכד'. חומרי הבנייה השונים.
  • התעדכנות מתמדת בחידושים בענף. הכרת במקורות הידע הזמינים בתחומי העיצוב והבנייה.
  • הכרת החוקים והתקנים הרלוונטיים.
  • הבנת תהליך הבנייה הכולל, משלב טרום הסקיצה עד לשלב הפיקוח על הבנייה.

מה הקשר בין עיצוב לאתיקה? כאשר אני אומר אתיקה אני מתכוון לאחריות שיש למי שעוסק בעיצוב הסביבה, מתוך הבנה שלסביבה יש השפעה רבה הן על האנשים והן על הסביבה הרחבה יותר. חלק מהערכים שחשוב שיהיו למעצב פנים הם:

  • התייחסות לאספקטים ה"ירוקים" של העיצוב, או ההשפעה הסביבתית ואקולוגית של הפרויקט: יצירת חללים שבאמצעות צורתם והחומרים שמהם הם עשויים יהיו בריאים יותר לאנשים, חסכנים במשאבים ובאנרגיה. במלים אחרות, שיהיו בריאים גם לסביבה וגם לאנשים שמשתמשים במבנה.
  • קבלת אחריות גם אבל לא רק כלפי הלקוח. מתוך אותה הבנה שאנו עוסקים בהתערבות בסביבה, חשוב להבין שישנה אחריות גם כלפי הציבור, שרואה ומשתמש בחללים. ישנה אחריות כלפי מעצבים אחרים, ואחריות גם כלפי מקצוע העיצוב – עיצוב טוב מעלה את המודעות לחשיבות העיצוב האיכותי, עיצוב ירוד או לא מקצועי גורם להיפך.

מהי חשיבה עיצובית? ישנם סוגים שונים של חשיבה. חשיבה עיצובית שונה מדרכי החשיבה הרגילות. כבר אמרתי קודם שקיים יותר מפתרון עיצובי אחד ל"בעיה" נתונה. זה לא כך למשל בדרכי חשיבה אחרות, או בסוגי "בעיות" אחרים. מה שמייחד חשיבה עיצובית הוא, בין השאר, יצירתיות, סקרנות, שילוב של חשיבת מוח ימין ומוח שמאל. היא ניזונה מקבלת פידבק וביקורת ומעבודת צוות, היא מכוונת משתמש.

לא צריך להיוולד עם היכולת הזו. כן צריך לרכוש אותה בתהליך ארוך של התנסות בפרויקטים. במיוחד חשובה ההתנסות בפרויקטים בשלב הלימודים, בהם ניתן לעבור את התהליך בצורה מונחית. התהליך הזה, של התקדמות, קבלת היזון חוזר, חזרה והתקדמות מחודשת ייחודי למקצועות העיצוב. הוא דורש יכולת להפנמת ביקורת ויכולת רבה לביקורת עצמית וחשיבה מחודשת על דברים שכבר קיבלו פתרון.

הסכנה האורבת למי שלא מסוגל לכך היא מיחזור פתרונות קודמים וקבלת תוצאות בנאליות ונדושות. ישנם מעצבים שעבודתם מסתכמת בלחשוב על "סגנון" מסוים, נניח "כפרי" או "קלאסי" ובלהלביש את החלל בהתאם. כאילו קיים איזה מדף עם סגנונות ורק צריך להושיט יד ולבחור מה שבא לנו באותו רגע. עיצוב הוא הרבה יותר מזה.

מרטין מגל - אדריכל

ראש המגמה לעיצוב פנים ביחידה ללימודי חוץ והמשך