עיצוב פנים

עיצוב פנים


היצע עשיר של תחומים, מסלולים וקורסים אשר פונים לקהל רחב שוחר אמנות ועיצוב המבקש לרכושהשכלה תחת מטריה אקדמית המקפידה על סטנדרטים מקצועיים וגישה דידקטית מודרנית מתוך כוונה להבטיח את הצלחת הבוגרים במהלך ועם סיום הלימודים.

המסלול לעיצוב פנים

מועמדים יקרים,
 
 
מטרת המסלול לעיצוב פנים היא להכשיר מעצבי פנים איכותיים, עם שילוב מיטבי של ידע טכני ועיוני ויכולת עיצובית, שיוכלו להשתלב בהצלחה בשוק ולהציע פתרונות עיצוביים נבונים, יצירתיים, מדליקים, מותאמים למקום, טובים לאדם ולסביבה.
בתכנית הלימודים ניתן דגש לבניית בסיס עיצובי איתן כדי להקנות לסטודנטים יכולת ביטוי אישית שתוביל לפתרון עיצובי יצירתי וחדשני, ולהתרחק מהשטחי והבנאלי.
 
בד בבד עם הקניית הערכים העיצוביים, הסטודנטים יתנסו בתהליך התכנוני על כל שלביו, החל משלב החקירה והקונספט ועד לשלב תכניות העבודה והביצוע, וילמדו את הנושאים הטכניים הדרושים בהקשרים הנכונים.
מאמץ רב הושקע כדי שתכנית הלימודים תהיה חווייתית וכיפית - על ידי בחירת צוות המרצים, שילוב סיורים, גיוון בתכנים נושאים טכניים יחד עם נושאים יצירתיים/עיצוביים, עבודה מעשית ועוד.
 
צוות ההוראה מורכב ממעצבים מוכשרים, פעילים בתחומם, מנוסים ובעלי מוטיבציה גבוהה לחלוק בידע שלהם עם הסטודנטים.
אני מאחל לכולכם שתסיימו את הלימודים בהצלחה ותצטרפו לבוגרים שלנו, שרבים מהם השתלבו בשוק העבודה כמעצבות ומעצבי פנים שכירים או עצמאיים.
 
שגית וקנין בלפרמן, אדריכלית ומעצבת פנים
ראש המסלול לעיצוב פנים
וצוות המרצים
 
i close my eyes in order to see” Paul Gauguin

קורסים בעיצוב פנים

מבוא לעיצוב פנים

הכרות עם מושגי היסוד של השפה העיצובית. צורה, צבע, הקומפוזיציה האדריכלית.
תרגילי התנסות בעיצוב דו ותלת – ממדי, אובייקט וחלל, דמות ורקע.
כיצד להפוך רעיון מפשט לביטוי תלת – ממדי תוך הימנעות מתוצאה בנאלית.
הכרת כלי עבודה ואמצעי ביטוי ראשוניים בעולם העיצוב ודרכי השימוש בהם.
 

קורס קונספט

קורס קונספט המשמש כמבוא לכל קורסי הסטודיו – בקורס יילמדו עקרונות קונספט ופרוגרמה.
קונספט הינו הרעיון הראשוני של הפרויקט, ומשמש ככלי שרת בתהליך התכנון. קונספט טוב הוא זה אשר ברור לצופה ועובר כחוט השני בתכנון החלל ואביזריו. במהלך הקורס נלמד כיצד למצוא רעיון ולפתח אותו בהדרגה.
הקורס ילווה במספר תרגילים חוויתיים, אשר יאפשרו לעבור מרעיון לתכנון החלל.
 

קורס הום סטיילינג

חלל מעוצב נקבע על ידי שפה עיצובית מגובשת, כזו שיוצרת את האווירה הנכונה והמדויקת לאותו חלל מסוים. בין שנרצה סלון מרגיע או חדר עבודה מרענן מחשבות ובין שנרצה חנות מודרנית קלאסית או רומנטית, כזו שנוגעת ללב.
במהלך הקורס נפתח את הרגישות הנכונה לשפה עיצובית, נכיר פתרונות יצירתיים שמעניקים לחלל אפקט חזק ובתקציב נמוך ונעודד חשיבה יצירתית על ידי הכרות עם חומרים וטכניקות ביצוע. נושאים כגון צביעה וחיפויי קירות ייחודיים, ריהוט, תאורה תואמת וכמובן אביזרים משלימים הם רק חלק ממכלול רחב יותר אותו נכיר ונלמד.
הקורס יעניק למשתתפיו כלים לביצוע שינויים נכונים ומדויקים לעיצוב ולשדרוג הבית.
עיצוב החלל הביתי, שילוב בין אביזרים, ריהוט, חומרים, טקסטיל, צבעים, תאורה, חיפויים ועוד.
 

מטרות ותוכן קורס הום סטיילינג:

פיתוח חשיבה תכנונית בראיית הום סטיילינג. היכרות עם תחומי ה׳הום סטיילינג׳ והטרנדים בולטים בארץ ובעולם. חשיפה ליוצרים ומעצבים מקומיים. מתן כלים פרקטיים והתנסות הלבשת חלל.
הרצאות על תחומי ההום סטיילינג- טקסטיל, תאורה, נגרות וריהוט, אומנות וחפצי נוי, טיפול קירות/חיפויים, צבע ומחזור.
הרצאות אורח וסיורים – חשיפה ליוצרים, מעצבים וספקים מקומיים (מאזור הצפון)
הכרות עם המוצרים והיכולות של כל תחום.
 
 

קורס קומפוזיציה והבעה גרפית

קומפוזיציה היא האופן בו המרכיבים מוצבים/מחוברים על המצע/בחלל.
שאיפתנו לאיזון מחייבת אותנו ליצור קומפוזיציות טובות.
בקורס נלמד על עקרונות הקומפוזיציה, נלמד רישום והבעה גרפיים של חללים פנימיים (פרספקטיבה, אקסונומטריה, הצללות ועוד).
נלמד על תורת הצבע וכיצד ליישמה בתכנון החלל.
 

קורס שרטוט אדריכלי

שרטוט היא שפה בינלאומית, אשר ניתן לדבר בה בכל מקום בעולם, ללא מילים.
בקורס זה תהיה הכרות עם השפה, נכיר את כלי השרטוט ואת המבטים הדו-ממדיים להבעה
גרפית. הקורס ישמש בסיס לקורס אוטוקאד.

  סדנת תכנון ובניית רהיטים

תכנון חלל כולל חלוקת החלל ועיצובו, עד לפרט האחרון.
במהלך הקורס יתנסו הסטודנטים בתכנון רהיט ולאחר מכן בבנייתו.
מעצב פנים מתנסה במהלך עבודתו בתכנון פרטי נגרות רבים ואביזרים.
 

קורס תכניות עבודה

קורס המשמש מקפצה לעולם האמיתי. בקורס זה נלמד כיצד להפוך את התכנון הקונספטואלי לתכנון מעשי.
בקורס נלמד כיצד להכין סט שלם של תכניות עבודה: תכנית מצב קיים, תכנית הריסה, תכנית בנייה, אינסטלציה, חשמל, אלומיניום, נגרות, מסגרות, כתב כמויות ועוד.
 

סדנת פיתוח עסקי

חשיפת הסטודנטים לעולם העסקי. שינוי חשיבה, רכישת שפה עסקית והבנת הנדרש כדי לפתוח עסק ולהצליח בו , בחשיבה לטווח ארוך. הסדנה מתייחסת למאפיינים הייחודים של בניית עסק בתחום עיצוב הפנים, מכירות ופרזנטציה, התנהלות פיננסית.
 

קורס AutoCAD

תוכנת אוטוקאד משמשת ככלי תכנון ושרטוט אדריכלי. בתוכנה זו משתמשים גם בעלי מקצוע התומכים בתחום עיצוב פנים ואדריכלות, כגון: מודדים, מהנדסי קונסטרוקציה, חשמל ועוד, ולכן חשיבותה גדולה.
התוכנה נפוצה מאוד בארץ וקיימת במרבית המשרדים העוסקים בתחום.
בקורס ניתן דגש על הרגלי עבודה נכונים בתוכנה.
תכני הקורס תומכים ומחזקים את קורס שרטוט, ומביאים לידי ביטוי את שפת השרטוט.
בתום הקורס יוכלו הסטודנטים לשרטט ולהדפיס תכניות דו ממדיות ברמה גבוהה ומפורטת.

קורס SketchUP

תוכנה לבניית מודלים תלת ממדיים דיגיטליים. התוכנה שייכת לחברת .Google תוכנה מאפשרת להבין ביתר קלות את התכנון והעיצוב. התוכנה הינה כלי עבודה, מחד, וכלי יצירת תקשורת בין המעצב ללקוח מאידך.
 

Render  קורס

פעולה המאפשרת להפוך מודל תלת ממדי לתמונה מוחשית. בתוכנה נלמד כיצד להוסיף ומרים, טקסטורות, תאורה ועוד, ולהפיק מבטים פוטוריאליסטיים המחקים את המציאות.
השימוש במבטים אלו מאפשר הבנה טובה יותר של פעולת העיצוב עתידית.
 

קורס  תכנון חדרי רחצה

חדרי רחצה ושירותים דורשים מיומנות וידע שונים משאר חלקי הבית או הבניין. בהגדרתם דובר על ״חדרים רטובים״ שמצריכים גם ידע טכני בנושאים איטום, אינסטלציה ועוד.
הסטודנטים יתנסו בתכנון ובהפקת שרטוטי עבודה מקצועיים של חדרי רחצה. הסדנה כוללת סיור מקצועי.
 

קורס תכנון מטבח

המטבח מהווה היום במקרים רבים את מרכז ולב הבית, והוא לרוב החלל היקר ביותר מבחינת עליות כספיות.
הסדנה תתמקד בהיבט התכנון הפונקציונאלי של המטבח המודרני. בין נושאי הלימוד:
 
עקרונות התכנון של חלל המטבח. מיקום פונקציות המטבח )משטחי עבודה, מקרר, תנור, כיריים, כיור, מזווה וכד׳( בהתאם לנוחות ויעילות העבודה ולאופי המשתמשים . סקירת סוגי
רהיטים, שיטות אחסון, מכשירי חשמל ותאורה. חומרי גמר לריהוט, משטחים ורצפה. הסדנה
כוללת סיור מקצועי.
 

קורס תולדות עיצוב הפנים

האדריכלות כשפה. הקורס יקנה לסטודנטים כלים להבנת השפה האדריכלית לצורך ניתוח מצבים נתונים ותכנון קוהרנטי של חללים. הצגת הסגנונות העיקריים בעיצוב לאורך היסטוריה עם דגש על התקופה המודרנית ואילך, וזיהוי מאפייני השפה האדריכלית המשותפים. צורות,
פרופורציות, קצב, היררכיה, חומרים וצבעים. שימוש נכון בסגנון, ציטוט סגנוני.
 

קורסי סטודיו

קורסי סטודיו מהווים את הלב של תכנית הלימודים. מטרתם פיתוח מיומנויות לניתוח המשימה התכנונית – עיצובית, הצעת פתרונות וניתוחם מהבחינה האסתטית והפונקציונאלית. כמו כן, הקניית היכולת המקצועית לפתח פרויקט החללים, תוך התייחסות והבנה טכנולוגית וחומרית.
לימודים חווייתיים תוך התנסות מעשית רבה בבניית מודלים, סקיצות ושרטוט, בהנחיות אישיות וקבוצתיות, בעבודה אישית ובעבודת צוות, במהלך שיעורי הסטודיו והפרויקטים הסטודנטים יעברו תהליך המדמה את הצפוי בעולם האמיתי – משלבי איסוף המידע והניתוח ועד לשלב שרטוט תכניות העבודה. כמו כן תודגש חשיבות האחדות הין חללי הפנים והמבנה בכללותו.
 
התייחסות למושגים של תרבות, מושגי קבע וארעיות, אוירה ואופי, היחס האינטימי בין האדם לסביבתו הקרובה, קנה המידה האנושי.
במהלך קורסי הסטודיו הסטודנטים ילמדו גם את התפקיד והמאפיינים של מערכות הבניין השונות ואת דרכי שילובן בפרויקט. חשמל, תקשורת, מים, מיזוג אויר ועוד. ויתרגלו בהכנת התכניות והשרטוטים הרלוונטיים (תכנית חשמל, תכנית אינסטלציה ועוד).
 

סטודיו א׳

עיצוב דירות ובתים (חללי מגורים): הסטודיו הבסיסי לכל מעצב פנים, עיצוב ותכנון הבית.
שימוש בכל הידע שנרכש בקורסי המבוא – יכולת עיצובית, יכולת שרטוטית טכנית, יכולת מידול פיזי – ורתימתו לעבודת תכנון ועיצוב בית מגורים.
משלב ראיון הלקוח, דרך גיבוש הקונספט והפרוגרמה והתכנון הראשוני ועד לתכנון הסופי הכולל שרטוטים ומודלים תלת ממדיים. יושם דגש על הכרת עקרונות התכנון למגורים הן מן ההיבט הפונקציונאלי נוחיות, פרקטיות ויעילות( והן ההיבט של הכללים המחייבים חוקים, תקנות ותקנים.
 

סטודיו ב׳

עיצוב ומיצוב חנויות וחללי מסחר: עיצוב פנים בחללי מסחר שונה מאד מעיצוב לחללי מגורים.
עיצוב לחללי מסחר מאפשר פעמים רבות ביטוח מודגש ומוחצן של קונספט, שימוש נועז יותר בחומר, צבע, צורה וכד׳. יילמדו ההבדלים והמאפיינים הייחודיים לתכנון ועיצוב עסקי מזון ומסעדות, חנויות מסחר, אופנה ומשרדים. בין נושאי לימוד: מסחור חזותי, מיצוב ומיתוג,
התנהגות קונים בחנות, בוטיק לעומת חנות רשת. הכרה של מערכות טכניות ייעודיות, תכנון ותאורה ועוד.
 

סטודיו ג׳

התמחות והתמקצעות )פרויקט גמר(: בסטודיו זה כל סטודנט יבחר את התחום בו ירצה להתמקצע ולהתעמק. מגורים, חנות, מסעדה, בית קפה, משרדים, מועדון ועוד.
היקף הפרויקט יהיה נרחב יותר מזה של קורסי סטודיו הקודמים וכך גם דרישות ההגשה הסופית.
 

סיורים מקצועיים:

במהלך הלימודים ייערכו 4 סיורים מקצועיים.
במהלך הסיורים הסטודנטים יתחברו לתעשייה ויבינו את הקשר בין התיאוריה לפרקטיקה.
דוגמאות לסיורים: אולמות תצוגה של כלים סניטריים וחיפויים. אלומיניום, תאורה, מטבחים ועוד.
 

מבנה הלימודים

* ייתכן ויהיו שינויים בתוכנית, בהתאם לדרישות קצועיות/הפדגוגיות
 

מתכונת לימודים:

הלימודים מתקיימים פעמיים בשבוע, בין השעות 17:00-20:15
היקף הקורס: 508 שעות אקדמיות
 

תעודה:

בוגרי הקורס יקבלו תעודת ״בוגר מסלול לעיצוב פנים” מטעם היחידה ללימודי חוץ והמשך האקדמית גליל מערבי.
*קבלת תעודה מותנית ב – 85% לפחות נוכחות בשיעורים ובהגשת עבודות ופרויקטים במהלך לימודים ופרויקט סיום.

מה זה עיצוב פנים?

מה בעצם מסתתר מאחורי הכותרות "עיצוב פנים" או "מעצב פנים"? מראש אתנצל בפני כל מעצבות הפנים – השפה שלנו מקשה בעניין הזה אבל הכוונה לאורך כל המאמר היא כמובן גם למעצבות הפנים. לאחר חיפוש קצר ברשת  מצאתי כמה הגדרות בסיסיות:
  • "עיצוב פנים או אדריכלות פנים הוא תחום התמחות המטפל בתכנון ושינוי חללים פנימיים במבנים."
  • "תהליך העיצוב של חוויית חלל הפנים, באמצעות טיפול במרחב התלת ממדי כמו גם... טיפול במשטחים... נסמך על היבטים של פסיכולוגיה סביבתית, אדריכלות, עיצוב מוצר וריהוט בנוסף לדקורציה מסורתית."
באתר של ASID, אגודת מעצבי הפנים האמריקאית, מצאתי הרחבה להגדרה הבסיסית:
"עיצוב פנים עוסק לא רק בשיפור החזות או האווירה של חללי הפנים, מטרתו גם לייעל ולהפיק את המרב מהשימושים של אותם חללים. גורמים שונים באים לידי ביטוי בדרך לקביעת הפתרון העיצובי. ישנו החלל עצמו – ממדיו ומבנהו, עם האפשרויות והמגבלות שלו. ישנו השימוש של החלל – לעבודה או פנאי, אירוח או תפילה, ריפוי או למידה. ישנה המשמעות של החלל, מה הוא מסמל – אם זה עוצמה, סמכות, חוכמה, השגיות, עליזות או שלווה. ישנם שיקולים פרקטיים, כגון נגישות, כמות תאורה, אקוסטיקה, אפשרויות ישיבה ומקומות אחסון. ישנם שיקולי בריאות ובטיחות, התחשבות בצרכים מיוחדים ועוד."
אז אם הגענו להסכמה מסוימת לגבי המינוח "עיצוב פנים", מה זה אומר לגבי "מעצב פנים"? מי יכול להיקרא "מעצב פנים"? האם כל מי שבוחר טפט חדש הוא מעצב פנים? אמנם הוא עסק בעיצוב פנים, אבל האם פעולה זו הפכה אותו למעצב פנים?
בישראל אין חוק המגדיר מיהו מעצב פנים. בניגוד למקצועות כמו נניח עו"ד, רופא, מהנדס או אדריכל, בהם ברור שמי שנושא בתואר עבר מסלול מסוים ואם אדם מתחזה ניתן להעמידו לדין, המצב כאן שונה. כי כעקרון כל מי שלמד קורס ערב בן שלושה חודשים יכול לקרוא לעצמו "מעצב פנים".
לכן השאלה הרלוונטית צריכה להיות: מה צריך שיהיה במעצב פנים, ז"א, מה צריך שיהיו ידיעותיו, כישוריו, יכולותיו. אבל כדי לענות על השאלה הזו כדאי שנבחן קודם מהם תחומי העיסוק של מעצבי הפנים, במה בעצם הם מתעסקים.
מעצבי פנים עוסקים בעיצוב חללים במובן הרחב ביותר. אם אדריכל עוסק בעיצוב הסביבה במובן המקיף ביותר, מעצב הפנים עוסק בעיצוב הסביבה שבתוך מבנה, קיים או מתוכנן. היקף ההתערבות שלו יכול לנוע על פני הסקאלה שבין עיצוב פריט קטן, רהיט או אביזר ועד לתכנון הכולל של פנים בית, בניין משרדים או מרכז קניות.
השימוש המיועד עשוי להיות בית מגורים, חנות, משרדים, מסעדה או בית קפה, מועדון, תערוכה, מבנה ציבור, ריהוט, אביזרים, תפאורה, מטבחים ועוד.
וכעת, סופסוף, אחרי שהבנו קצת במה מתעסק מעצב הפנים, נוכל לנסות להגדיר מהן "דרישות התפקיד".
דבר ראשון, חשוב להבין שיש הרבה מאד מן המשותף בין מקצועות וענפי העיצוב השונים. עיצוב גרפי, עיצוב מוצר, עיצוב אופנה, עיצוב פנים וכד'. בכולם תהליך העבודה דומה: קיימת דרישה או רצון או צורך שצריך למצוא לו פתרון עיצובי.
בניגוד למקצועות מדעיים יותר, הפתרון אליו מגיעים אף פעם איננו הפתרון היחיד האפשרי או הפתרון "הנכון" היחיד. הפתרון או התוצאה העיצובית צריכים להיות נכונים למטרות שהוגדרו, במסגרת הזמן שהוקצבה לכך. תתבוננו לרגע בכסא עליו אתם יושבים, או במקלדת שמולכם, במסך, בחדר. גם מבלי לראות אותם אני יכול להגיד לכם עליהם שני דברים: הם אינם הפתרון היחיד האפשרי כדי למלא את תפקידם, והם היו יכולים להיות טובים יותר אם היו ממשיכים לחשוב, לתכנן ולעצב אותם.
תהליך העבודה בעיצוב פנים כולל בין השאר שלבים של ניתוח דרישות וצרכים, ניתוח המקום על מגבלותיו והזדמנויותיו, בניית קונספט התומך במטרות, ורק לאחר מכן עיצוב הפתרון הצורני המתאים והנכון בשיתוף פעולה הדוק עם הלקוח. שלבים דומים קיימים בתחומי העיצוב האחרים.
לאחר שהתהליך הובן, ניתן לנסות לאפיין אילו תכונות צריך שיהיו למי שאמור להוביל את התהליך הזה:
כישורים, יכולות וידע עיצוביים וטכניים, אתיקה, ומעל הכל יכולת לחשיבה עיצובית.
כישורים עיצוביים הם אותם תחומים המשותפים או משיקים לתחומי העיצוב השונים, בעיקר:
  • יכולת בניית קומפוזיציה נכונה, גם דו ממדית וגם תלת ממדית (באמצעות צורה, צבע, תאורה, קצב ועוד), יכולת גיבוש קונספט עיצוב רעיוני ו"תרגומו" בצורה מתוחכמת ולא שטחית לשפה תלת-ממדית, גיאומטרית, פלסטית. חופש מחשבתי המאפשר להתרחק מפתרונות בנאליים ונדושים ולהגיע לפתרון עיצובי נכון, מקורי, מותאם בדיוק כמו כפפה ליד. הכרת השפה העיצובית על אפשרויותיה הרבות.
  • הבנה כי המשפט: "היופי הוא בעיני המתבונן" אין לו משמעות בעולם העיצוב. זו לגיטימציה להצדקת כל גחמה עיצובית. תמיד צריך שתהיה יכולת להסביר את התוצר העיצובי. מה הוא משרת, מה הוא תורם לסביבה או למשתמש, למה נבחר פתרון זה ולא אחר. העיצוב הוא תוצאה של חשיבה – לא אותו סוג חשיבה שדרוש לפתרון בעיה מתמטית, אלא חשיבה עיצובית.
  • לעסוק בעיצוב משמעו לעסוק בתרבות. מעצב מקצועי לא יכול שלא להכיר את העולם התרבותי שבו הוא פועל. והעולם הזה רחב הרבה יותר מהכרת כמה "סגנונות" עיצוביים. הוא עולם של אמנות פלסטית, קולנוע, מוזיקה, מורשת אדריכלית מקומית ועולמית. ככלל נוכל להגיד שככל שעולמו התרבותי של מעצב דל יותר, כך תוצריו יהיו פשוטים, שטחיים ודלים יותר.
בין הכישורים הטכניים ניתן למנות:
  • יכולת המעצב לבטא את רעיונותיו, לייצג אותם ולהביאם לידי מימוש, על ידי שליטה באופני הייצוג של התכנון או העיצוב הן כלפי הלקוח והן כלפי הקבלן המבצע – שרטוטים, תכניות, חתכים, חזיתות, מודלים והדמיות, כתבי כמויות וכד'.
  • הבנה במערכות הטכניות המרכיבות את המבנה: סוגי קירות ומחיצות, תקרות, רצפות. חיפויים וריצופים. מערכות אינסטחציה, חשמל, מיזוג אויר, תאורה וכד'. חומרי הבנייה השונים.
  • התעדכנות מתמדת בחידושים בענף. הכרת במקורות הידע הזמינים בתחומי העיצוב והבנייה.
  • הכרת החוקים והתקנים הרלוונטיים.
  • הבנת תהליך הבנייה הכולל, משלב טרום הסקיצה עד לשלב הפיקוח על הבנייה.
מה הקשר בין עיצוב לאתיקה? כאשר אני אומר אתיקה אני מתכוון לאחריות שיש למי שעוסק בעיצוב הסביבה, מתוך הבנה שלסביבה יש השפעה רבה הן על האנשים והן על הסביבה הרחבה יותר. חלק מהערכים שחשוב שיהיו למעצב פנים הם:
  • התייחסות לאספקטים ה"ירוקים" של העיצוב, או ההשפעה הסביבתית ואקולוגית של הפרויקט: יצירת חללים שבאמצעות צורתם והחומרים שמהם הם עשויים יהיו בריאים יותר לאנשים, חסכנים במשאבים ובאנרגיה. במלים אחרות, שיהיו בריאים גם לסביבה וגם לאנשים שמשתמשים במבנה.
  • קבלת אחריות גם אבל לא רק כלפי הלקוח. מתוך אותה הבנה שאנו עוסקים בהתערבות בסביבה, חשוב להבין שישנה אחריות גם כלפי הציבור, שרואה ומשתמש בחללים. ישנה אחריות כלפי מעצבים אחרים, ואחריות גם כלפי מקצוע העיצוב – עיצוב טוב מעלה את המודעות לחשיבות העיצוב האיכותי, עיצוב ירוד או לא מקצועי גורם להיפך.
מהי חשיבה עיצובית? ישנם סוגים שונים של חשיבה. חשיבה עיצובית שונה מדרכי החשיבה הרגילות. כבר אמרתי קודם שקיים יותר מפתרון עיצובי אחד ל"בעיה" נתונה. זה לא כך למשל בדרכי חשיבה אחרות, או בסוגי "בעיות" אחרים. מה שמייחד חשיבה עיצובית הוא, בין השאר, יצירתיות, סקרנות, שילוב של חשיבת מוח ימין ומוח שמאל. היא ניזונה מקבלת פידבק וביקורת ומעבודת צוות, היא מכוונת משתמש.
לא צריך להיוולד עם היכולת הזו. כן צריך לרכוש אותה בתהליך ארוך של התנסות בפרויקטים. במיוחד חשובה ההתנסות בפרויקטים בשלב הלימודים, בהם ניתן לעבור את התהליך בצורה מונחית. התהליך הזה, של התקדמות, קבלת היזון חוזר, חזרה והתקדמות מחודשת ייחודי למקצועות העיצוב. הוא דורש יכולת להפנמת ביקורת ויכולת רבה לביקורת עצמית וחשיבה מחודשת על דברים שכבר קיבלו פתרון.
הסכנה האורבת למי שלא מסוגל לכך היא מיחזור פתרונות קודמים וקבלת תוצאות בנאליות ונדושות. ישנם מעצבים שעבודתם מסתכמת בלחשוב על "סגנון" מסוים, נניח "כפרי" או "קלאסי" ובלהלביש את החלל בהתאם. כאילו קיים איזה מדף עם סגנונות ורק צריך להושיט יד ולבחור מה שבא לנו באותו רגע. עיצוב הוא הרבה יותר מזה.