מסע אל עולמות הגוף

מסע אל עולמות הגוף


 

להקשיב לגוף

צוללת משוכללת עם רופאים נועזים ובתוכם ראקל וולש המהממת, מנווטת דרכה באינספור מנהרות ומערות פנימיות, זרמים וצבעים מתחלפים, הרפתקאות...
עד היום זכור לי סרט המדע הבדיוני הראשון שראיתי בילדותי..מזמן. היו אלה מדענים שהתנדבו למזער עצמם, כדי להגיע מבפנים אל ראשו של מדען יקר ערך אשר קריש דם חסם את מוחו, כדי להשיבו לחיים.
היום יש אינספור אמצעי הדמיה שעושים את העבודה, לעומת זאת למזער אנשים עדיין מצליחים רק בקולנוע. אך מאז ומתמיד ישנה לנו האפשרות להיכנס בעזרת קרן דקה ועדינה להפליא של מודעות חושית אל תוך עולמות הגוף שלנו.
מודעות זו נעזרת במגע, בתחושות פנימיות, בהקשבה לרטטים, בנשימה, ובדמיון אשר מחבר כל פיסת ידע מבחוץ ומבפנים לכדי תמונה שיש בה משמעות.
אחת הדרכים שפותחו דרך מודעות אישית חוויתית ללמוד את סודות הגוף היא BODY.-MIND-CETERING. שפיתחה בארה"ב בוני ביינברידג' כהן.
המדיום העיקרי איתו עובדים ב-®BMC הינו Embodiment, או בעברית: הפנמה גופנית או הגפנה. התהליך משלב למידה אינטלקטואלית של עקרונות אנטומיים, פיזיולוגיים, התפתחותיים ופסיכולוגיים מתוך הרפואה המערבית, עם התנסויות חווייתיות דרך דמיון מודרך, נשימה, תנועה, קול ומגע. בצורה כזו אנו עוברים תהליך בו ידע הופך לידיעה פנימית.
דוגמה קטנה:
בילדותי [שוב] הביאו לכיתה דגם כדי להסביר את פעולת הנשימה.
אתם יכולים לנסות להכין בבית:  מסירים תחתית של בקבוק שתייה ומצמידים במקומה יריעת בלון [שקרענו] בעזרת גומייה, כך שתהייה מתוחה למדי. אל פיית הבקבוק משחילים בלון נוסף שאת פייתו הפתוחה מותחים ומחזקים בעזרת גומייה, סביב פנים פיית הבקבוק. כעת, אם נמשוך בתחתית הגמישה נגלה כי הבלון בקצה השני מתמלא, ואילו כשנדחוף אותה כלפי פנים הבלון בפייה יתרוקן בקול נשיפה. פעם לימדו כך!
אך מעולם לא חיברו זאת אלינו, כאילו פעולת הנשימה מתרחשת לה אי שם בין כותלי מעבדת ביה"ס. 
אתם יכולים להמשיך את הניסוי כדי להבין איך פועלת הסרעפת שלכם.  בעמידה נינוחה ומאוזנת, החזיקו שתי כפות ידיים אחת מעל האחרת, בצורה כיפתית, בערך מול הסרעפת שלכם  [מתחת ללב, מעל הטבור.] בהחזקה זו המרפקים יהיו שמוטים מעט ונמוכים מכפות הידיים. הפנו תשומת לב לנשימה וכשאתם חשים אותה ברור, בעת שאיפה –הכנסת אוויר דחפו מעט את כפות הידיים הקמורות כלפי מטה- הן יתרחבו מעט, המרפקים יעלו ויפתחו לצדדים. בנשיפה אפשרו לידיים לחזור למצבן הקודם. זהו דימוי של ירידת הסרעפת [הבלון בתחתית הבקבוק] ופתיחת הצלעות בשאיפה המרחיבה את איזור הריאות ובשל הפרשי לחץ [הסבירו לילדים מה זה] מאפשרת כניסת אוויר. אחריה באה הנשיפה ומחזירה הכל למצב הרפוי.
וכעת אתם יכולים להתחיל לחוש זאת בתוך הגוף ממש מול הידיים שלכם!!
 
אחד השילובים היפים שנוצרו בין מזרח ומערב הוא אפליקציות של BMC ויוגה. בארץ מלמדת זאת מיכל ירקוני, שהיתה לי זכות להיות תלמידה ואסיסטנטית שלה.
יוגה יוצרת מעבדה אישית לחקירה פנימית של ההוויה הגוף-נפשית-רוחנית. BMC
נותנת לאנשים מתרבות המדע המערבי, אופנים ליישום החקירה היוגית בשפה זמינה
ואוטנטית. גם מטרות רבות משותפות ליוגה ולBMC  - כמו יציאה מתוך דפוסי תנועה גופנית נפשית מוגבלים אל עבר יותר חופש ובחירה – תהליך של ריפוי וצמיחה.
 
ברשימה קצרה זאת לא נביא מקרים מדהימים של ריפוי . זו רק הזמנה להתפעם מהעושר הנגלה לנו כאשר אנו מפנים מבט ממש אל תוך גוף נושם ונע שהוא שלנו, שהוא אנחנו.
דרך התרגול באופן הזה הגוף מתגלה כהולוגרמה .
בכל פעם שקרן ההתבוננות שלנו מאירה מערכת, איבר, או עיקרון תנועתי, הוא נפרש ומתגלה בבהירות עדינה, מקרין ומשפיע על ריקוד הגוף-נפש כולו. אינו מסתיר דברים אחרים שנמצאים שם, אלא נותן להם רקע וחיבור. התחושה המתלווה לתרגול היא של גילויים מפתיעים, משמחים ומענגים , ושל הופעת תובנות על יציבת הגופנפש שלנו בחיים.
הגוף הופך להיות המורה שלנו. אין זה רק הגוף ככלי משרת למאוויינו. גם אין זה רק הגוף המבטא את הלכי רוחנו, שניתן לקרוא בו כבספר פתוח את מה שאנו נמנעים מלומר. זהו גוף שהוא מארג של תבונה ללמוד ממנה  ואנו לומדים לרחוש לה כבוד.
דרך מפגש כזה, קשה לא להוקיר את עצמנו בפשטות ובישירות. גם כשיש בנו ליקויים, ולמי אין, חכמת הגוף השלם מציעה תמיכה נדיבה, כך שניתן לנו לחוות את שלמותנו, ואת דרכנו הפתוחה. 
 
 
כתבה: אסתי אור ים