קורס פוטותרפיה

קורס פוטותרפיה


פוטותרפיה- טיפול באמצעות צילום

הרחבת ארגז הכלים לאנשי חינוך וטיפול
 
מנחה: נטלי בן ישראל
 

רקע:

הצילום מאפשר תיעוד של היסטוריה אישית למרבית האנשים. התמונות יכולות ליצור חיבור וקרבה בין אנשים ומאפשרות “דיבור” הרבה יותר רהוט ומשכנע, לעומת מילים. מה שיכול להוביל לגילויים אישיים על ידי המשכיות החוויה בצורה אחידה ורציפה.
טכניקות בפוטותרפיה עושות שימוש בצילומי הסטילס ואלבומי התמונות של המטופל וכן בצילומים שלו שצולמו בידי אחרים )וברגשות, זיכרונות ומחשבות שתמונות אלו מעוררות(, כדרך להעמקת והגברת התקשורת התרפויטית, באופנים שאינם ניתנים לביטוי באמצעות מילים )או שיקוף עצמי פנימי( בלבד. הפוטותרפיה צמחה מתוך הכרה באיכות ובערך של מדיום הצילום, הנובעים ממקומו בתוך החברה המודרנית וחלקו המכריע בעיצוב של דימוייה.
 
מטרת הפוטותרפיה היא להפוך את הצילום לכלי טיפולי רב ערך, שניתן באמצעותו לעבוד עם אוכלוסיות שונות. הצילום ככלי טיפולי מסייע לעקוף הגנות, ליצור תקשורת לא מילולית ולהגברת תחושת השליטה אצל המטופל. הוא מהווה גירוי אפקטיבי לאלו המתקשים עם דחיית סיפוקים ויכול לעזור בשיפור הדימוי העצמי. פוטותרפיה נחשבת כיום תחום בתוך המכלול של הטיפול באומנות. השפה הצילומית היא קרש קפיצה לדיאלוג עם תחומים אומנותיים נוספים.
 

מטרות הקורס:

התכנית משלבת לימודי תיאוריה ומעשה בכיתה. שימוש במצלמת סטילס ותוצריה בשילוב אמנויות. מפגשים בהם הסטודנטים מתנסים בתהליך אישי, קבוצתי וויזואלי מעמיק, המאפשר התפתחות אישית משמעותית.
 

קהלי היעד:

אנשי חינוך, מטפלים, יועצים חינוכיים, ולקהל הרחב המעוניין להרחיב ולהעשיר את ידיעותיו
 
* קורס זה הינו העשרה בלבד ואינו מכשיר סטודנטים לעבוד כמטפלים באומנות.
* חומרי עבודה לשימוש במהלך הלימודים אינם כלולים בשכר הלימוד.
 

מבנה הקורס:

120 שעות אקדמיות. יום בשבוע
 

דרישות הקורס

  • נוכחות חובה והשתתפות פעילה בסדנאות המעשיות בכיתה.
  • עריכת “יומן רשמים” מצולם לאורך כל השנה.
  • מטלות קריאה, צפייה וצילום
  • עבודת גמר להגשה– ניתוח רטרוספקטיבי על התהליך האישי שכל סטודנט עבר לאורך השנה.
 

פירוט הנושאים הנלמדים:

פורטרט עצמי

לצילום היכולת להיות אמצעי לשחזור ויצירה מחדש של המראה של המטופל, עד לכדי שיפור הדימוי העצמי שלו והתפיסה החברתית שלו. דרך הצילום אנו יכולים להציג את עצמנו – הפנטסיות שלנו, תחושות, רגשות, כמו גם את גופנו ומערכות יחסים.
 

המסכות שלי

כפי שהבעות פנינו משתנות, כך מסכות שונות יכולות לייצג חלקים שונים של העצמי. יצירת סדרת מסכות וצילומם המבוים, מאפשר אינטגרציה בין חלקים שונים אלו ומהווה הזדמנות לבודד חלקים מסוימים על מנת להתבונן בהם לעומק ולבחור אילו לזנוח ואילו לאמץ.
 

האלבום המשפחתי

במצבים בהם למטופל ולמטפל תחושה כי חלק מהחומרים המודחקים, קשורים ביחסים משפחתיים. האלבום המשפחתי מכיל אינפורמציה רבה על הערכים והקשיים האישיים – תרבותיים. כל תמונה מספרת סיפור ובעלת היכולת להחזיר את המטופל לרגע ספציפי בזמן, להזכיר לו זיכרונות וחוויות שנמצאות כרגע מחוץ למודעות. בעזרת הצילום אנו יכולים לשחזר דברים שנשכחו או שאבדו לנו.
 

יחסים בינאישיים

צילום הוא אירוע חברתי בו אדם אחד מתמקד באדם שני. המרחק בין הצלם למצולם שלו מתקצר. צילום יכול לשמש כלי למפגשים אנושיים, לעזור ליזום קשרים, יחסים או עניין משותף. צילום מצריך אינטראקציה עם המציאות החיצונית ואנשים נוספים ומאפשר ליצור יחסים בינאישיים ממרחק בטוח, בסיטואציות שעלולות בדרך כלל להיתפס על ידי המטופל כמאיימות, ללא הצילום כמתווך. המצלמה והצילומים עוזרים להעריך ולשפוט את המציאות החיצונית של המטופל. ובו בעת מאפשרים דרך לפיתוח התבוננות קשובה יותר של המטפל כלפי המטופל שמולו. הצילום משמר ומשפר את כוחות ההתבוננות שלנו, הוא מביא עימו תמורה פסיכולוגית של כוח הראייה שלנו.
 

התמונה המצולמת

השימוש בתמונה המצולמת במהלך הטיפול מאפשרת העלאת חומרים משקפים, במצב בו למטופל יש חסימה או הדחקה של נושאים מסוימים. לעומת השפה הוורבאלית, הסימבוליות והערכות של הצילומים, פחות מוגנות ובכך מתאפשרות דרכים רבות יותר לאינטרפרטציה. חיפוש אחר משמעויות שונות של המטאפורה הויזואלית, מעודדות את המטופל להרחיב את יכולת הראייה שלו. התפתחות הראייה והתחושות העולות ממנה, מאפשרת למטופל להרחיב את ההסתכלות על עולמו ולמצוא את מקומו שם.
 

מהצילום למילה

כתיבה אינטואיטיבית וספונטאנית לנוכח הגירוי הוויזואלי של התמונה המצולמת. בדומה לתרפיה בדרמה וסיפור, לתמונות היכולת לספר סיפורים ובכך להבהיר את המסתתר מאחוריהן, כשהיותן מורכבות ועשירות, רק מחזק את כוחן לתת ביטוי למחשבות ורגשות באופן מלא יותר.
הצילום מהווה תמריץ משמעותי ליצירת משמעות אישית לנושא המטופל.
הצילום מהווה מטאפורה המאפשרת להיכנס לתוך העולם הוויזואלי של המטופלים ולחוות את חוש המציאות שלהם, כמו גם לאפשר למטופלים עצמם להגיע לייצוג יותר מציאותי של עצמם.
 

תעודה:

בוגרי הקורס אשר יעמדו בדרישות הקורס יקבלו תעודה מטעם היחידה ללימודי חוץ ולימודי המשך במכללה האקדמית גליל מערבי.