קורסים בתיאטרון

קורסים בתיאטרון


 

תיאור הקורסים הנלמדים בחוג לתיאטרון

אנטומיה

חשיפת האנטומיה של גופנו וכיצד הוא בנוי. הכרה פונקציונאלית של העצמות והשרירים. הכרת האיברים הפנימיים ופעולתם מבחינה פונקציונאלית. נגיעה בחלק הפתולוגי של האיברים (מצגת תמונות להמחשה). הבנת כיצד תפקוד איבר אחד תלוי באחר. (לא יינתן בתשע"ז)                                                                                                                                        
 

גוף ותאוריות ריקוד ומופע

                                                                                                                  
שילוב בין לימודי ריקוד, לימודי מופע ותיאוריות ביקורתיות. חומריות הגוף והערכתו באמצעות תיאוריות ביקורתיות ותרבותיות בשדה המחול והמופע. התמקדות בפרקטיקת ריקוד ומופע עכשוויות.
 

גילומם של שסעים חברתיים ופוליטים בתאטרון הישראלי

בחינת הזיקות שבין הרפרטואר התאטרון בישראל ובין שסעים של החברה הישראלית. נושאי הקורס: שסעים בחברה הישראלית וגילומם בתאטרון. ערבים-יהודים באמנויות הסיפוריות (תאטרון, קולנוע, טלוויזיה וסיפורת) (תמצית). הבעיה העדתית בתאטרון הישראלי. חילונים-דתיים בתאטרון הישראלי.
 

היבטים בשילוב מחול ואמנויות (סמינריון)

בחינת מגוון יחסי הגומלין בין מחול והאמנויות כסוגה ייחודית. חקירת היבטים וסוגיות העולים מהמפגש בין מחול והאמנויות. דיון בפעולה ההדדית בין מחול ואמנויות. ריקוד וציור - מיזוג וגבולות עבירים.  תאטרון, תנועה ומחול. מחול וטקסט - עם המילה ובלעדיה. וידאו-דאנס והגוף הרוקד. (לא יינתן בתשע"ז)
 

היבטים חברתיים בחקר האמנויות

הקורס מפגיש עם דילמות בחקר האמנויות על-פי אנתולוגיה של מאמרים. בין השאלות העולות נמצא כפירה בצורך במחקר, גישות המדגישות את הקוגניטיבי, אחרות את האמוציונאלי, גישות תרפויטיות מול גישות דידקטיות, גישות מבדלות-קנוניות מול גישות הכוללות אמנויות פופולאריות במאגר המחקר, גישות פמיניסטיות המציעות דרכי קריאה ופרשנות חדשות, גישות אוניברסאליות מול גישות לוקאליות.
 

היסטוריה של המחול התיאטרלי במערב

הכרת פרקים חשובים ברצף ההיסטוריה של המחול התיאטרלי במערב, מתקופת הרנסנס ועד
היום. שכלול יכולת ההתמצאות בהבדלים האסתטיים בין סוגות וסגנונות ריקוד.הכרת אמנים וריקודים נבחרים המייצגים תקופה, סוגה או סגנון.
 

המחזה הקהילתי כסיפור

רכישת ידע ותרגול בעקרונות יסוד בטיפול בדרמה ובמחזה הקהילתי לצד הבנת הסיפור הקהילתי ככלי
ליחיד ולקבוצה היוצרת בקהילה
 

הנחיית שחקנים

להפגיש את  התלמידים עם רזי אמנות המשחק ולהכשירם ברמה הבסיסית למלאכת המשחק.
לפתח תפיסות ביקורתיות תוך התנסות וצפייה בעבודתם של אחרים. לשכלל את יכולתם של התלמידים לעבודה בתוך אנסמבל (הקשבה, יצירה משותפת וסקרנות לעולמו של האחר). ליצור היכרות של התלמידים עם מפרט של משימות ותרגילים בתחום המשחק, משחקי תאטרון וטקסטים דרמאטיים.
 

הקניית יסודות המשחק לשחקן בקהילה ובבית הספר

מטרת הקורס להפוך את ההתנסות האישית במשחק, לכלי דידקטי ללימוד משחק המאפשר לסייע לשחקן החדש להתגבר עם מעצורים ועכבות ולרכוש בסיס במיומנויות המשחק, במטרה להכשיר 'שחקן יצירתי' מתוך התנסות בתהליכים קבוצתיים וחוויה של הנאה וסיפוק. השיעור בנוי מיחידות התנסות ולימוד עיוני להסברת והדגמת שיטת העבודה, מבנה מערך הפעלה.
 

התיאטרון הפוליטי

הקורס סוקר את התפתחות התאטרון הפוליטי לאור תפישות שונות בחקר התאטרון. מראשית התאטרון היווני העתיק נתפש מדיום התאטרון כ"פוליטי", אולם רק משלהי המאה התשע עשרה, עם עליית הסוציאליזם והגישה המרקסיסטית לאמנות, החל המחקר לסווג, לקטלג ולנתח באופן שונה את סוגיו וזרמיו השונים והמגוונים של התאטרון הפוליטי.
הקורס יסקור את התפצלות מחקר התיאטרון הפוליטי, בין שני שדות עיקריים שבקרבם מתפתחות סוגות תאטרוניות שונות. השדה הראשון הוא התיאטרון המקצועי, הממוסד, המתבצע עם שחקנים מקצועיים, שבמרכזו ניצבות מטרות אמנותיות ומחזה כתוב. בשדה זה יסקרו בעיקר דוגמאות המייצגות את הקורפוס הקנוני. השדה השני הוא התיאטרון החברתי, הכולל סוגות תיאטרון שונות המתבצעות באמצעות לא-שחקנים, בהן התיאטרון הקהילתי, תיאטרון המדוכאים, וסוגי מופע שונים העונים להגדרתו של באז קרשאו (Kershaw) את "המופע הרדיקלי" ככלי עבור המדוכאים לשחרר את עצמם ממבנה יחסי הכוח במציאות הכופה עליהם דיכוי.  
כמו כן, יסקור הקורס את תולדות התאטרון הפוליטי בישראל בשני שדות אלה ואת המחקר אודותיו. (לא יינתן בתשע"ז)
 

התנסות בהפקות בבית ספר תיכון

תהליך עבודת הבמאי : הפרשנות למחזה, תפיסה בימתית, בחירות אמנותיות, מקורות השראה של יוצרים ועבודה עם שחקנים. עבודת הדרמטורג : המחזה ומרכיביו עיבוד הטקסט, הקשר בין העיבוד לאמירה ולרעיון המרכזי. עבודת התפאורן : מאפייני המקום, דימוי מרכזי, שימוש באביזרים, שימוש השחקנים בתפאורה. מעצב התלבושות : מאפייני הסגנון שנבחר קשר בין התלבושות לרעיון המרכזי ולפרשנות הבימתית. עבודת המפיק : תהליך העבודה, קבלת החלטות, קשר עם גורמי חוץ. מעצב התאורה : סוגי תאורה, סגנונות תאורה, הקשר בין התאורה לפרשנות הבימתית וסגנון ההפקה. מעצב המוסיקה : סוגי מוסיקה והתאמתם להפקה אפיון דמויות, מקום, זמן ותרבות ע״י המוזיקה. תנועה וכוראוגרפיה : מאפייני התנועה התנועה כמייצגת מקום, זמן ותרבות התנועה כמעצבת מערכות יחסים, אמירה, דימוי בימתי. 
 

טכניקת הבלט הקלאסי

הכרות עם טכניקת הבלט הקלאסי. הקניית ידע בסיסי של השפה המקצועית. ארגון הגוף הרוקד על בסיס המתודה הקלאסית. שיפור מיומנויות טכניות.
 

טקסים וחגים בבית הספר

החלק האומנותי במופע:  מהו המסר ? כיצד בונים סטייטמנט, רעיון מרכזי למופע, קונספציה בימתית עבודה על מיזנסצנה, טקסט, כתיבה, בחירת חומרים, עיבוד, יצירת עניין וסקרנות, חלוקה לסצנות, ביטים. חלק ב׳ : החלק הטכני במופע: מי המשתתפים, היכן מתקיים המופע, בנית לו"ז, רשימת משתתפים, חלוקת תפקידים, פרסום, קהל יעד, תקציב, הפקה: אישורי מהנדס, משטרה, הגברה ותאורה : בנית מפרט, הכנת לוח חזרות, סוגי פנסים ותפקידם, סאונד מתאים למופע.
 

יסודות במחול מודרני על בסיס ניתוח תנועה לאבאן

קורס זה בנוי על הטכניקה והתיאוריה של המחול המודרני בסגנונות קאנינגהאם-לימון וניתוח תנועה לאבאן. הדגש הוא על אינטגרציה אנטומית, יעילות וקינסתזיה יחד עם ביטוי אומנותי.
מטרת הקורס: לבחון וללמוד את התנועה המעשית באופן שיוביל לשכלול יכולות ביצוע, תפישה חזותית וקינסתטית והרחבת אוצר המלים התנועתי.
לפתח ידע מעשי של עקרונות העבודה הגופנית הנמצאים בבסיס טכניקות המחול המודרניות לימון-קאנינגהאם וניתוח תנועה לאבאן, כבסיס לשכלול יכולות ביצוע מחוליות.
לפתח זריזות, באלאנס, כוח, סבילות, גמישות וקואורדינציה- המביאים יחדיו לשכלול היעילות הגופנית.
 

יסודות הבימוי בתאטרון החינוכי ובתאטרון הקהילתי

השיעור לוקח בחשבון התמודדויות ייחודיות בעבודה עם שחקנים מקצועיים ושאינם מקצועיים ובסביבות תיאטרוניות שאינם הבמה הקונבנציונאלית. ה"מגבלה" הופכת ליתרון הן בתכנים והן באסטטיקה הבימתית ומובילה  ליצירת תאטרון מרגש ונוגע. בחיפוש אחר דרכים ליצור שינוי, תהליכים ומעורבות בקהילה, נוצרו מודלים תיאטרוניים ייחודיים ומגוונים, כדוגמת מופעי תאטרון בסביבה אותנטית ,(site specific) תאטרון וחגיגות רחוב, תאטרון אימפרוביזציה בשיתוף הקהל ועוד. השיעור יערוך הכרות עם המודלים השונים ע"י חשיפה לחומרים עיוניים, צפייה בחומרים ויזואליים בתחומים: site specific, תאטרון רחוב, תאטרון פורום והתאטרון 'השקוף' של אוגוסטו בואל, תאטרון מסע, תאטרון תעמולה ועוד, ויאפשר לתלמידים התנסות מעשית ביצירת סגנונות ומודלים משלהם  וביצועם לפני קהל.

 יסודות המשחק ותאטרון התנועה

למידת מושגי יסוד בדרמה ובתיאטרון. רכישת יסודות המשחק ושילובם באומנות תיאטרון התנועה. הכרת תורות משחק שונות מתוך התנסות בפועל. פיתוח מבע אישי המשלב חומרי גלם יצירתיים מתחום התנועה והתיאטרון.
 

כתיבה מדעית

תלמידי הקורס יתרגלו שתי גישות לסיכום של מחקר תאטרוני (כולל תאטרון מחול): "שאלת מחקר" ו"חקר הצגה", וגם אפשרויות משולבות. הקורס יכלול קריאה של דוגמאות נבחרות והתנסות מודרכת בכתיבתו של תרגיל מורחב. אתר הקורס יכלול מאמרים מדגימים ועבודות לדוגמא.
 

לכל אחד יש סיפור - מאיפרוביזציה לטקסט פרפורמטיבי-יצירת טקסטים בתהליך קבוצתי

תלמידי הקורס יחוו תהליך של קבוצת תאטרון קהילתי הכותבת את הנרטיב שלה, ויצרו (יכתבו) טקסטים מתוך תהליך קבוצתי דמוקרטי. נושאי הקורס: דרמטורגיה של המחזה הקהילתי. העצמה וטיפול עקיף ביצירה: אוטו-אתנו-גראפית, לבמה.טקסט וקונטקסט – האם יש חוקיות לכתיבה הדרמתית לבמה?כל אחד יכול - כתיבה אישית.כתיבה קבוצתית.
 

מאלתור לקומפוזיציה: שילוב תנועה ויסודות של אמנות פלסטית

התנסות בתהליכי עבודה מאלתור ועד ליצירה בנויה. התמקדות בתהליכי עבודה אישית. התמודדות עם משובים של המנחה והעמיתים לקבוצה כחלק מתהליך למידה. התנסות בעבודה תנועתית מתוך נקודת מוצא פלסטית.  הרגלי עבודה ומחויבות אמנותית. (לא יינתן בתשע"ד)
 

מבוא לדרמה ולתאטרון

מושגי יסוד בחקר המחזה וההצגה. תרגיל בקריאה, בפרשנות בימתית ובצפייה בהצגת תיאטרון. נושאי הקורס: מרכיבי המחזה: עלילה, דמויות, דיאלוג ומערכות סימנים דרמטיות-תאטרוניות. מרכיבי ההצגה: מקום תאטרוני, שחקנים, קהל, תאורה, תפאורה, לבוש, מוזיקה. היכרות ראשונית עם הבימוי כפרשנות תיאטרונית.
 

מבוא לפסיכולוגיה

מטרת הקורס הינה הכרות בסיסית עם הפסיכולוגיה על תחומיה השונים, תוך השענות גם על ספרות מקצועית וגם על התנסות מחקרית וחווייתית. רוח הדברים היא לייצר פתח מבעדו יוכלו תלמידים המעוניינים להעמיק את ידיעותיהם ולהפליג עצמאית בתחומי הפסיכולוגיה שמעניינים אותם. דגש מיוחד בקורס יהיה פיתוח מיומנות שמאפשרת שליפה עצמאית של ידע בתחום הפסיכולוגיה. (לא יינתן בתשע"ז)
 

מבוא לתאטרון חינוכי

הצגה של הדיון התאורטי בתאטרון חינוכי, ופגישה עם דרכי לימוד של הצגות תאטרון בית-ספריות (קונטקסט חברתי, טקסט של ההצגה ודרכי התקבלותה, והערכתה). נושאי הקורס: הגדרת נושא המחקר. תולדות הדיון בתאטרון חינוכי. תולדות התאטרון החינוכי בארץ ישראל. הזיקות לאימפרוביזציה, פליי-בק, תאטרון הפורום, תאטרון קהילתי. בניית "ארכיון" מחקרי של הצגת תאטרון חינוכי. חקר מרכיביה של הצגת תאטרון חינוכי. מפגש גישות: רקפת רובין, דויד שטיינברג, עירית לוז ואריק גוטלר-אופיר. (לא יינתן בתשע"ז)
 

מבוא לתיאטרון ישראלי

לימוד של תולדות ומאפייני התאטרון בישראל. נושאי הקורס: מתקופת היישוב ועד למאה העשרים ואחת. מחזאים מרכזיים ומחזות 'מפתח'. מאפייני השדה התאטרוני. (לא יינתן בתשע"ז)
 

מבוא לתיאוריות באישיות     

                                                                                                             
מטרת הקורס הינה הכרות עם המושג "אישיות" בראייה מדעית ביקורתית ולימוד של  הנושאים בעולם התוכן של האישיות, על פי רשימה של תיאורטיקנים, ועם הבחנה בין תכונות אישיות לפי מודלים שונים, למול אלמנטים של סיטואציה ושל סטריאוטיפ תרבותי כמקור של הבדלים בין אישיים. דגש מיוחד בקורס הוא בדיקת המושג של "שחקני אופי" מול   Type castingכמאתגרים את מושג האישיות בפסיכולוגיה. (לא יינתן בתשע"ז)
 
 

מביטוי ראשוני ליצירה שלמה: עבודתו של היוצר הטוטאלי

                                                       
העבודה הפסיכופיזית מכוונת לעורר את הזיקה בין הגוף הנפש והרוח ולהביא לאינטראקציה בין מקורות האנרגיה השונים באדם על מנת להרחיב את גבולות ואפשרויות הביטוי של האדם היוצר. יצירת קשר עם "הישות הפנימית היוצרת" הלא מותנית עומדת בבסיס עבודה חווייתית זו. הנחייה ועידוד היוצר ליצירה עצמאית ולקיחת אחריות מרבית עליה.
 

מוזיקה

הקניית כלים להכרת המוסיקה ולהבנתה. לימוד מושגי יסוד: מרווחים, סולמות, מלודיה, הרמוניה, מרקם, משקל, קצב, פעמה, סינקופה, דינמיקה, וכו'. הכרת עקרונות כתב התווים והשימוש בו. הכרת ספרות המוסיקה דרך התקופות השונות עם דגש על הקשר בין מוסיקה למחול: סוויטת המחולות, מינואט, ולס, מזורקה ועד למוסיקה למחול בן זמננו.

מולייר בתאטרון

לימוד מחזות מולייר בהקשריהם התיאטרוניים. 'הקמצן', "החולה המדומה", 'טרטיף',"דון ז'ואן". הנושאין בקורס: משפחת הקומדיה". מחזות מולייר בתאטרון. מקום ההצגה והרכב הקהל. מרכיבי המחזות: דיאלוג, עלילה, דמויות, הוראות במה. מערכות סימנים תיאטרוניות במחזות מולייר "קריאת בימוי": בשיח, הטון, הבעות הפנים, הג'סטות, תנועה על הבמה, איפור ושיער, לבוש, אבזרים, תפאורה, תאורה ומוזיקה. תולדות הצגת המחזות בתאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה כפרשנויות המעשירות את הבנתם.
 

מחול בישראל

הכרת פרקים חשובים ברצף ההיסטוריה של המחול העממי והתיאטרלי בישראל.הכרת אמנים וריקודים נבחרים המייצגים תקופות בהיסטוריה של המחול בישראל. שורשים: יצירת מחול העם הישראלי. חלוצים: ראשית מחול תיאטרלי בישראל (1951-1922). יצירה ישראלית חדשה: להקות, שפת תיווי והאקדמיה בירושלים (1964-1951). התמסדות: הקמת הלהקות הגדולות (1976-1964). פעילות פרינג': פריצת מחול אחר (1990-1978). מחול פוסטמודרני: הופעת יוצרים חדשים ולהקות קטנות.

מחול מודרני

להפגיש את התלמיד עם דרכי העבודה הגופנית, ללמדו להבין את משמעות העבודה ולחוות אותה תוך כדי אימון. שכלול היכולת הגופנית של התלמיד, פיתוח המודעות הגופנית שלו והרחבת הידע התיאורטי והמושגי בתחום. הצגת הקונטראקשן (Contraction) וחתירה לקראת אופן השימוש בו ברצפה ובעמידה. הקניית מושגים מתחום המחול כשפת תקשורת. הרחבת רפרטואר התרגול האישי לצורכי חימום, בנייה ותחזוק נבון של גוף הרקדן. התלמיד לומד להיעזר בתרגילים נוספים, שמטרתם לפתח את יכולתו לעבודה עצמית.
 

מיצג: טכניקות ומושגי יסוד

פרפורמנס-ארט היא תופעה אסתטית בין-תרבותית, שהחלה בתנועות האוונגרד המודרני של ראשית המאה העשרים. הקורס יבחן את תכונותיו של מדיום-ז'אנר אמנותי זה על-ידי דיון תיאורטי ובאמצעות היכרות עם יצירותיהם של אמני מיצג בולטים. נבחן את התפתחותה של אמנות המיצג על רקע שיבוש מגמותיה המרכזיות של היצירה המודרניסטית השואפת לכונן את עצמה כאוטונומיה צורנית ואמנותית; נביט על המיצג כביטוי למשבר הייצוג הפוסטמודרני ולקריסתן של היררכיות אסתטיות ותרבותיות. כמו כן, נבחן את אפשרויות המבע של המיצג ככלי מבע אישי ופוליטי ויבחן האופן בו מערער המיצג על תפישות תרבותית ועל מושגים תיאטרוניים.
 
 

מסיבות סיום, וטקסים בבתי הספר ובקהילה –תיאוריה פרקטיקה

המאפיינים הייחודיים הנדרשים מטקסטים המתאימים לקהל גדול והטרוגני. בחירת הנושאים והטקסטים המתאימים  למסיבות סיום ו/או טקסים בבתי הספר. כתיבה דרמתית. בניית מבנה הטקס, ובימויו.
 

מסיכה, גוף, זהות

הקורס משלב עבודה מעשית עם מחקר עיוני בנושא מערכת היחסים בין המסכה לגוף, והשפעתם על הזהות העצמית של המופיע ו/או של הדמות, ותרומתם לעיצוב דימוי בימתי של דמות. (לא יינתן בתשע"ז)
 
 

משחק למתקדמים

לימוד משחק ועבודה על אפשרויות ומגבלות של הגוף: העבודה תיעשה באמצעות תרגילים פיזיים ומשחקיים שיאפשרו לסטודנטים להתפתח ולהתקדם.
במהלך הקורס ילמדו "השחקנים" כיצד לעמוד על במה מול קהל, איך לבנות דמות מטקסט אותו הם קוראים בפעם הראשונה, ואיך להתמודד עם קריאה והבנת טקסט תיאטרלי.
 

מתחילים בגוף- תיאטרון פיזי

שיעור מעבדה בו הסטודנטים חוקרים ולומדים בעבודה קבוצתית ואישית טכניקות וכלים שונים של תיאטרון פיזי. העבודה במעבדה תתמקד באימפרוביזציות – עבודה מתוך הרגע , וכמו כן בקטעים מובנים אותם הסטודנטים ייצרו בעצמם ויציגו בפני הכיתה. הכלים והטכניקות הנרכשות יאפשרו לסטודנטים לחפש וליצור דרכי ביטוי ייחודיות.
 

ניתוח ריקוד

פיתוח היכולת לתאר, להבחין בצורה ולפרש יצירת מחול. שכלול היכולת להבחין בנושאים מרכזיים, זיהוי מרכיבים פחות בולטים בריקוד. שימוש בניתוח מחול ככלי להעשרת ההבנה של הטקסט המחול.
 

סדנא לכתיבה דרמתית

לגרות, לעודד ואף 'ליילד' כתיבה דרמתית: מונולוג, דיאלוג, סצנה, ובסופו של דבר מחזה.  להקנות כלים לכתיבת עיבוד דרמתי, של חומרים ספרותיים ותיעודיים. להבהיר ולפתח דיון במושגים וערכים הנוגעים לשפת הדרמה והתיאטרון. לעודד התנסות בכתיבה ובבצוע של דרמה חינוכית, קהילתית וחברתית. להקנות באופן חוויתי היבטים חברתיים-חינוכיים ופסיכולוגיים של משחק ודרמה. (
 

סדנת התנסות בתאטרון בקהילה- דיאלוג בין "אחרים" במרחב התאטרוני (תרגיל קבוצתי)

הכרות עם מודל תאטרוני, המתמודד בתהליך יצירתי, דמוקרטי ושוויוני עם אפליה על ידי הפחתת סטריאוטיפזציה. הסדנא מפגישה את המשתתפים באופן בלתי אמצעי, בכלים תיאטרוניים עם "האחר" שבקבוצה – ערכיו, אמונותיו, נורמות ודפוסי התנהגות. המפגש מאפשר לסטודנט ה'משתתף' ללמוד ולחוות את תהליך התיאטרון הקהילתי במלוא עוצמתו.
ההתנסות מתרחשת בשני מישורים: החברתי דינאמי, והתאטרוני, הסטודנט ניפגש עם עצמו, דעותיו וחוויות חיים, דרך המפגש עם האחרים, בתהליך זה הוא מפרק ומרכיב את תמונת העולם ביחס לעצמו ולזולת.
במהלך הסדנה  עוברת הקבוצה את כל שלבי התהליך: גיבוש קבוצה, לימוד מיומנויות משחק, רכישת שפה תאטרונית, חוויית התהליך הקבוצתי, יצירת חומרים דרמטיים אותנטיים מתוך התהליך והבאתם לפני קהל מוזמן במסגרת אירוע תאטרוני.
במקביל לתהליך ההתנסות הסטודנטים ינתחו את החוויה ויבחנו את היישומים השונים של התיאטרון בקהילה.
 

ערבים ויהודים בתאטרון הישראלי

תולדות התאטרון הפלסטיני בישראל בזיקה לתולדות התאטרון העברי. מקומם של ערבים ברפרטואר התיאטרון הישראלי. שחקנים ערבים בתאטרון הישראלי.
 

פרויקט התנסות בתאטרון בקהילה  

מטרת הקורס לאפשר לתלמידים התנסות בעבודת תיאטרון מעשית בקהילה בעלת צרכים מיוחדים.
במהלך הקורס יפגשו התלמידים עם קבוצת דיירי מעון למפגרים, וביחד יצרו הפקה שתביא אל הבמה את קולם ואת היכולות האומנותיות של הדיירים. במהלך העבודה, התלמידים יהיו שותפים לעיצוב התכנים התיאטראליים ולתכנון מהלך החזרות

פרויקט התנסות בהנחיית תאטרון בקהילה

התנסות בהנחיית תאטרון בקהילה ובמערכות החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. רכישת ניסיון בעבודה עם קבוצה. יישום עקרונות מודל התאטרון הקהילתי בקבוצה החוקרת את עצמה באמצעים של יצירה עצמית.

צפייה וניתוח הצגות

קורס זה מציע היכרות עם היבטים של התבוננות ביקורתית במופע התיאטרון. עיקריו הם מיקום התיאטרון בתחום הרחב של לימודי מופע, הבנה סוציו-תרבותית של המופע המאפשרת לראותו כאירוע, תפקידו של הבמאי, המעתק ממחזה להצגה ופונקציית הדרמטורג והיבטיה המרכזיים של המיזנסצנה המרחבית והמשחקית. במהלך הקורס יצפו המשתתפים בהצגות חיות בתוספת המחשות מוקרנות ויישמו בעקבות הצפייה את נקודות הראות הנלמדות.
 

קומפוזיציה, כוריאוגרפיה ויצירה - פרויקט גמר למתמחי קומפוזיציה

שכלול היכולת ליצור מחול. מודעות למרכיבי הריקוד. פיתוח יכולת האלתור כבסיס לפיתוח שפת תנועה עשירה וייחודית. פיתוח תרגיל מחולי להצגה על במה. הטמעת הרגלי עבודה ומחויבות אמנותית. (לא יינתן בתשע"ז)                                                                                                                                           
 

רפרטואר וקומפוזיציה כוריאוגרפיה ויצירה - הנחיית עבודת גמר בפרוייקט

כתיבת עבודת מחקר אקדמית הקשורה ובוחנת נושאים העולים מתוך עבודת הרפרטואר והקומפוזיציה הריקודית-תיאטרלית.שכלול יכולת העיבוד והשילוב של חומרים מתחומים שונים לכדי עבודה אקדמית ותיאטרלית כאחת. (לא יינתן בתשע"ז)                                                                                                                                          

תאטרון ופולחן

להתוודע לתיאוריות המרכזיות בדבר הקשר בין תאטרון ופולחן.לבדוק את הקשר בין פולחן לתאטרון באמצעות מספר צורות תאטרון נבחרות במערב ובמזרח.
 

תאטרון וריקוד במזרח אסיה

להכיר צורות מופע מסורתיות המשלבות מחול ודרמה. לבחון את מערכת היחסים בין הביטוי הריקודי לסיפור הדרמתי.

תאטרון מודרני

סקירת המגמות המרכזיות בתיאטרון ובמופע החי מראשית המאה ה-19 ועד שנות ה-30 של המאה ה-20. בחינה ביקורתית של הניסיונות השונים שנעשו לאורך צמיחתו של התיאטרון המודרני להתמודד באופן מעשי ותיאורטי עם השאלות: "מהו התיאטרון, ומה תפקידו?" וסקירת המגמות המרכזיות בדרמה, בתיאטרון ובמופע משנות ה-40 של המאה ה-20 ועד ימינו, לאור השינויים הפרדיגמטיים שחלו באופני המחשבה בתרבות המערבית לאחר מלחמת העולם השנייה, המעבר אל הפוסטמודריניזם והתיאוריה הביקורתית. הקורס יתמקד במספר גילויים דרמטיים ומופעיים מרכזיים המערערים בדרכם על "הנרטיבים-הגדולים" של האמנות, התאטרון, ההיסטוריה והזהות.

תאטרון פלייבק- תאוריה והתנסות

תאטרון פלייבק ( (Playback Theatreהנו ז'אנר ייחודי של תאטרון המשלב בתוכו עקרונות מאמנות האימפרוביזציה, אומנות הסיפור, והפסיכודרמה. בשונה מתאטרון המבוסס על מחזה
כתוב מראש, תאטרון פלייבק ממחיז סיפורי חיים העולים מתוך הקהל ומעובדים באופן ספונטאני על ידי צוות שחקנים ומוסיקאים.  באמצעות אימפרוביזציה במשחק, תנועה, קול ומוסיקה, מציגים שחקני הפלייבק את סיפורי החיים, באופן שפותח בפני משתתפי האירוע ערוצים חדשים של הקשבה, הדברות, התבוננות והבנה.
קהל הפלייבק הוא קהל אקטיבי שחוויותיו, ניסיון חייו ותפיסתו את העולם, משפיעים ומכתיבים את התכנים המוצגים על הבמה.  ככלי הפועל כראי של מצב נתון, המאפשר לחוויה ונקודת המבט אישית להשתקף כחוויה דרמתית קולקטיבית, הפלייבק משולב במסגרות תיאטרליות, קהילתיות, חינוכיות, טיפוליות וארגוניות. 
הקורס יתמקד ברכישת מיומנות מקצועית לשילוב תאטרון פלייבק במסגרות חינוכיות ובקהילה. במהלכו נלמד כיצד להקשיב, לזהות ולהציג את הגרעין הדרמתי שבסיפור האישי ונתנסה בתפקידים השונים שמהם מורכב הפלייבק: מספר, שחקן, מוסיקאי, מנחה, קהל.
 

תאטרון קהילתי מתיאוריה לפרקטיקה

הפרקטיקה של התאטרון הקהילתי בישראל הינה מהמפותחים בעולם, תאטרון קהילתי בישראל פועל, נלמד ונחקר מראשית שנות השבעים של המאה הקודמת.
מטרת השיעור להכיר ולחקור תיאוריות ויישומים של התאטרון בקהילה בארץ ובעולם, בניסיון להבין את התאטרון ככלי להעצמה קהילתית דרך פיתוח והצגת מודלים ייחודיים לקהילות ספציפיות מעולם ההכרות וסביבתם האישית של משתתפי השיעור.
 

תאטרון-מחול במבט היסטורי

זיהוי ובחינת המאפיינים העקרוניים של תאטרון-מחול כסוגה העומדת בפני עצמה. היווצרות אמצעי המבע בהקשר תרבותי ספציפי ובמהלך זמן, תוך התמקדות על ההמשכיות והשינויים שחלו בתפיסת תאטרון-המחול.  מגוון הגילויים וההתפתחויות של הסוגה יעמדו בבסיס הקורס באמצעות דיון והתבוננות במבחר יצירות של יוצרים מובילים החל מקורט יוס דרך לויד ניוסון ועד סאשה וולץ ומאגי מארן.

תולדות התאטרון - יוון ורומי

להניח את הבסיס להבנת הדרמה והשפה התיאטרונית במערב באמצעות היכרות עם התיאטרון ביוון ורומי. נושאי הקורס: מקום התיאטרון בחברה היוונית והרומית. ארגון התחרויות הדרמטיות באתונה.
החלל התיאטרוני (יוון ורומי).המוסכמות הדרמטיות והתיאטרוניות. היכרות עם המחזאים המרכזיים (טרגדיה וקומדיה). מאפייני המופע (תלבושות ומסיכות, שימוש באביזרי במה, סגנון משחק, מוסיקה). 
 

תולדות התאטרון: מהרנסאנס עד לרומנטיקה

הקורס עוסק בתולדות הדרמה, התיאטרון והמופע באירופה בין המאות ה-16 וה-19. נבחן את צמיחתם של סגנונות דרמטיים שונים על רקע שינויים בתחומי המחשבה, החברה והתרבות באירופה במאות אלה. כמו כן נעסוק במופע הבימתי בראי מבנה התיאטרון, יחסי קהל במה, וצמיחתן של תפיסות משחקיות חדשות.
 

תנועה בינאישית

זיהוי מקורות יצירה בתנועה ובקול, פיתוח עקרונות יצירה משולבים מדיומלית, מניפולציה במרכיבי היצירה כמקדמת שיח קהילתי והעצמה אישית/בינאישית. (לא יינתן בתשע"ז)