ניוזלטר החוג לחינוך

ניוזלטר החוג לחינוך


 

דבר ראשת החוג: ד"ר ורד וקנין נוסבאום

קוראים נכבדים, אני נרגשת מאוד לרגל השקת הגיליון האלקטרוני הראשון של החוג לחינוך במכללה האקדמית גליל מערבי. אנו חיים בעידן שבו המחקר הקלאסי צועד יחדיו עם התקדמות הטכנולוגיה והאבולוציה של המדיה, אני רואה בגיליון זה צעד ראשון לעוד רבים שבדרך לשילוב של עשייה אקדמית ופרסום במדיה עדכנית. החוג לחינוך על אשכולותיו השונים פועל ללא ליאות לקדם את המחקר החינוכי, העשייה הקהילתית ואת הקשר האישי עם כל סטודנט וסטודנטית. בגיליון זה ובגיליונות הבאים אנו מבקשים לתת במה לעשייה החינוכית הענפה שמתרחשת שעה שעה בחוג שלנו. במה זו תאפשר לנו להדק את הקשר עם חוגים נוספים, מוסדות אקדמיים נוספים ועם הקהילה בה אנו חיים. 
 
תודות מקרב לב לד"ר יהודה פלד שעסק במלאכה ובזכותו עיתון זה קרם עור וגידים, למרצי החוג לחינוך שתרמו מזמנם ושלחו חומרים המתארים את עשייתם ולצוות השיווק במכללה שמסייע כל העת להוציא פרויקטים מסוג זה לאור.
 
שלכם,
ורד
 
להמשך קריאה
מהדורת ינואר 2017

מהדורת ינואר 2017

קבלת פרס

קבלת פרס

ברכות לפרופ' ח׳אולה אבו בקר על קבלת הפרס: American Family Therapy Academyעל תרומתה לשדה הטיפול המשפחתי, ייסוד התחום בקרב האוכלוסייה הערבית, הצעת כלים לטיפול רגיש תרבות ועל פרסומיה הרבים והאיכותיים בתחום.
הכר את המרצה - ד"ר יעקב גולדגרבר

הכר את המרצה - ד"ר יעקב גולדגרבר

מרצה בחוג לחינוך

מומחה בעל ניסיון רב בתחום הפיגור השכלי הקשה, תחום בו מספר המומחים בארץ מועט. קורות חייו מלמדים כי הוא הקים מסגרות לילדים עם מוגבלויות קשות ומורכבות כדוגמת מסגרת "יחד" בקיבוץ מחניים, בית ספר "שחפים" במועצה האזורית מבואות החרמון ובית הספר "רעים" לילדים עם פיגור בינוני קשה ועמוק בטבריה. כמו כן, פתח הוסטל למבוגרים עם פיגור שכלי בטבריה, בקרית שמונה ובצפת.
נשוי ואב לשלושה בנים וסבא לחמישה נכדים. אוהב לרכוב על אופניים מדי יום ולתרום לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. מתנדב פעמיים בשבוע בחוג לרכיבת אופניים לאנשים עם צרכים מיוחדים בבוסתן הגליל.


דיווח על פעילות מחקרית עכשווית

דיווח על פעילות מחקרית עכשווית

מוכנות דיגיטלית ללמידה של סטודנטים לחינוך בישראל - יהודה פלד

מטרת המחקר היא להעריך את רמת מוכנותם הדיגיטלית ללמידה של סטודנטים לחינוך לתואר ראשון ושני וכן את סוגי מוכנותם הדיגיטלית. מוכנות דיגיטלית מוגדרת כמידה שבה יש ליחיד או לקבוצה ידע ויכולת לשלב מיומנויות קוגניטיביות המתאימות לפעילות בסביבות דיגיטליות. במחקר זה נעשה שימוש ראשוני בכלי שפותח על ידי צוות המחקר למדידת מוכנות דיגיטלית (צוות המחקר: פרופ. גילה קורץ, קורץ אורית אונגר-אבידב ואנוכי). המדגם הראשוני כלל 522 סטודנטים דבר שאפשר תיקוף עמוק יותר של כלי המחקר מחד ומאידך קבלת תמונה ראשונית לגבי מוכנותם הדיגיטלית של סטודנטים בחוגים לחינוך.
ממצאי המחקר יסייעו להגדרה עדכנית של מוכנות דיגיטלית בממדים של רצף היררכי שבין גבוה לבין נמוך ועל פי סוגי המוכנות הדיגיטלית. כמו כן, יוכלו ממצאי המחקר לסייע בבחינת משמעויות מעשיות לפיתוח מיומנויות דיגיטליות במערכת החינוך ובהשכלה הגבוהה,  זאת גם כדי לסייע להשתלבות של בוגרים בחברה ובכך גם לצמצם את  הפער הדיגיטלי.
 
ומה עכשיו:
אנחנו מפתחים מודל שיאפשר לקחת את הנתונים שמספק כלי המדידה (מוכנות דיגיטלית) ולהמר אותם להסבר ותיאור המפרט את החוזקות והחולשות של קבוצת הסטודנטים הנבדקת, ברמת פרט, כיתה, מחזור או אף מוסד לימודי.
לשם בדיקת אוניברסליות הכלי, הוא נבדק כעת במרכז ההדרכה של צה“ל, בחו“ל ומספר מוסדות אקדמיים נוספים
 
את כלי המחקר תוכלו למצוא כאן:
Kurtz, G., & Peled, Y. (2016). Digital learning literacies – A validation study. Issues in Informing Science and Information Technology, 13, 145-158. 
 
פרויקטים חברתיים מובילים (פרוייקטי דגל) שנה"ל תשע"ז

פרויקטים חברתיים מובילים (פרוייקטי דגל) שנה"ל תשע"ז

מדי שנה מוציא הות“ת קול קורא לפעילות אקדמית שביסודה שילוב הקהילה.
במסגרת זו, המכללה זוכה מדי שנה בסכומי כסף משמעותיים על מנת לתמוך בפעילויות אלו. אחת הפעילויות שמדווחות כאן נקראת ”פרוייקט דגל“
מטרה נוספת של פרויקט הדגל היא ליצור, מוקדם ככל האפשר, זיקה בין הסטודנטים הלומדים חינוך לבין מוסדות החינוך הציבורי ולהעניק לסטודנטים התנסות חינוכית.
המועצה להשכלה גבוהה רואה בשילוב בין אקדמיה לקהילה את אחד מיעדיה והיא תומכת בפרויקטים מובילים בקהילה. פרויקט הדגל של החוג לחינוך נבחר זו השנה הרביעית לסיוע של המל"ג.
לפרויקט שותפים, ד"ר ורד וקנין-נוסבאום, ד"ר עינת נבו, ד"ר ענת קלמר ופרופ' יוסף שימרון.

תיאור הפרוייקט

החוג לחינוך והמרכז לחינוך אורייני במכללה האקדמית גליל מערבי פועלים מתוך אמונה שלמכללה, כמוסד אקדמי אזורי, ולתלמידים, כמי שמכשירים עצמם לעסוק בחינוך, יש מחויבות לקהילה. המכללה שוכנת בעיר עכו, ומתוך כך, המורים והסטודנטים מממשים את המחויבות הזאת על ידי השתתפות בפעילויות לקידום האוריינות העברית והערבית -- העשרת לשון, רכישת הקריאה, פיתוח מודעות הורית וטיפוח ההבנה של מושגי יסוד במתמטיקה במערכת החינוך של עכו. לשם כך סטודנטים מהחוג לחינוך בשנת לימודיהם האחרונה ומרצים משקיעים מזמנם החופשי בהתנדבות בעבודה חינוכית בעכו. מטרת הפעילות הקהילתית היא לטפח יכולות קריאה וכתיבה, שפה, מתמטיקה וסביבה אוריינית ביתית. הפרויקטים מלווים בהערכה כמותית.
 
כנסים

כנסים

כנס למידה, לקויות למידה, הפרעת קשב ומה שביניהן.

כנס ליקויי למידה, מתקיים זו השנה השמינית. מיועד לאנשי וחוקרי חינוך, רופאים, להורים, לסטודנטים ולקהל הרחב. מטרתו לחשוף סוגיות מגוונות בתחום הלקויות למידה, הפרעות הקשב, היבטים רגשים ומשפחתיים ואופן ההתמודדות עם סוגיות אלה. הכנס מורכב מהרצאות של חוקרים ומטפלים מהשורה הראשונה בארץ. המושב הרפואי המיועד לרופאים בלבד עוסק בהיבטים קליניים של לקויות למידה והפרעת קשב ובאפשרויות הטיפול התרופתי, הקוגנטיבי וההתנהגותי בלקויות אלה. טובי הרופאים בארץ משתתפים בכנס זה. פרופ' איריס מנור למשל התארחה אצלנו שלוש פעמים. השנה מתארחים שורה של מומחים נוספים בעלי שם בינלאומי כפי שתוכלו להתרשם מתכנית הכנס.
 
                                        
 
 
הרצאת אורח - לחיות וללמוד עם עיוורון גב' חניתה פיטרו

הרצאת אורח - לחיות וללמוד עם עיוורון גב' חניתה פיטרו

החוג לחינוך פותח במסורת חדשה "הרצאות אורח: מהתיאוריה למעשה".
במסגרת השעורים הניתנים בחוג לחינוך מתקיימות הרצאות אורח בנושאים מגוונים. הרצאות האורח יעסקו בסוגיות חינוכיות איתן מתמודדים הורים, אנשי חינוך, סטודנטים וילדים. אנו רואים בהרצאות אלה גשר המחבר בין התיאוריה והמחקר לבין השדה החינוכי.
אחת לסמסטר, תיפתח הרצאת אורח כזו לקהל הרחב. מרצים המעוניינים להביא את הסטודנטים שלהם להרצאה מתבקשים ליצור קשר עם הגברת אורטל גז, מזכירת החוג לחינוך על מנת שניתן יהיה להיערך מבעוד מועד בנוגע למספר המשתתפים בהרצאה: ortalg@wgalil.ac.il.


ההרצאה הראשונה "לחיות וללמוד עם עיוורון" תינתן על-ידי גב' חניתה פיטרו. ההרצאה תתקיים ביום שני, 23.1.2016 בשעה... באולם...... מספר המקומות מוגבל
ההרצאה תינתן במסגרת הקורס שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים הניתן על ידי דר' יעקב גולדגרבר. המרצה, גב' חניתה פיטרו – בוגרת המכללה האקדמית גליל מערבי אשר סיימה את לימודיה בהצטיינות יתרה.
בגיל 26 התעוורה חניתה כתוצאה ממחלה גנטית הכרוכה בניוון עצבי הראיה. לפני כן שרתה בצה"ל, נהגה במכונית ועבדה כמעצבת גרפית במשרד אדריכלות. לאחר קריסת מערכת הראיה שלה, היא הופנתה לשיקום אקדמי על ידי ביטוח לאומי.
אחרי שסיימה את לימודי התואר הראשון, למדה באוניברסיטת תל אביב שם סיימה תואר שני בפילוסופיה של החינוך.
בהרצאתה תספר לנו חניתה על ההתמודדות עם האתגרים השונים אשר עמדו ועומדים בפניה.

שיתופי פעולה מחקריים

שיתופי פעולה מחקריים

המכללה האקדמית גליל מערבי ומכללת אורנים.

יצירת סביבות למידה דינאמיות על ידי תלמידים.

דר. ענת קלמר.

בעידן המאה ה 21, קיים יתרון למורה המכיר ויודע את האפשרויות הממוחשבות הקיימות וכיצד להפעילן למטרות הוראה ולמידה. שילוב כלים דינאמיים, מחייב את המורה לשאול עצמו שאלות הנושאות בחובן ידע תוכן  וידע פדגוגי כמו: מה הערך המוסף של הכלי הטכנולוגי אותו הוא מביא, אילו כלים ממוחשבים אלטרנטיביים קיימים ומתאימים לתמוך בהבניית ידע, ועוד.

עבודת מחקר משותפת של ד"ר ענת קלמר מהחוג לחינוך במכללה האקדמית גליל מערבי עם ד"ר חנה לב זמיר, העומדת בראש החוג לחינוך מתמטי במכללת אורנים, עוסקת בבדיקת ההשפעות של ידע תוכן, ידע פדגוגי וידע טכנולוגי של מורות למתמטיקה, על הבניית משמעות פעולת חילוק שברים בקרב תלמידים בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי. עבודת המחקר עוסקת בתהליך למידה קונסטרוקטיביסטי, המשלב כלי דינאמי ממוחשב, הנבנה בהדרגה על ידי הלומד. במחקר השתתפו 9 מורות שלמדו לתואר Med בחינוך המתמטי באורנים ו- 9 תלמידי כתה ו'.
 
העבודה דנה בשני היבטים עיקריים לתמיכה בהוראה ולמידה של מתמטיקה בסביבות דיגיטליות. מהצד האחד, חיזוק האינטואיציות של התלמידים לגבי פעולת חילוק שברים, דרך עבודה בסביבה דינאמית בשילוב אקסל, ומהצד השני, תמיכה במורים בבניית הסביבה הדינאמית דרך פיתוח תובנות והרחבת הידע לגבי הפוטנציאל הגלום בסביבות כאלה.
 
שאלות המחקר:
1. מה הידע וההבנה של תלמידים בכתה ו' בנושא חילוק שברים וחילוק עם שארית וכיצד עבודה בשילוב אקסל משפיעה על הבנתם את הנושא?
2. כיצד מורים מנחים את תהליך הוראת חילוק שברים באקסל?
3. כיצד תלמידים מסבירים פתרון שאלה מילולית המעלה קונפליקט בנושא חילוק שברים, לפני ולאחר בניית תהליכי פתרון באקסל?
4. כיצד מסבירים תלמידים את משמעות חילוק שברים תוך כדי בניית התרגילים באקסל?
 
התמונה הבאה מציגה דוגמה מעבודת תלמיד במחקר:
 
מחקר
 
 
התלמיד קיבל את התרגיל הבא, של חילוק של מספר שלם בשבר:
3/4 ÷ 3  ובנה באקסל המחשה לכל אחד מחלקי התרגיל עד בדיקת התוצאה. בתמונה רואים שהתלמיד יצר מלבן של 4 משבצות לייצוג השלם, מלבן של 12 משבצות (3 פעמים השלם) ומלבן שלישי של שלוש משבצות – לייצוג המחלק 3/4 .  התלמיד בדק כמה פעמים המחולק 3/4 מוכל בתוך המחולק 3. על ידי גזירה והדבקה הוא מנה ומצא בכל שורה שלוש משבצות (הגודל של המחלק), כלומר נוכח שהמחלק מוכל במחולק 3 פעמים (אופקית) ועוד פעם אחת במצב אנכי. התלמיד רשם את המנה 4. רואים כאן דוגמה ליצירת סביבת עבודה דינאמית באקסל, שנבנתה על ידי תלמיד,  הממחישה את תהליך הפתרון ותומכת בהבנת מצב הבעיה.
 
ממצאי המחקר מנותחים בשלב זה והמחקר יפורסם בכתב עת של החינוך המתמטי כתוצר של שיתוף פעולה בין מכללות.
 
תכנית מצוינות – החוג לחינוך: נייר עמדה ד"ר מירי שריד, ד"ר ורד וקנין

תכנית מצוינות – החוג לחינוך: נייר עמדה ד"ר מירי שריד, ד"ר ורד וקנין

 

רציונל

החוג לחינוך הוא אחד החוגים המבוקשים בקרב אוכלוסיית הגליל המערבי. בוגרי החוג אשר מסיימים את לימודיהם הינם שגרירים של המכללה במסגרות החינוך באזור, ובכך יש להם היכולת להשפיע על מערכת החינוך בגליל. בנוסף, בוגרים מצליחים בעמדות מפתח יכולים להפנות מועמדים נוספים ללימודים במכללה.
טיפוח מצוינות בחוג לחינוך ידגיש את הייחודיות של החוג והמכללה בכלל, יעלה את קרנה של המכללה באזור בעיני הצעירים ובעיני הסטודנטים הלומדים חינוך. ע"י טיפוח מצוינות אנו מאמינים שניתן למתג את החוג, ולבנות קבוצה מצטיינת שתוביל לפיתוח וטיפוח כלל הסטודנטים והקורסים בחוג.

 

מטרות:

  • להביא סטודנטים מצטיינים לחוג לחינוך, ובעקבותיו קהל יעד נוסף
  • טיפוח העשייה המחקרית
  • טיפוח עשייה קהילתית
  • מיתוג החוג לחינוך ופרסום ושיווק המכללה

 

משתתפים בתכנית:

סטודנטים הנרשמים ללימודי חינוך לשנה א, אשר בידם מבחן פסיכומטרי וסטודנטים שסיימו שנה א או סמסטר א בשנה ב בלימודיהם בחוג לחינוך – מסלול חד חוגי, אשר עומדים בדרישות הכניסה
 

 

תנאי כניסה לתכנית מצוינות:

באופן כללי, סף הכניסה ישולב מציון ממוצע ומספר המקומות (עד 10 סטודנטים  לשנתון)
 
  • לומדים במסלול חד חוגי בחינוך
  • עברו ראיון קבל עם סגל החוג לחינוך + פסיכולוג, למטרת התרשמות וככלי מיון. באמצעות הראיון ניתן  לברר מה המניעים של הסטודנט למצוינות, מידת המוטיבציה שלו לסיים לימודים ו/או להמשיך בלימודים מתקדמים, מידת המחויבות ללימודים ולמכללה ועוד.
  • ממוצע ציונים 94 בסמסטר א של שנה א
  • ממוצע ציונים 94 בסוף שנה א
  • אנגלית  - רמת אנגלית מינימלית נדרשת.
 

הערכת התכנית

תידרש הערכה בתחילת התכנית ובסיומה. ייקבע בהמשך אופן ביצוע הערכה. שאלות למענה: באיזו מידה היעדים שהצבנו הושגו , אחוז המסיימים בהצטיינות מכללתית ובהצטיינות בכלל, אחוז הממשיכים לתואר שני, אחוז העוסקים בתחום

 

בונוסים בתכנית:

  • השתתפות בקורס אנגלית וכן לימודי אנגלית מקוצרים ואינטנסיביים
  • השתתפות בהובלת פרויקט קהילתי
  • פתיחת אפשרות ללמוד בשנה השנייה בקורסים של שנה ג
  • סמינריון בהנחיה אישית, מתן האפשרות לעורך לשוני / חניכה
  • השתלבות במחקרים חינוכיים בחוג לחינוך כעוזרי מחקר
  • גמישות בקביעת תכנית הלימודים: קורסי בחירה, קורסי חובה
  • יעוץ וליווי לתואר שני
  • מתן אפשרות לסיים את התואר בשנתיים עד שנתיים וחצי
  • מימון השתתפות בכנס בארץ
  • מתן עדיפות בחילופי סטודנטים
  • סדנאות העשרה פעם בשנה
  • הכנה ללימודי תואר שני (אנגלית + סטטיסטיקה)
 

תוצרי לוואי: העלאת המוטיבציה של סגל ההוראה והמחקר

 
 

פרסומים חדשים - 2015

  • Neuman A. & Aviram, R. (2015) Home Schooling: the choice and the consequences. In P. Rothermel (Editor) International Perspectives on Home Education. Do We Still Need Schools? Basingstoke, Palgrave Macmillan
  • Abu Baker, K. (Spring 2015). Comparison between trauma therapy in the Arab world and Western countries: Culturally appropriate ssuggestions to increase the psychological and family immunity among Arabs, (eJournal) Arabpsynet eJournal, 45, 7-11.
  • Abu Baker, K. (Spring, 2015) The effect of war trauma and asylum in the Arab world: Suggested therapy. (eJournal) Arabpsynet eJournal, 45, 13-21. (Arabic).
  • Israeli-Halevi, M., Assor, A. & Roth, G. (2015). Using maternal conditional positive regard to promote anxiety suppression in adolescents: A benign strategy? Parenting Science and Practice, 15, 187-206.
  • Miller, P., Liran-Hazan, B., & Vaknin-Nusbaum, V. (2015). Morphological Decomposition in Reading Hebrew Homographs. Journal of psycholinguistic research, 1-22. 
  • Vaknin-Nusbaum, V., Sarid, M., Shimron, J. (2015). Morphological awareness and reading in second and fifth grade: evidence from Hebrew. Reading and Writing, 1-16. 
  • Shaul, S. & Nevo, E. (2015). Different speed of processing levels in childhood and their contribution to early literacy and reading abilities. Early Childhood Research Quarterly, 32, 193-203.
  • Nevo, E. & Bar Kochva, I (2015). The relationships between working memory abilities and reading skills: A longitudinal study from kindergarten to fifth grade. Mind, Brain and Education, 9, 154-163.
  • Nevo, E., Brande, S. & Shaul, S. (2015). The effects of two different reading acceleration training programs on improving reading skills of second graders. Reading Psychology, 37(4), 533-546.
  • Eden, D. (2015). From School Leadership to Community Leadership. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 186(13), 487–494
  • Court, D. & Abbas, R.(2015).  Future orientation in a traditional society: Higher education and the Israeli Druze. The International Journal of Religion and Spirituality in Society.5 (3). 4-17 
  • Abbas, R, & Court, D.(2015). Two ethnographers embark on a narrative journey. The Qualitative Report. 20(9). 1448-1457.
  • Abbas, R., Ilaiyan, S., & Zedan, R. (2015). Trainees’ perceptions of multi-cultural education in the Academic Arab College for Education in Israel- Haifa. In: Kh. Arar & E.
  • Keinan (Eds.), Identity, narrative and multiculturalism in Arab education in Israel. Haifa: Pardes. 265-298. (Hebrew)
  • Peled, Y. Medvin, M. & Domansky L. (2015). Integrating IWB use in Western PA K-12 schools Districts: The Professional Development Connection. Jl. of Interactive Learning Research, 26(3), 289-305
  • Peled, Y., Blau, I., & Grinberg, R.. (2015). Does 1:1 computing in a junior high-school change the pedagogical perspectives of teachers and their educational discourse? Interdisciplinary Journal of e-Skills and Life Long Learning, 11, 257-271. Retrieved from http://www.ijello.org/Volume11/IJELLv11p257-271Peled1969.pdf
  • Peled, Y & Oster-Levinz, A. (2015). The impact of modeling and mentoring on pre-service teachers to use technological pedagogical content knowledge. In Liu, L. & Gibson, D.C. (Eds.). Research Highlights in Technology and Teacher Education 2015. Society for Information Technology & Teacher Education. 21-29 http://www.editlib.org/d/151871
  • Schaedel, B., Fruend,a., Azaiza, F., Bohem, A., Lazarowitz-Hertz, R., Eshet, Y. (2015) School culture and teachers' perceptions of Parental involvement in Jewish and Arab Primary schools in Israel. The International Journal about Parents in Education. Vol.9. No.1. pp. 77-92

 

  • שטרן, מנחם. (2015). החינוך הטכנולוגי בחינוך הממלכתי הדתי בהתפתחותו ובשקיעתו. כתב העת "דור לדור", מ"ט. הוצאת אוניברסיטת תל אביב