לימודי חינוך

לימודי חינוך


במסגרת לימודי החינוך תוכלו לקבל כלים מעשיים ועיוניים לאחד האספקטים החשובים בחייה של חברה - חינוך הדור הבא. ניתן לבחור באחד מאשכולות הלימוד המוצעים לבחירה. אתם מוזמנים לעיין ולבחור את ההתמחות המועדפת עליכם.

תואר ראשון בחינוך

 
 
תכנית הלימודים בחוג לחינוך במתכונת החד-חוגית והדו-חוגית מעניקה היכרות עם מדעי החינוך. כלימודים לתואר ראשון, תחומי הידע הספציפיים נועדו להקנות ידע בסיסי על מהות החינוך ולהמחיש את זיקת התיאוריות החינוכיות אל המציאות של מערכות החינוך בשטח ואל אפשרויות התעסוקה וההתמחות בחינוך.
במרכז תכנית הלימודים אשכול לימודים עיוני בסיסי, המציג את מדעי החינוך, תולדותיו ומטרותיו. ממנו מסתעפים תחומי ידע והתמחויות.
ההיכרות עם מדעי החינוך ועם מגוון עיסוקים בחינוך, מאפשרת בחירה מושכלת של תחום ההתמחות בהמשך.
 
תכנית לימודי חינוך מוצעת בשני מסלולים: תואר ראשון בחינוך חד-חוגי ותואר ראשון בחינוך דו-חוגי. כחוג דו-חוגי ניתן לצרף לימודים מתחומים שונים. לחצו לרשימה המלאה.
 
תוכנית הלימודים החד-חוגית מכילה חמישה חלקים. לימודי ליבה, שיעורי בחירה בחינוך, אשכולות למידה, קורסים מתודולוגיים ולימודי העשרה.
לימודי הליבה הם שיעורי חובה. הקורסים מעניקים ידע על מדעי החינוך כתשתית ללימודים מתקדמים למורים, לגננות ולנושאי תפקידים במערכת החינוך.
תוכנית הלימודים הדו-חוגית:
החלק הראשון של תוכנית הלימודים במתכונת זו נגזר מהמתכונת החד-חוגית ומכיל את כל לימודי הליבה ושיעורי המתודולוגיה.
בנוסף, מוצעים לסטודנטים מבחר שיעורים מאשכולות הידע הספציפיים הנלמדים בחוג לחינוך.
 

אשכולות הלמידה ותחומי הידע בחוג לחינוך:

  • לימודי אוריינות
  • ניהול במערכות חינוך
  • ליקויי למידה
  • ייעוץ חינוכי
  • הגיל הרך

תנאי קבלה לתואר בחינוך

  • ממוצע בגרות 85 ומעלה. או
  • זכאות לתעודת בגרות וציון פסיכומטרי 500 ומעלה. או
  • סיום מכינה קדם אקדמית בממוצע 85 ומעלה. או
  • סיום מכינה קדם אקדמית וציון פסיכומטרי 500 ומעלה. או
  • תעודת סיום תיכון שקולה מחו"ל וציון פסיכומטרי 500 ומעלה. או
  • קבלה באמצעות "אפיק מעבר" של האוניברסיטה הפתוחה: מועמדים שלמדו וסיימו בהצלחה ארבעה קורסים שונים של האוניברסיטה הפתוחה בהיקף נקודות כולל של 20 נקודות ומעלה בממוצע 80 ומעלה. מועמדים שעמדו בתנאים אלו לא יחוייבו בתעודת בגרות.
  • אנגלית: ציון בגרות ב- 4 יח”ל - 60 ומעלה / מכינה ייעודית באנגלית בציון 60 ומעלה.
  • בוגר ביה״ס ששפת ההוראה בו אינה עברית נדרש בבחינת יע״ל בציון 115.
תכנית לימודים

תכנית לימודים

תכנית הלימודים בחוג לחינוך מעניקה היכרות עם מדעי החינוך – ליבת  לימודי החינוך: תולדות החינוך, הפסיכולוגיה והסוציולוגיה של החינוך, תיאוריות למידה, תכנון לימודים, צורות למידה בבית-הספר ובמסגרות חינוכיות אחרות, והערכת הישגים לימודיים. התכנית מאפשרת התוודעות לתחומי ידע ספציפיים של החינוך, המאורגנים באשכולות למידה.
לפירוט תכנית הלימודים
אשכול ליקויי למידה

אשכול ליקויי למידה

אשכול ליקויי למידה עוסק במכלול הסיבות לקשיי למידה וליקויי למידה. קשיי למידה הם קשיים, שמקורם הוא בעיקר סביבתי. למשל, חסכים בהתפתחות לשונית בשל העדר תמיכה בהתפתחות האוריינית של הילדים, או מצוקות רגשיות בשל נסיבות אישיות או משפחתיות. אם ניתן להפחית או לסלק את הקשיים הסביבתיים, או לפצות על החסכים באמצעות תגבור הלמידה, ניתן לשפר באופן משמעותי את ההישגים הלימודיים של הסובלים מקשיי למידה. ליקויי למידה הם בדרך-כלל מולדים, ומקורם הוא מערכתי. כלומר, שיבושים במערכת העצבים, המשתקפים בביצועים כושלים של פעילויות קוגניטיביות. למשל, תפקודי לשון, קריאה, חשיבה מתמטית, קשב וריכוז. כיוון שהכשל מובנה במערכת העצבים, לא ניתן לסלק אותו, אבל ניתן להקל על הלומדים בעזרת אסטרטגיות למידה מיוחדות. מאחר שהקשיים מוגבלים לתחום קוגניטיבי ספציפי, הם לא בהכרח מעיבים על היכולת הקוגניטיבית בתחומים אחרים או על האינטליגנציה בכללה.

הלימודים מתמקדים באיתור לקויי הלמידה ובסיוע להם. מרבית ליקויי הלמידה בבתי-הספר מתגלים ברכישת הקריאה ויכולת החשיבה המתמטית. שני אלה הם הגורמים המשפיעים ביותר על ההישגים בלמידה לאורך הלימודים בבית-הספר ובמהלך החיים. חשיבות רבה נודעת לאיתור מוקדם של לקויות למידה וקשיי למידה, הפרעות תקשורת ושפה, קשב, לקויות קריאה, לקויות בחשיבה מתמטית, וקשיים חברתיים. בין השיעורים הנלמדים באשכול הלימודים הזה: למידה וקשיי למידה, מבוא לילד עם צרכים מיוחדים, שפה ומוח, קשיים בקריאה ובכתיבה, איתור מתקשים, טיפול בלקויות למידה, קשיי קשב וניתוח התנהגות. בחלק מתוכניות הלימודים הסטודנטים מתנסים בסיוע לתלמידים מתקשים ולקויי למידה בבתי-הספר.

איך תעזרו לילדיכם לקרוא טוב יותר? ד"ר ורד וקנין-נוסבאום

אשכול לימודי אוריינות

אשכול לימודי אוריינות

אשכול לימודי אוריינות מתמקד במיומנויות היסוד של הלמידה. רכישת מיומנויות למידה היא חיונית לכל אדם בחברה המודרנית כדי שיוכל להמשיך את לימודיו בהצלחה, להשתלב בפעילויות שוטפות כאזרח במדינה מודרנית, ולתרום לקידומה של החברה. אנו סבורים היום שיש להבדיל בין מיומנויות למידה, לבין למידה כרכישת ידע (למשל, קריאה מספרים). מיומנויות למידה הן, למשל, רכישת הקריאה והיכולת להבין טקסט, ורכישת מושגי יסוד של חשיבה כמותית, חשבון. לימודי האוריינות בחוג לחינוך שלנו מתמקדים בעיקר באוריינות לשונית (שפה וקריאה), ואוריינות מתמטית. לימודי האוריינות הלשונית מתמקדים במיומנויות הלשוניות המתפתחות החל מהגיל הרך, בטיפוח יכולת ההבעה ורכישת הקריאה. הלימודים העיוניים מתמקדים בהכרת יכולות הלמידה בגיל הרך, היבטים התפתחותיים ומוחיים של שפה וקריאה, פסיכולוגיה של קריאה, רכישת הקריאה והבנת הנקרא, דו לשוניות, רכישת שפה זרה, התפתחות החשיבה הכמותית והבנת מושגי יסוד של פעילות מתמטית. בין השיעורים הנלמדים: ניצני אוריינות, מבוא לאוריינות דיגיטלית, פיתוח מיומנויות שפה במסגרת חינוכית, טיפוח יצירתיות בגיל הרך, שפה ומוח.
 
אשכול ניהול במערכות חינוך

אשכול ניהול במערכות חינוך

אשכול ניהול במערכות חינוך עוסק בבחירת תוכניות לימוד, טיפוח אקלים לימודי באווירה של פתיחות והקשבה, ניהול והנהגת צוות מורים, במטרה להעצים את יכולתם בטיפוח הכישורים הטמונים בהם ותפיסתם העצמית כמסוגלים לשפר את האקלים החינוכי, ההישגים בלמידה, והשיפור העצמי של התלמידים. כן תעסוק התכנית בניהול פיננסי של בית-הספר, הובלת שינויים בית ספריים, קידום ההוראה והערכתה, שיתוף פעולה עם ההורים בהכנת תלמידים לחיים. הנחת היסוד של תכנית זו היא שכדי לנהל היטב, יש צורך בידע ובכישורי ניהול. התכנית מתחשבת בכך שבארגוני החינוך מתגברת הנטייה לביזור סמכות הניהול, ולכן היא מיידעת את תלמידיה באשר לתפקידי ניהול מגוונים במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות. בין השיעורים הנלמדים: מבוא למינהל חינוכי, מנהיגות חינוכית, ניהול עובדים בשירות הציבורי, בית-הספר בפרספקטיבה של תורת הארגון, סוגיות בחינוך לקראת עתיד לא ידוע, דפוסי קבלת החלטות, הערכת פרויקטים, אתיקה בניהול, וניהול בית הספר בסביבה מתוקשבת.


 

 

אשכול ייעוץ חינוכי

אשכול ייעוץ חינוכי

התוכנית בייעוץ חינוכי מעניקה לסטודנטים ידע בסיסי על היבטים נפשיים של תלמידים,הורים, מורים ואנשי הצוות המקצועי במוסדות החינוך למיניהם ומטרתה לסייע להם בבית-הספר ומחוצה לו ולבנות יסודות להתפתחות תקינה ומיטבית. הלימודים יעסקו בעיקר באוכלוסייה הרגילה של ביה"ס וכן בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, בתלמידים הנתקלים  בקשיי הסתגלות מבחינה לימודית חברתית רגשית ובצעירים בסיכון. התוכנית מכוונת להעצמה ולטיפוח התלמידים והמורים וההורים כאחד.
הלימודים מקנים את הבסיס הראשוני על מצבי לחץ ומשבר וידע על ליווי והנחייה של הצוות החינוכי וההורים בנושאים השונים שהדינמיקה בביה"ס ובחברה מזמנת כגון מצבי מלחמה רעידות אדמה וכדומה.
התוכנית מקנה לסטודנטים גישה מערכתית רחבה ומתייחסת לעבודה עם כלל המערכת הבית-ספרית וגם לעבודה עם מערכות ארגוניות שמחוץ לבית הספר. הלימודים נשענים על הצגת חומר לימודי תיאורטי עדכני ומתן דוגמאות מן השדה.  התוכנית משמשת בסיס, (המורחב בלימודי התואר השני) לטיפוח יועצים חינוכיים אקטיביים, יוזמים, ומחוללי שינוי.


 

 

אשכול חינוך בגיל הרך

אשכול חינוך בגיל הרך

אשכול חינוך בגיל הרך עוסק בהתפתחות הילדים בגיל הרך ובהבנה לצרכיהם מלידתם עד כניסתם לבית הספר. התכנית מעניקה ידע על היבטים של החינוך בגיל הרך, מבחינה  התפתחותית ופדגוגית. הלימודים מתייחסים במיוחד לדרכי החשיבה והלמידה של הילד לפני הכניסה לבית-הספר, ולעולמו הרגשי. היא מציגה לסטודנטים את השיקולים בבניית פעילות לימודית ההולמת את הילדים בגיל הרך, ומראה כיצד ניתן לעצב סביבה חינוכית ההולמת את צרכיהם.
 
התכנית מטפחת מנהיגות חינוכית בעלת ידע אקדמי וניסיון עבודה עם ילדים. בין השיעורים הנלמדים: התפתחות רגשית וחברתית בגיל הרך, התפתחות פיסית, מוטורית, וקוגניטיבית, תיאוריות של האישיות, התפתחות נורמלית ואב-נורמלית, המשחק וחשיבותו בגיל הרך, התפתחות שפה, קריאה וכתיבה, קידום חשיבה מתמטית בגיל הרך, התנהגות ילדים בגן הילדים. לתכנית הלימודים על החינוך בגיל הרך נודעת עתה חשיבות גדולה מתמיד לאור החלטת הממשלה להנהיג חינוך חובה וחינם לילדים בגיל הרך.

 
 
 

מה עושים עם תואר ראשון בחינוך?

מקומות עבודה פוטנציאלים: 

  • מלווים, חונכים, מדריכים ורכזים
  • פעוטונים, גני ילדים, צהרונים, קייטנות
  • פנימיות, תנועות נוער, חוגי העשרה, מתנ"סים
  • ארגוני חינוך בלתי פורמלי
  • ארגוני מגזר שלישי – עמותות, מלכ"רים
  • משרות הדורשות השכלה רחבה בתחומים מגוונים
  • התפתחות לתפקידי ניהול זוטר או ניהול בכיר

כיווני התפתחויות עתידיים ואפשרויות לפיתוח קריירה:

הוצאת תעודת הוראה והתפתחות כצוות הוראה במסגרת החינוך הפורמלי

  • תארים מתקדמים והתמקצעות בתחומים ספציפיים
  • מחקר
  • התפתחות כאנשי אקדמיה
  • פתיחת פעוטון או עסק המפסק שירותי הדרכה/ חוגי העשרה הקשור להדרכות בחוגי העשרה
  • התקדמות לתפקידי ניהול בכיר בארגוני חינוך פורמליים ובלתי פורמליים

קורסים נלמדים במסגרת התואר

הלימודים בחינוך הינם במסלול של שלוש שנים - 120 נקודות זיכוי.
בשנה ג' הסטודנטים יעברו התנסות מעשית- פרקטיקום.
להורדת תכנית הלימודים המלאה

קורסי

ליבה

  • מבוא לתורת החינוך וההוראה
  • יסודות בפסיכולוגיה חינוכית
  • יסודות בסוציולוגיה חינוכית
  • מבוא לפילוסופיה של החינוך
  • מבוא למערכת החינוך בישראל
לרשימה המלאה

קורסים

מתודולוגיים

  • שיטות מחקר
  • מבוא לסטטיסטיקה והסתברות
  • שימושי המחשב א'
  • שימושי המחשב ב'
לרשימה המלאה

קורסי

בחירה

  • מבוא לטכנולוגית המידע
  • שילוב הילד בעל צרכים מיוחדים
  • מוטיבציה ללמידה וההקשר החברתי
  • התקשוב בחינוך או החינוך המתוקשב?
  • שילוב הילד החריג במסגרות רגילות
לרשימה המלאה
יצירת קשר עם רכזי החוג לחינוך

יצירת קשר עם רכזי החוג לחינוך

דוא"ל טלפון
גב' חיה שנאר ‎04-9015385
גב' שלומית אזוגי ‎04-9015317
אורטל גז - מזכירת החוג ‎04-9015175